[column] Online marketing en gedeelde verantwoordelijkheid
- Online
- 21 jan 2020 @ 07:17
- Link
-
Remco van Nieuwenhoven
Founder & Digital Strategist
Orange Juice digital agency - Accountability
- 21 jan 2020 @ 07:17
- Remco van Nieuwenhoven
‘Elke zogenaamde onlinemarketingexpert belooft gouden bergen, maar ik ben degene die de rekeningen betaalt’. Dit was onlangs een verzuchting van een MKB-ondernemer waar ik op bezoek was.
Hij was overduidelijk niet onder de indruk van enkele online bureaus die een nogal vluchtige aanpak hadden voorgesteld zonder enige resultaatgarantie. De aanpak bestaat voornamelijk uit een hoog budget steken in online advertising, met name Google Ads, waarbij het bureau een vast bedrag aan uren per maand rekent voor begeleiding van de advertentiecampagnes. De looptijd was slechts drie maanden en nergens werden concrete doelen genoemd. De kans op succes is vrijwel niet in te schatten en het projectrisico ligt volledig bij de opdrachtgever.
Aanpak online marketing
Terecht dat de ondernemer hier sceptisch tegenover staat. Een goede onlinemarketingaanpak bestaat in ieder geval uit meerdere onderdelen, waaronder seo, sea, social media, contentmarketing, mailmarketing en conversieoptimalisatie. Daarnaast moet er sprake zijn van een geavanceerde en datagedreven aanpak, waarbij een intensieve samenwerking tussen opdrachtgever en bureau leidt tot gedegen besluitvorming. En als een online bureau het spel echt tot in de vingers beheerst, waarom dan niet een aanpak voorstellen waarin je deelt in het risico en ook in de opbrengsten?
Shared revenu
Een dergelijke aanpak wordt ook wel shared revenu of performance based marketing genoemd. In dit model zijn transparantie en vertrouwen een noodzakelijke voorwaarde. Beide partijen worden partners in plaats van de klassieke klant/leverancierverhouding. Dit impliceert een bepaalde mate van gelijkwaardigheid, gedeelde verantwoordelijkheid en open communicatie. De te realiseren online resultaten bepalen deels de beloning van het bureau, hetgeen ervoor zorgt dat een nonchalante of reactieve houding onmiddellijk wordt afgestraft. Aangezien qua online marketing alle aspecten goed meetbaar zijn, is de verhouding tussen inspanning en resultaat volledig inzichtelijk. Zeker als men in het project werkt met een marketingdashboard waar zelfs realtime de voortgang en resultaten zijn te volgen.
Het model is wel complex, in die zin dat er ook wederzijdse afhankelijkheden zijn. Het bureau is bijvoorbeeld afhankelijk of de opdrachtgever zijn processen wel goed op orde heeft. Als bijvoorbeeld de customer service eventuele klachten niet goed oplost, dan zal dat zeker reacties op social media teweeg brengen. Ook hier is intensieve communicatie van essentieel belang en kan dit uiteindelijk leiden tot vergaande afstemming van zowel offline als online processen.
Concurrentievoordeel
Mits goed uitgevoerd kan het shared revenu-model bijzonder goede resultaten opleveren en daarmee de online concurrentie verslaan die het klant-leveranciermodel hanteren met hun online bureau. Dit wil zeggen dat er een duurzaam concurrentievoordeel tot stand is gekomen! Dus voor alle opdrachtgevers: vraag je online bureau om verantwoordelijkheid te nemen en te delen in het projectrisico. En voor alle bureaus: walk your talk.
-
Remco van Nieuwenhoven
- Werkt bij: Orange Juice digital agency
- Functie: Founder & Digital Strategist
- Website:https://www.orange-juice.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- BoekTok-creators schragen verkoop... 18-03-2024
- Gedwongen verkoop TikTok VS,... 14-03-2024
- Pop-upsysteem van IAB in strijd met... 07-03-2024
- Een op drie marketingbureaus heeft... 06-03-2024
- Tim Cook: 'Apple gaat terrein winnen... 01-03-2024
- [branded content] Stayokay Hostels... 29-02-2024
MarketingTribune Events
- 19mrt 2024
Branded Content Event
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing