Netiquette in China
- Online
- 18 mei 2015 @ 06:00
- Link
-
Paul Heywood
VP/Managing Director
Dyn - E-commerce
- 18 mei 2015 @ 06:00
- Paul Heywood
Hoeveel orders premier Rutte samen met zijn team heeft binnengehaald tijdens de handelsmissie naar China is (nog) niet bekend gemaakt. Wel is aangekondigd dat Nederland gaat deelnemen aan de AIIB, de Aziatische Infrastructuur- en Investeringsbank, een van de vele nieuwe initiatieven van president Xi Jinping. De AIIB moet gaan concurreren met de Wereldbank en het IMF. China is de grootste economie ter wereld en heeft de fondsen om zo’n grote ambitie waar te maken. Zakendoen met een handelspartner als China, biedt EMEA-landen enorme zakelijke kansen. Dit geldt des te meer voor Nederland als tweede EU-handelspartner van China.
Gezien de groei van de middenklassen in China zijn er legio mogelijkheden voor Nederlandse bedrijven om geld te verdienen in dit land. Naast de kansen zijn er echter ook uitdagingen en evenzoveel bedreigingen. Zo moeten ondernemers die de Chinese markt gaan bestormen, denken aan één belangrijke basisvoorwaarde voor succesvolle handel en ecommerce: het internet. Het internet is een heet hangijzer, dat minstens zoveel belemmeringen kan opwerpen als de etiquette, waaronder taal, gewoonten, gebruiken en conventies.
Going Dutch
Wie in Google de zoekopdracht ‘Hoe doe ik zaken in China?’ intikt, krijgt dooddoeners als ‘Wie zich verdiept in zakelijke omgangsvormen, kan een stuk verder komen in China’. Of je krijgt de praktische tip geen uurwerk of klok te geven als cadeau, dat associëren Chinezen namelijk met de dood. Goed om te weten, net als het principe Going Dutch. Het voorstel om te delen in restaurantkosten is not done. De partij die uitnodigt, bestelt het eten en betaalt het ook. Entertainment is belangrijk, dus reken op lang tafelen, drinken en karaoke zingen. Het blijkt echter dat gezellig de karaokebar bestormen, nog geen garantie is op succes.
Heet hangijzer
Het gaat bij al die tips vooral over de etiquette en de sociale do’s & don’ts. Ik vertrouw er volledig op dat het allemaal waar is en gebaseerd is op betrouwbare ervaringsdeskundigen. Maar als je mij de vraag stelt hoe bedrijven echt hun markten in China bereiken, dan geef ik ondernemers het advies allereerst te kijken naar het internet, dat hete hangijzer dat belemmeringen kan opwerpen, maar wel perfect moet functioneren. Reden genoeg dat dit hoog op de agenda moet staan van alle ondernemers, en dan met name die in de e-commerce sector.
Online kansen
Met 55 procent van de Chinese bevolking die nog altijd offline is en met 302 miljoen online shoppers die tot de meest actieve online kopers ter wereld behoren, moet iedereen logischerwijs rekening houden met de sterk groeiende Chinese e-commercesector. Deze sector groeit drie keer zo hard als de rest van de retailmarkt op dit moment. Elk bedrijf dat zijn internationale online marktaandeel wil laten groeien, zou moeten kijken naar groeimogelijkheden in China. Dit betekent dat ook elk bedrijf zich meer en meer moet verdiepen hoe je de Chinese markt het beste bereikt en dit moet hand in hand gaan met een analyse van het internet. En hierin schuilt de belangrijkste bedreiging.
Online bedreigingen
Dyn onderzocht de responsetijden van een website van een internationaal luxe merk in de verschillende gebieden waarin dit merk opereert. Deze tijden bedroegen respectievelijk in EMEA: 3.6, Noord-Amerika: 4.1, Zuid-Amerika: 6.8, Asia Pacific: 6.9 en China: 24.6 seconden. In het onderzoek meldde 72 procent van de multinationals dat een traag of instabiel internet hun vermogen om effectief zaken te doen in China beïnvloedt. Zakendoen in China is aantrekkelijk, maar is ook in nevelen gehuld als het aankomt op internetveiligheid en -beschikbaarheid. Een effectief middel om dit mistgordijn weg te halen, is het op orde hebben van de internetinfrastructuur in China zelf. Dit voorkomt vertragingen en consumenten die afhaken omdat de transactie te langzaam gaat. Denk daarom als eerste aan de netiquette, om internetprestaties in China te verbeteren en betrouwbaar te maken.
-
Paul Heywood
- Werkt bij: Dyn
- Functie: VP/Managing Director
- Website:http://www.dyn.com
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- DNB: Online kaartbetalingen sterk in... 04-07-2025
- AI-modellen geven vergeten mode een... 01-07-2025
- Bijna helft Nederlanders lid van... 30-06-2025
- Parkeerbordjes-actie Klabats zet HR... 27-06-2025
- Wat als je advertenties inspelen op... 24-06-2025
- WhatsApp krijgt advertenties18-06-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers