Wij laten kinderen zien dat voetbal fun is

  • Algemeen
  • 25 mrt 2016 @ 13:56
  • Link
  • Sales
    Sales


    BBP Media
  • Branded content
  • 25 mrt 2016 @ 13:56
  • Sales

Vrijwel niets heeft zo’n sterke aantrekkingskracht op kinderen als de magische wereld van Disney. Dat was ook de gedachte van de KNVB, sinds 2015 strategisch partner in Nederland van The Walt Disney Company. In een partnership van vijf jaar tillen de voetbalbond en Disney de voetbalbeleving van kinderen naar een hoger plan, waar bewegen en fun perfect samen gaan.

KNVB en Disney starten vijfjarig strategisch partnership   

In september 2015 sloegen de twee merken de handen ineen om meer te betekenen voor jonge voetballiefhebbers. Paul Carpentier, director Disneymedia+ Nederland, en Jean- Paul Decossaux, directeur commerciële zaken KNVB, kijken terug op een succesvol eerste half jaar. Carpentier: ‘Voetbal is groeiend en voor Disney is sport en activiteit een belangrijk thema. We hadden de wens een voetbalprogramma te ontwikkelen en daarmee kinderen te stimuleren meer te bewegen.’ Die ambitie werd snel werkelijkheid: Goalmouth op Disney XD is inmiddels hét voetbalprogramma voor kids. De KNVB draagt bij aan de inhoud:   bekende voetballers geven masterclasses en iedere aflevering staan andere skills centraal. De populariteit van het programma is enorm, wat wordt onderstreept door een nominatie voor de Gouden Stuiver, prijs voor het beste jeugdprogramma. ‘Het succes van Goalmouth bewijst dat onze merken heel goed samen gaan: voetbal gedijt perfect in een Disney-omgeving.’

Disney laadt kidsclub KNVB
Decossaux: ‘De KNVB wil zoveel mogelijk kinderen laten voetballen en daarom zoeken we altijd partijen om dat sportplezier over te brengen. Voetballen gaat allang niet meer alleen via de vereniging, het is overal: op school, op straat, op events, op tv en online. Ook daar willen wij kinderen aanspreken. Disney heeft het bereik en de aantrekkingskracht, wij hebben de voetbalkennis en contacten. Samen zetten we een sterkere voetbalbeleving op de kaart. Dat doen we op een positieve manier, niet door kinderen iets op te leggen, maar door ze te laten zien hoe je plezier kunt maken op een actieve en gezonde manier.’ De ontwikkeling van Goalmouth was de start, nu frissen de KNVB en Disney gezamenlijk de OnsOranje Kidsclub van de KNVB op. Decossaux: ‘Voor de KNVB is het best lastig de kidsclub lading en emotie te geven. Disney kan die lading wél geven, bijvoorbeeld via de Donald Duck, gadgets en de vele televisieprogramma’s. Samen stimuleren en creëren we voetbalactiviteiten die fun uitstralen.’

Appeltje tijdens de rust
Beide merken moedigen een gezonde leefstijl onder kinderen aan. Carpentier: ‘Sinds 2006 helpt en inspireert Disney families om gezonder te leven. Dan gaat het niet alleen om voeding en beweging, maar ook om mentaal welzijn. Met films, games, merchandising, parken en evenementen willen we bijdragen aan gezinsgeluk. Naast het plezier wat televisie kijken biedt, zijn onze programma’s steeds vaker gericht op een actieve leefstijl. Goalmouth stimuleert kinderen buiten bepaalde tricks uit te proberen, ons kookprogramma De Jonge Garde laat kinderen zien dat gezond koken leuk is.’ De KNVB ziet het als haar maatschappelijke taak gezondheid te bevorderen. Decossaux: ‘Met Disney brengen we gezond eten en bewegen op een ontspannen manier onder de aandacht van voetballertjes. De Teambox, in samenwerking met partner Sligro, is daarvan een goed voorbeeld: een doos fruit voor een voetbalteam voor in de rust of na de wedstrijd. Voor zestig euro per jaar, vijf euro per kind, geniet een jeugdteam een jaar lang van gezonde en lekkere snacks. Ouders hebben dat er graag voor over.’ De Teambox wordt verrijkt met Disneyincentives, zodat het uitpakken van de box iedere week een verrassing is. Daarnaast komt er een gouden wikkel-competitie: het team dat de wikkel in zijn box vindt, verdient een mooie prijs, zoals toegangskaartjes voor een interland. De activiteiten met Disney sluiten aan bij ‘Lekker Bezig’, het gezonde kantineprogramma van de KNVB en Sligro.

Donald Duck schoolvoetbal-special
Een ander succes naast Goalmouth en de Teambox is de ontwikkeling van de Donald Duck Schoolvoetbal-special, waarvan bijna vierhonderdduizend exemplaren begin 2016 gratis werden verstrekt aan vierduizend basisscholen die de special hadden aangevraagd. Decossaux: ‘Deze special stimuleert kinderen mee te doen aan schoolvoetbal: hét toernooi dat leidt tot enthousiasme voor voetbal en nieuwe aanwas voor clubs. Voor de special zijn in samenwerking met Disney en Sanoma twee nieuwe strips geschreven. Daarin hebben we drie ‘moralen’ verstopt: door voetbal maak je vrienden, voetbal is leuk om te doen en voetbal draagt bij aan je mentale en fysieke ontwikkeling. Ook willen we met de special uitdragen dat voetbal leuk is voor jongens én meisjes, dat voetbal niet kan zonder vrijwilligers en dat ons vlaggenschip Oranje heel het land verbindt.’

Mickey Mouse in OranjePark
En bij dat vlaggenschip hoort natuurlijk het OranjePark, het KNVB-plein waar bezoekers voorafgaand aan een interland vermaakt worden met muziek, horeca en activiteiten. Disney neemt ook hier een steeds prominentere plek in. De groei van kaartverkoop voor het familievak houdt zeker verband met deze nieuwe, kindvriendelijkere opzet, denkt Decossaux. ‘Voor zestig euro gaan twee volwassenen en twee kinderen naar een interland. Ze krijgen een goodiebag, worden geschminkt en kunnen prijzen winnen. Zo wordt wedstrijdbezoek echt een gezinsuitje.’ De gezinsdeal, sterk geactiveerd door Disney, legt de KNVB geen windeieren: de kaartverkoop nam toe naar negenduizend kaarten in het familievak per wedstrijd. Waar de KNVB kinderen vooral bereikt op en naast de velden zelf, communiceert Disney met name via haar televisiekanalen, de websites, social media, nieuwsbrieven en Donald Duck Magazine. ‘Met dit partnership is Disney steeds zichtbaarder in een sportieve omgeving’, zegt Carpentier. ‘Zo zijn we waar een groot deel van onze doelgroep zich begeeft.’













Geschreven door Annemijn Molenaar | Beeld: Zuiverbeeld
 


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken