Afas Software maakt musical over Johan Cruijff

  • Sponsoring
  • 6 okt 2020 @ 11:29
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    redacteur
    MarketingTribune
  • Voetbal

Afas Software gaat in samenwerking met theatermaker Tom de Ket en het management van Johan Cruijff een musical over Johan Cruijff maken. 14 de musical zal op zaterdag 25 september 2021 in het nieuwe Afas Theater in Leusden in première gaan.

‘Een voorstelling over Cruijff is een langgekoesterde wens van ons en we zijn zelf actief op zoek gegaan naar partners om tot deze mooie productie te komen. Die zoektocht is iets waar wij al langere tijd mee bezig waren. ‘Samen doen’ is een boodschap die Cruijff vaak heeft gepropageerd. Dat past ook heel goed bij ons DNA,’ vertelt algemeen directeur van Afas Bas van der Veldt. ‘Ook wij zijn een bedrijf van doen, we durven af en toe een tikkie recalcitrant te zijn en wij proberen onze wereld ook altijd in positieve zin te innoveren.’

Afas software gaat een musical maken over nummer 14, voetballend en niet zingend

Sportbeleving en de entertainmentsector zijn ontzettend hard geraakt door het intreden van het coronavirus. ‘Goed voor elkaar zorgen is iets dat wij heel belangrijk vinden en is een doel op zich,’ zegt Van der Veldt. ‘Op dit moment is die missie belangrijker dan ooit. We hebben de entertainment en sportsector altijd gesteund; sectoren die het ook op dit moment niet makkelijk hebben. Op deze manier kunnen wij nog eens een extra bijdrage leveren.’

Wel voetballen, niet zingen

Het management van de in 2016 overleden Johan Cruijff is betrokken bij de ontwikkeling van de voorstelling. Carole Thate van het management: ‘14 de musical is voor ons een inspirerend, nieuw avontuur. We worden meegenomen in het hele ontwikkelingsproces. Zo is aan het verzoek om Johan in de voorstelling vooral veel te laten praten en voetballen, maar niet te laten zingen, direct gehoor gegeven. We hebben er het volste vertrouwen in dat het een kwalitatief zeer sterke voorstelling wordt.’

14 de musical

Tom de Ket maakte van het levensverhaal van de legendarische nummer 14 met een paradoxale persoonlijkheid een script dat gaat over ambitie, liefde, vriendschap maar ook over jaloezie, eenzaamheid en verraad. De Ket koos voor het genre musical, maar wel in een vorm die past bij de eigenzinnigheid van de sporter.

Zo zien we Cruijff wel voetballen, maar zingt hij zelf niet, bevat de voorstelling rock, klassiek en hiphop en is de vormgeving een uitdagende combinatie van digitale projecties en fysieke decorstukken. Cruijffs vrouw Danny, een van de eerste vrouwen die in de media bekend werd als spelersvrouw én een heel belangrijke rol speelde in het leven van Cruijff, krijgt een grote rol in de voorstelling. Haar sterke persoonlijkheid en uitgesproken meningen zorgde er mede voor dat het magere jongetje uit Betondorp, werd wie hij was.

Première in Afas Theater Leusden

Afas heeft zich ten doel gesteld een zo breed mogelijk publiek te enthousiasmeren voor het nieuwe Afas Theater in Leusden: 'Nederland telt, als het er al niet meer zijn, zo’n zes miljoen voetbalfans en Johan Cruijff spreekt een enorm grote groep Nederlanders aan. Ook mensen die normaal nooit een musical zouden bezoeken, hopen wij te verleiden met deze productie,' aldus Van der Veldt. De cast van ‘14 de musical’ staat, onder voorbehoud van de ontwikkelingen met betrekking tot het coronavirus, volgend jaar september op de planken. Het theater is onderdeel van het nieuwe hoofdgebouw van Afas Software. Naast voorstellingen zullen er ook presentaties, congressen en andere soorten grote events gaan plaatsvinden.

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken