[Top 100 Adverteerders] Lijst 2022 bekend: AH, A.S. Watson en Unilever op kop
- Algemeen
- 29 mrt 2022 @ 08:16
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - Onderzoek
- 29 mrt 2022 @ 08:16
- Peter van Woensel Kooy
MarketingTribune maakt vandaag met Nielsen de nieuwe Top 100 Adverteerders voor Nederland bekend. Saillante verschuivingen in de Top 10 met het debuut van Aldi wegens herpositionering. En het opduiken van Bol.com en het Ministerie van VWS aangejaagd door de pandemie. Bekijk hier de highscores.
Top 20 Adverteerders meetresultaat 2020/2021 in duizenden euro's (onuitgesplitst)
bron: MarketingTribune i.s.m. Nielsen (29/3/'22) MT
In de 'Top 10 Concerns' leidt Ahold, gevolgd door DPC, Procter & Gamble, A.S. Watson, Unilever en Jumbo Groep. DPC staat voor de Dienst Publiek en Communicatie, deze ondersteunt alle departementen en uitvoeringsorganisaties van de Rijksoverheid in de communicatie met publiek en professionals. A.S. Watson is de holding van o.a. de Kruidvat-keten. Opmerkelijk is de dominantie van aanbieders van fmcg in beide lijsten.
Mediabudgetten gestegen
In de totale mediabestedingen zien we een groei. Van het totale gemeten bedrag in 2021 van ruim 6,2 miljard euro is ook een significante stijging van de tv-bestedingen te zien. Deze plussen 9,8% omhoog van 3,8 miljard naar 4,2 miljard en laten de onderzoekers van MT en Nielsen 'de stille kracht van tv' constateren. Sterkste mediastijging zien wij bij resp. bioscopen (+87,3%), out of home (+21,5%) en radio (+13,3%). Gemiddeld plussen de mediabestedingen in meetjaar 2021 vergeleken met 2020 volgens A.C. Nielsen en MT met 9,6%. Uitgebreide details en specificering per adverteerder en per medium, precentueel en in budget uitgesplitst, leest u in de printeditie MarketingTribune 04/'22 met de Top 100 Adverteerders en talloze deelkaders die vandaag bij abonnees op de mat valt: need to know-informatie voor elke merkenbouwer en bureau.
(PvWK)
Klik hier voor je eigen abonnement op MT (fiscaal aftrekbaar) en krijg de Top 100 voortaan als eerste. Voor een los nummer met de nieuwe Top 100 (editie 04/'22 van 29 maart 2022) betaal je € 15,- (ex. BTW) en bestel je via service@marketingtribune.nl. Vermeld in je mail behalve je naam en adres ook altijd de jaargang en het nummer van de MarketingTribune die je wil (na)bestellen.
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- merk
- fmcg
- media
- share of voice
- marketing
- Top 100 Adverteerders
- share of market
- MarketingTribune
- highscores
- spendings
- Nielsen
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 233] Geert Janssen - merkverantwoordelijke Maes...
- Groningen toont lef met nieuwe stadsprofilering
- Basic-Fit start 'Boost Your Mind' op Mentale Gezondheidsdag
- Gen Z vecht vaak tegen microstress
- [column] AI hongert naar echte mensen
- Podcastserie ‘The Next Tony’ #5 met Fish Tales-founder Bart...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes