ActiZ en kennispartners lanceren NL Zorgobligatie
- Algemeen
- 22 jan 2015 @ 12:25
- Link
-
Redactie Zorgmarketing
Redactie
MarketingTribune - MarktwerkingOuderenzorgSamenwerking
- 22 jan 2015 @ 12:25
- Redactie Zorgmarketing
Om nu en in de toekomst goede zorg te leveren, is het voor zorgorganisaties in de ouderen- en thuiszorg belangrijk om te blijven investeren in goede faciliteiten. Traditionele financiers, zoals banken, zijn echter ook in de zorgsector terughoudender geworden bij het verstrekken van leningen. Daarom komt ActiZ met een oplossing: de NL Zorgobligatie.
De NL Zorgobligatie is een middel om nieuwe financieringsbronnen aan te boren: van de lokale burger tot de internationale belegger. Het is een vereenvoudigd programma voor de uitgifte van obligaties en helpt om de communicatie tussen beleggers en zorgorganisaties eenvoudiger te laten verlopen. De kennispartners Creditreform, Rutgers & Posch, AFS, ILFA Treasury Support en EnterNext gaan helpen om de obligatie de komende maanden vorm te geven.
150 miljoen euro
Acht leden van ActiZ hopen met hun obligaties gezamenlijk circa 150 miljoen euro te kunnen ophalen, ‘noodzakelijke financiering voor investeringen in met name vastgoed en nieuwe ontwikkelingen op dat gebied’. De acht leden zullen bij de ontwikkeling van hun obligaties intensief worden ondersteund door ActiZ en de kennispartners.
Aad Koster, directeur van ActiZ: ‘Ik ben heel blij met de introductie van de NL Zorgobligatie en trots op de zorgorganisaties die hiermee aan de slag gaan. Zij zien kansen in de ouderenzorg en werken op een proactieve manier aan vernieuwingen. Als de ervaringen van de acht zorgorganisaties met deze nieuwe financieringsbron effectief blijken te zijn, sluit ik niet uit dat meer zorgorganisaties in Nederland hiermee aan de slag gaan.’
Crowdfundingformule
Het idee van zorgobligaties in de ouderen- en thuiszorg past binnen de visie van ActiZ, waarin de samenleving betrokken wordt bij de zorg en ondersteuning voor ouderen. Daarom is aan de obligatie ook een crowdfundingformule gekoppeld. Hiervoor is een speciaal platform opgericht waar alleen maatschappelijke projecten op basis van een obligatie geld kunnen ophalen, AndersFinancieren.nl.
Pieter Vergroesen van De Opbouw is één van de betrokkenen: ‘Door zorgobligaties geven we vorm aan die maatschappelijke binding: grote of juist kleine ondernemers en andere betrokkenen die belang hechten aan goede toegankelijke voorzieningen voor ouderen, kunnen op deze manier hun bijdrage leveren. Voor ons betekenen de obligaties ook dat we onze eigen financiering vorm kunnen geven en daarbij minder afhankelijk zijn van de huidige financieringsvormen.’
-
Redactie Zorgmarketing
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/zorg/
- Profiel »
- Crowdfunding
- NL Zorgobligatie
- Innovatie
- AFS
- Thuiszorg
- ActiZ
- ILFA Treasury Support
- Ouderenzorg
- Kwaliteit
- EnterNext
- Rutgers & Posch
- Samenwerking
- Creditreform
- AndersFinancieren.nl
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Van tactiek naar strategische waardecreatie
- Cannes Lions start forum voor sportcreativiteit
- Hoe creatief vakmanschap 60% nieuw publiek opleverde
- Van turbulentie naar trots: de tweede kans van VanMoof
- Podcastserie ‘The Next Tony’ #9 met Bakers & Bananas-founder...
- Goodoo: plantaardig ijs met smaak én missie
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025

