Arts speelt grote rol in succes zorgaanbieders
- Algemeen
- 22 mei 2015 @ 10:00
- Link
-
Redactie Zorgmarketing
Redactie
MarketingTribune - RevalidatiezorgZiekenhuisHuisartsKliniekPatiëntrelatieOnderzoek
- 22 mei 2015 @ 10:00
- Redactie Zorgmarketing
Ondanks het feit dat mensen in Nederland een vrije keuze hebben wanneer zij door hun arts worden doorverwezen voor diagnostisch onderzoek, volgen de meeste Nederlanders het advies van hun huisarts op. Dit betekent dus dat de arts indirect een grote rol speelt in het succes van deze zorgaanbieders.
Uit onderzoek van marktonderzoeksbureau Markteffect onder ruim 1.400 Nederlanders komt naar voren dat meer dan de helft van de Nederlanders (57 procent) op de hoogte is van de vrije keuze, maar het advies van de huisarts opvolgt wanneer zij een verwijsbrief krijgen voor bijvoorbeeld bloedafname of een MRI-scan. Daarnaast is 15 procent van de Nederlanders niet op de hoogte van de vrije keuze. Dit betekent dat voor een groot deel van de Nederlandse patiënten (72 procent) de arts bepaalt waar het vervolgonderzoek zal plaatsvinden.
Kritiekloos
Edgar de Beule, directeur van Markteffect vindt dit zorgwekkend. 'Het merendeel van de patiënten volgt het advies van de arts op. Als patiënten geen bewuste keuze maken waar een vervolgonderzoek zal gaan plaatsvinden, zijn zij dan wel kritisch genoeg tegenover de zorg?'
Het is belangrijk om patiënten bewust te maken van de kwaliteit en het onderscheidend vermogen van zorgaanbieders, vindt Edgar de Beule. 'Wanneer patiënten bewust zijn van de kwaliteit van zorgaanbieders, dan zullen zij sneller zelf de keuze maken waar zij heen gaan voor bijvoorbeeld een vervolgonderzoek. Om die reden is het voor zorgaanbieders belangrijk om de tevredenheid van de patiënten en de kwaliteit van de zorg in kaart te brengen en deze informatie ook inzichtelijk te maken voor patiënten. Een kritische houding en de keuze van patiënten zorgen er bovendien voor dat de kwaliteit van de zorgaanbieders hoog blijft.'
-
Redactie Zorgmarketing
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/zorg/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- ACM: sluit geen energiecontract af per telefoon
- Keukenhof viert 75-jarig jubileum
- Ministerie van VWS lanceert campagne ‘Praat vandaag over morgen’
- Simavi en Earth Water lanceren Seksvrij Water
- International Advertising Association lanceert nieuw Benelux...
- Specsavers zet met campagne lokale winkeleigenaren in het...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing