Controversiële sponsoring: (n)iets mis mee?
- Sponsoring
- 19 mei 2016 @ 16:14
- Link
-
Danny de Graaf
Zelfstandig sponsoradviseur
Sponsoringsadviseur - PolitiekZakelijkSponsoringKunst & Cultuur
- 19 mei 2016 @ 16:14
- Danny de Graaf
Opnieuw is in Groot Brittannië een rel uitgebroken over sponsoring. Nadat er eerder al langdurige protesten waren tegen de sponsoring van Tate Gallery door oliegigant BP zijn het nu vredesactivisten die protesteren tegen de sponsoring door Airbus van het National Science Museum. De reden: Airbus fabriceert naast passagiersvliegtuigen ook straaljagers. De vraag is of het zo verkeerd is dat controversiële bedrijven culturele instellingen sponsoren?
Begin dit jaar beëindigde BP na 27 jaar het sponsorcontract met de Londense Tate Gallery. Naar eigen zeggen omdat de olieprijs onder druk staat, maar dat zal vrijwel niemand geloven. In de eerste plaats omdat BP ook nog andere Britse culturele instellingen sponsort, maar bovenal omdat aan dit besluit van BP jarenlange protesten van milieuactivisten vooraf gingen. Zij vinden het onverantwoord dat een bedrijf dat verantwoordelijk is voor één van de grootste milieurampen van de wereld, zijn imago probeert op te poetsen door een museum voor 'schone kunsten' te sponsoren.
Jarenlang hebben Tate Gallery en BP de druk van de activisten kunnen weerstaan; ook toen in 2011 een activiste zich in het museum met olie liet overgieten. Maar uiteindelijk heeft BP in maart van dit jaar dan toch het bijltje erbij neer gegooid.
Deze morele overwinning heeft nu vredesactivisten geïnspireerd om zich te verzetten tegen de Airbus die een tentoonstelling over Leonardo da Vinci in het National Science Museum sponsort. Aangezien Airbus straaljagers levert aan Saudi-Arabië en de Emiraten, waarmee doelen op Jemen worden gebombardeerd, willen ze dat het National Science Museum de sponsoring met Airbus onmiddellijk verbreekt. Hun argument is dat Airbus sponsoring gebruikt om zijn controversiële bedrijfsactiviteiten te legitimeren. Een logische en legitieme gedachte, of toch niet?
Je kunt ook redeneren dat deze bedrijven met hun sponsoring in ieder geval nog iets goed doen voor de maatschappij. Het is een illusie om te denken dat BP zal stoppen met olieboringen en dat Airbus zich alleen nog maar op de civiele luchtvaart zal gaan richten. Protesten tegen hun sponsoring zullen daar geen enkele invloed op hebben. Dat deze bedrijven sponsoring gebruiken om (te trachten om) hun imago te verbeteren is waar, maar het is een enorme onderschatting van het algemeen publiek om te denken ze daarin ook snel zullen slagen. Als het zo eenvoudig was dat je als bedrijf meteen een beter imago krijgt door een zak met geld aan één museum te overhandigen, dan hadden wij als sponsoringprofessionals een luizenbaan.
De 230.000 Pond die BP jaarlijks aan de Tate Gallery overmaakte zal oliemaatschappij nu vermoedelijk in iets investeren waar het publiek veel minder plezier aan beleeft. Zouden we daarom niet moeten willen dat dit soort (controversiële) bedrijven juist veel meer gaan sponsoren? Laat ze maar investeren in het publieke domein. Liever dat Airbus zijn defensie-vriendjes voor veel geld in een museum entertaint dan in één of ander luxe hotel waar, behalve Paris Hilton, verder niemand wat aan heeft.
We zouden deze bedrijven juist moeten aanmoedigen om te sponsoren omdat we daar meer plezier aan beleven dan aan hun advertenties die net zo goed bedoeld zijn. Hun sponsoring zorgt er tenminste voor dat we kunnen genieten van mooie en betaalbare tentoonstellingen. En als dit dan uiteindelijk ook een positief effect heeft op hun imago komt dat misschien omdat ze ook daadwerkelijk veel goeds doen voor de maatschappij. Volgens mij is daar niets mis mee en kent deze gedachtegang meer winnaars dan de BP’s en Airbussen van deze wereld te verbieden om te sponsoren.
-
Danny de Graaf
- Werkt bij: Sponsoringsadviseur
- Functie: Zelfstandig sponsoradviseur
- Website:http://www.sponsoringadviseur.nl/
- Profiel »
- protest
- milieu
- BP
- Tate Gallery
- bedrijven
- controverse
- National Science Museum
- activisten
- column
- Airbus
- museum
- sponsoring
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Partnership Herbalife met... 27-03-2024
- Duitse voetbalbond ruilt vanaf 2027... 22-03-2024
- Philips stadion podium voor Philips... 22-03-2024
- FC Emmen vraagt aandacht voor... 20-03-2024
- Go Ahead-speler Kuipers en zijn... 06-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing