Michel Schaeffer, oud-marketingdirecteur Bol.com, overleden

  • Algemeen
  • 26 aug 2019 @ 08:42
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • Personalia

Michel Schaeffer, voormalig marketingdirecteur van Bol.com, is afgelopen woensdag 21 augustus op 51-jarige leeftijd overleden aan de gevolgen van een onverwachte ziekte. 'Hij had een sterke strategische visie waarmee hij de richting van Bol.com gedurende veertien jaar mede heeft bepaald.'

Hij begon op 6 maart 2001 als marketing directeur bij Bol.com, toen nog een bedrijf met een paar honderdduizend klanten. ‘In 2003 sloten we ons als directie op in een vergaderzaal en besloten we ter plekke dat 250 miljoen omzet in 2015 een mooi ambitieus doel was,’ vertelde Schaeffer destijds aan MT. ‘We staarden naar het papier en vroegen ons af of dat niet een veel te hoog doel was.’ Uiteindelijk werd dit doel bereikt in 2009. Naast marketing was hij ook voor propositie-ontwikkeling van het bedrijf verantwoordelijk. Ook ontwikkelde hij het platform door ‘Verkopen via Bol.com’ (losse webwinkeltjes via de hoofdwebsite) te introduceren en zorgde hij ervoor dat het merk ook in Vlaanderen populair werd. Intussen is het platform als zelfstandige entiteit opgenomen binnen Ahold Delhaize.

In 2009 was hij runner up voor de titel Marketer of the Year. In 2015 vertrok Schaeffer bij het bedrijf, om zich meer te gaan richten op startups. Over zijn tijd bij Bol.com schreef hij een boek: ‘Het geheim van Bol.com’. Dat boek verscheen eind 2017. ‘Ik heb het geschreven vanuit mijn eigen perspectief en mijn persoonlijke herinneringen aan de ruim veertien jaar die ik bij Bol.com werkte’, vertelde hij destijds.

Vorig jaar was Schaeffer nog enkele maanden als interim ceo werkzaam bij webwinkel FonQ na het vertrek van Joost Wels.

'Michel was groot, charismatisch en een begenadigd marketeer. Een topsporter voor wie het nooit goed genoeg was', memoreert Dick van der Lecq die jarenlang sparringpartner van Schaeffer was aan bureauzijde, sinds Van Walbeek Etcetera (zie de oogst in de compilatie hieronder, Etcetera heet nu DDB Unlimited, red.). 'Hij nam ons samen met Daniel Ropers twaalf jaar mee in zijn achtbaan. Hij was loyaal, maar het was geen free ride. Zeker niet de makkelijkste klant, misschien wel de moeilijkste. Hij was een Effie- en een Loeki-beest. Een datacruncher, met oog voor de magie van creatie. Wat we ook maakten. Alles moest strategisch 100% kloppen.'

Leo van Sister, Merkcommissaris, MT-columnist en marketingexpert in een persoonlijke reactie: 'Wat een verschrikkelijk nieuws. Michel was een begenadigd marketeer en merkenbouwer en bovendien een prettig mens. Hij was destijds spreker bij onze Retail Shock London branding tour. Ik wens de familie veel sterkte. Michel, dank voor je vele bijdragen aan ons vak.'

Algemeen directeur Huub Vermeulen van Bol.com: ‘Michel was een absoluut marketing-vakman en veel elementen van het huidige Bol.com merk zijn nog rechtstreek te herleiden naar de ideeën van Michel. Daarnaast was hij als directielid breed betrokken bij Bol.com en had hij een sterke strategische visie waarmee hij de richting van Bol.com gedurende veertien jaar mede heeft bepaald. We gaan een fantastische oud-collega, maar vooral een geliefd mens missen.'
(PvWK/NK)

Fotocredits: Atlas Contact



Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken