Patient empowerment: speel in op de veranderende behoeften van de patiënt
- Online
- 10 mei 2016 @ 11:04
- Link
-
Medical Digitals
online marketing bureau
Medical Digitals - ContentSocial media
- 10 mei 2016 @ 11:04
- Medical Digitals
Dat de patiënt klakkeloos aanneemt wat de arts zegt, is inmiddels verleden tijd. Patiënten willen tegenwoordig steeds meer de regie in eigen hand hebben. Ze worden zelfstandiger, wat voor een groot deel te maken heeft met nieuwe digitale ontwikkelingen in de gezondheidszorg. Het is een proces waarbij de regie langzaam verschuift richting de patiënt. Dat hij behoefte krijgt aan meer en betere informatie, het heft in eigen handen neemt en veel zorgzaken zelf wil managen, wordt ook wel ‘patient empowerment’ genoemd. Hoe kun je als organisatie inspelen op deze empowered patient?
Allereerst is het voor zorginstellingen, farmaceuten en medisch producenten belangrijk om de patiënt toegang te geven tot voor hem relevante informatie. Denk aan eigen medische gegevens, maar ook aan juiste en betrouwbare informatie van de expert/behandelaar over bepaalde ziektebeelden en symptomen. Laatstgenoemde informatie kun je aanbieden in de vorm van verschillende contentvormen via kanalen als social media, websites of applicaties. Voor organisaties uit de gezondheidszorg, farmaceuten en medisch producenten liggen er tal van mogelijkheden om de zelfstandige patiënt effectief te bereiken en aan zich te binden.
Interactie op social media
Social media biedt veel organisaties de kans om eenvoudig in contact te komen met de doelgroep. Zo is het voor zorginstellingen mogelijk om interactie te stimuleren, informatie te bieden en zo de empowered patient naar zich toe te trekken. Daarnaast is het voor patiënten mogelijk om op een eenvoudige en laagdrempelige manier contact met een zorginstelling te zoeken. Zorg dat je als zorginstelling relevante informatie biedt om de empowered patient aan te trekken en vast te houden.
Effectieve contentmarketing
De empowered patient neemt geïnformeerd beslissingen en wil zich voor een bezoek aan de arts goed kunnen inlezen in een behandeling of medicatie. Patiënten gaan tegenwoordig online opzoek naar informatie en naar een directe oplossing voor hun problemen. Met relevante content kun je deze online patiënt helpen en bereiken. Online content zorgt voor een verbinding tussen de doelgroep en jouw merk, product of organisatie. Denk hierbij aan blogs, video’s, infographics of bijvoorbeeld een online nieuwsbrief. Door eerst te monitoren welke content en informatie interessant is voor de doelgroep, kun je de empowered patient content op maat aanbieden.
Een moderne en vindbare website
Zoals hierboven al genoemd, zijn er verschillende contentvormen die ingezet kunnen worden om de betrokken patiënt te bereiken. Een relevante plek om deze content te delen, is de website. Deze website moet modern (denk aan een responsive design en een verscheidenheid aan tekstuele en visuele content) en goed vindbaar zijn. Er zijn verschillende manieren om te zorgen dat de empowered patient jou vindt als hij op zoek gaat naar informatie over zijn gezondheid of medische toestand. Het is bijvoorbeeld van belang de juiste keywords (op basis van een zoekwoordenonderzoek) te gebruiken in je websiteteksten en een actieve blogpagina op de website te hebben met relevante blogartikelen.
Hoe gaat de empowered patient zich verder ontwikkelen?
Patient empowerment zal zich de komende jaren alleen nog maar verder ontwikkelen. Juist door de komst van de vele e-health en m-health toepassingen, zullen patiënten in de toekomst nog zelfredzamer worden. Zo wordt er verwacht dat wearables in de toekomst bij veel behandelingen een rol gaan spelen. Naast de wearables die we nu kennen zoals armbanden en horloges, zullen we in de toekomst hoogstwaarschijnlijk te maken krijgen met ‘wearables’ in de vorm van (onderhuidse) tatoeages. Door middel van deze technologie kan de gezondheid van patiënten gemonitord worden. Stress, pijn in de borst, adem tekort of bijvoorbeeld diabetes kunnen direct worden opgemerkt. Daarnaast zullen patiënten overal en altijd toegang hebben tot hun persoonlijke medische gegevens en zullen ze via verschillende mogelijkheden, zoals chatsystemen, contact met hun behandelaar kunnen opnemen.
-
Medical Digitals
- Werkt bij: Medical Digitals
- Functie: online marketing bureau
- Website:http://www.medicaldigitals.com
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- [onderzoek] Nederlandse consument... 20-05-2025
- DDMA prolongeert Experimentation... 19-05-2025
- TikTok introduceert begeleide... 19-05-2025
- Schiphol digitaliseert... 12-05-2025
- Ad Alliance test Vertical... 12-05-2025
- Amsterdam lanceert eigen AI-assistent08-05-2025
MarketingTribune Events
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management