ActiZ en kennispartners lanceren NL Zorgobligatie

  • Algemeen
  • 22 jan 2015 @ 12:25
  • Link
  • Redactie Zorgmarketing
    Redactie Zorgmarketing

    Redactie
    MarketingTribune
  • MarktwerkingOuderenzorgSamenwerking

Om nu en in de toekomst goede zorg te leveren, is het voor zorgorganisaties in de ouderen- en thuiszorg belangrijk om te blijven investeren in goede faciliteiten. Traditionele financiers, zoals banken, zijn echter ook in de zorgsector terughoudender geworden bij het verstrekken van leningen. Daarom komt ActiZ met een oplossing: de NL Zorgobligatie.

De NL Zorgobligatie is een middel om nieuwe financieringsbronnen aan te boren: van de lokale burger tot de internationale belegger. Het is een vereenvoudigd programma voor de uitgifte van obligaties en helpt om de communicatie tussen beleggers en zorgorganisaties eenvoudiger te laten verlopen. De kennispartners Creditreform, Rutgers & Posch, AFS, ILFA Treasury Support en EnterNext gaan helpen om de obligatie de komende maanden vorm te geven.

150 miljoen euro
Acht leden van ActiZ hopen met hun obligaties gezamenlijk circa 150 miljoen euro te kunnen ophalen, ‘noodzakelijke financiering voor investeringen in met name vastgoed en nieuwe ontwikkelingen op dat gebied’. De acht leden zullen bij de ontwikkeling van hun obligaties intensief worden ondersteund door ActiZ en de kennispartners.

Aad Koster, directeur van ActiZ: ‘Ik ben heel blij met de introductie van de NL Zorgobligatie en trots op de zorgorganisaties die hiermee aan de slag gaan. Zij zien kansen in de ouderenzorg en werken op een proactieve manier aan vernieuwingen. Als de ervaringen van de acht zorgorganisaties met deze nieuwe financieringsbron effectief blijken te zijn, sluit ik niet uit dat meer zorgorganisaties in Nederland hiermee aan de slag gaan.’

Crowdfundingformule
Het idee van zorgobligaties in de ouderen- en thuiszorg past binnen de visie van ActiZ, waarin de samenleving betrokken wordt bij de zorg en ondersteuning voor ouderen. Daarom is aan de obligatie ook een crowdfundingformule gekoppeld. Hiervoor is een speciaal platform opgericht waar alleen maatschappelijke projecten op basis van een obligatie geld kunnen ophalen, AndersFinancieren.nl.

Pieter Vergroesen van De Opbouw is één van de betrokkenen: ‘Door zorgobligaties geven we vorm aan die maatschappelijke binding: grote of juist kleine ondernemers en andere betrokkenen die belang hechten aan goede toegankelijke voorzieningen voor ouderen, kunnen op deze manier hun bijdrage leveren. Voor ons betekenen de obligaties ook dat we onze eigen financiering vorm kunnen geven en daarbij minder afhankelijk zijn van de huidige financieringsvormen.’

Redactie Zorgmarketing

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken