Arts speelt grote rol in succes zorgaanbieders
- Algemeen
- 22 mei 2015 @ 10:00
- Link
-
Redactie Zorgmarketing
Redactie
MarketingTribune - RevalidatiezorgZiekenhuisHuisartsKliniekPatiëntrelatieOnderzoek
- 22 mei 2015 @ 10:00
- Redactie Zorgmarketing
Ondanks het feit dat mensen in Nederland een vrije keuze hebben wanneer zij door hun arts worden doorverwezen voor diagnostisch onderzoek, volgen de meeste Nederlanders het advies van hun huisarts op. Dit betekent dus dat de arts indirect een grote rol speelt in het succes van deze zorgaanbieders.
Uit onderzoek van marktonderzoeksbureau Markteffect onder ruim 1.400 Nederlanders komt naar voren dat meer dan de helft van de Nederlanders (57 procent) op de hoogte is van de vrije keuze, maar het advies van de huisarts opvolgt wanneer zij een verwijsbrief krijgen voor bijvoorbeeld bloedafname of een MRI-scan. Daarnaast is 15 procent van de Nederlanders niet op de hoogte van de vrije keuze. Dit betekent dat voor een groot deel van de Nederlandse patiënten (72 procent) de arts bepaalt waar het vervolgonderzoek zal plaatsvinden.
Kritiekloos
Edgar de Beule, directeur van Markteffect vindt dit zorgwekkend. 'Het merendeel van de patiënten volgt het advies van de arts op. Als patiënten geen bewuste keuze maken waar een vervolgonderzoek zal gaan plaatsvinden, zijn zij dan wel kritisch genoeg tegenover de zorg?'
Het is belangrijk om patiënten bewust te maken van de kwaliteit en het onderscheidend vermogen van zorgaanbieders, vindt Edgar de Beule. 'Wanneer patiënten bewust zijn van de kwaliteit van zorgaanbieders, dan zullen zij sneller zelf de keuze maken waar zij heen gaan voor bijvoorbeeld een vervolgonderzoek. Om die reden is het voor zorgaanbieders belangrijk om de tevredenheid van de patiënten en de kwaliteit van de zorg in kaart te brengen en deze informatie ook inzichtelijk te maken voor patiënten. Een kritische houding en de keuze van patiënten zorgen er bovendien voor dat de kwaliteit van de zorgaanbieders hoog blijft.'
-
Redactie Zorgmarketing
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/zorg/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Hoe creatief vakmanschap 60% nieuw publiek opleverde
- Van turbulentie naar trots: de tweede kans van VanMoof
- Goodoo: plantaardig ijs met smaak én missie
- AI en DM Trendrapport 2026 Beeckestijn: AI hertekent marketing
- Podcastserie ‘The Next Tony’ #9 met Bakers & Bananas-founder...
- [column] De marketing van spijt: als ‘sorry’ ook een strategie...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025

