Sidekix & BrandBase, een succesvolle samenwerking
- Algemeen
- 27 aug 2019 @ 11:26
- Link
-
Sales
BBP Media - Branded content
- 27 aug 2019 @ 11:26
- Sales
Vorig jaar werden BrandBase en Sidekix voor een project van een gezamenlijke zakenrelatie aan elkaar gekoppeld. Die samenwerking beviel zo goed dat het creatief productiebedrijf opnieuw contact legde met Sidekix, ditmaal voor een project dat na aan het hart ligt van BrandBase.
Maatschappelijke verantwoordelijkheid vindt BrandBase erg belangrijk. Het full-service creatief productiebedrijf ontwikkelt campagnes die niet alleen opvallen, maar vaak ook nog eens een duurzaam karakter hebben. Zo ontwikkelde het bedrijf voor de afgelopen editie van het ABN Amro World Tennis Tournament in Rotterdam sneakers die zijn vervaardigd met gerecyclede tennisballen, die werden gedragen door de ballenjongens en -meisjes. Ook kregen oude tennisballen een nieuw leven in de vorm van tennisdempers, bluetooth speakers en dakpanelen. Een concept dat aansluit bij de ambitie van ABN AMRO die sterk gelooft in een circulaire economie. De volgende stap is dat er een Krajicek Playground wordt gemaakt van gerecyclede tennisballen. Een ander aansprekend voorbeeld zijn de Salt Water Supercars & Racetracks van Shell. Deze speelgoedautootjes hebben een elektromotor die wordt aangedreven door een mix van zout en water. De racebanen waarop ze rijden zijn vervaardigd van 100 procent afbreekbaar organisch materiaal. ‘Op die manier laten we zien dat Shell zich bezighoudt met alternatieve vormen van energie, op een toegankelijke manier’, legt operations director Inge Overtoom uit. ‘Met alles wat we doen proberen we een breder verhaal te vertellen. Dus ook met de producten die we ontwikkelen.’
Kwaliteitscontrole
BrandBase maakte voor het eerst kennis met Sidekix via de Nationale Postcode Loterij, een partij waarmee beide bedrijven zakendoen. ‘Voor de Nationale Postcode Loterij hebben we rugtassen gemaakt van gerecyclede PET-flessen’, vertelt Overtoom. ‘We vonden dat de Nationale Postcode Loterij hun groene karakter nog beter kon laten zien via de prijzen die ze weggeven. Daarom zijn we prijzen gaan ontwikkelen voor de winnaars die passen bij dat groene karakter.’ De rugtassen worden in Azië geproduceerd en naar Nederland getransporteerd. Vanaf dat moment komt Sidekix in beeld. De producten worden vervoerd naar Uden, de standplaats van het in direct mail, fulfilment, e-fulfilment en contact center-services gespecialiseerde bedrijf. ‘Sidekix verzorgt de volledige handling en de verzending van de rugtassen naar de winnaars. Ze doen ook de kwaliteitscontrole op het moment dat ze worden verpakt. De producten gaan één-voor-één door de handen van medewerkers van Sidekix, zodat rugtassen met een mogelijke productiefout eruit gehaald kunnen worden.’ Volgens manager business development Jos Strijbosch is dat ook een van de sterke punten van Sidekix. ‘Het voordeel van ons is dat we handmatig en machinaal verpakken. Doordat wij handmatig verwerken, komen we erachter of er eventuele productiefouten in de rugtassen zitten. Als we dat zien, dan trekken we aan de bel, waarmee we een hoop kosten kunnen besparen. We voorkomen dat er kosten worden gemaakt voor het inpakken en verzenden én voorkomen dat er kosten worden gemaakt door het retourneren.’
Sokken van bamboe
Dat maatschappelijke verantwoordelijkheid een pijler is binnen BrandBase blijkt niet alleen uit de projecten die ze voor bedrijven ontwikkelen, zelf dragen ze namelijk ook hun steentje bij. BrandBase is de oprichter van de stichting How Many Animals. Hiermee vragen ze aandacht voor bedreigde diersoorten door sokken te verkopen die zijn gemaakt van bamboe. De helft van de opbrengst gaat naar goede doelen die strijden voor het behouden van de bedreigde diersoorten. Het design van de sokken is geïnspireerd op de dieren die met uitsterven worden bedreigd. ‘We vinden het belangrijk dat die dieren behouden blijven’, zegt Overtoom. ‘We proberen onze relaties altijd enthousiast te maken voor de sokken. Het zijn mooie presentjes voor medewerkers of om als geschenk te geven aan een klant.’ Voor het verpakken en verzenden van de sokken wordt wederom een beroep gedaan op Sidekix. ‘De sokken worden door ons ontworpen en geproduceerd en bij Sidekix afgeleverd. Op het moment dat er vanuit de webwinkel een product is verkocht, verzorgen zij de afhandeling, het verpakken en verzenden naar de koper. Ook krijgen we een rapportage van alle verkopen.’
Snelheid en service
De samenwerking tussen BrandBase en Sidekix bevalt goed, zegt Overtoom. ‘Ze zijn een soort van stille kracht op de achtergrond en zijn een hele belangrijke schakel in het eindtraject van een project. Zij zorgen voor een goede afwikkeling om voor ons tot een goed eindresultaat te komen.’ Een ander aspect waar de operations director tevreden over is, is de goede verhouding tussen prijs en kwaliteit. ‘Het is belangrijk dat je kwaliteit kunt leveren, maar dat je ook scherp geprijsd bent. Daarnaast willen we onze klanten laten zien dat we snelheid en service kunnen bieden. Dan is het belangrijk dat je een partner hebt die snel kan schakelen en oplossingsgericht kan denken. We hebben hetzelfde DNA, waardoor de samenwerking heel goed is. Je merkt toch dat vaste partners je beter begrijpen en daardoor ook betere service kunnen leveren.’ Strijbosch onderstreept dat laatste met een voorbeeld: ‘Ik weet wat voor bedrijf BrandBase is en wat hun doelstellingen zijn. Als ze aan me vragen om enveloppen te regelen, dan weet ik dat we papier moeten gebruiken met het FCS-keurmerk. Dat hoeven ze me niet te vertellen, dat weet je gewoon van elkaar.’
How Many Animals
Met het door BrandBase gecreëerde sokkenmerk How Many Animals zet het bedrijf zich in voor het behoud van bedreigde diersoorten. BrandBase werkt samen met de drie NGO’s Sea Shepherd, The Thin Green Line en Traffic. De helft van de opbrengst van de verkopen wordt gedoneerd aan deze drie goede doelen. De sokken zijn te bestellen op howmanyanimals.com.
Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Sidekix
Tekst BBP Media | Beeld Zuiver Beeld
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Keukenhof viert 75-jarig jubileum
- Ministerie van VWS lanceert campagne ‘Praat vandaag over morgen’
- Simavi en Earth Water lanceren Seksvrij Water
- International Advertising Association lanceert nieuw Benelux...
- Specsavers zet met campagne lokale winkeleigenaren in het...
- [branded content] De naadloze integratie van CSRD in de gehele...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing