Peilstok coronacrisis: straks gouden tijden voor echte marketeers
- B2b
- 29 apr 2020 @ 10:19
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
hoofdredacteur
MarketingTribune - Marketingcommunicatie
- 29 apr 2020 @ 10:19
- Sjaak Hoogkamer
In de komende weken peilen we de stemming in de wereld van reclame en marketing als gevolg van de coronacrisis. In deze 3e aflevering Marc van Eck van Newgrowth-strategies.
Hoe is de status bij jullie in verband met de coronacrisis?
Eerlijk? Dramatisch. Klanten hebben bijna allemaal alles uitgesteld. Nu even geen tijd voor strategie, positionering en Internal Branding. Het zou anders moeten zijn, maar ik begrijp heel goed dat iedereen nu de korte termijn als focus heeft en metaal en fysiek in de touwen ligt.
Zie je opmerkelijke verschuivingen bij klanten en waarom?
Tegen beter weten in zie ik klanten alles bevriezen en proberen hun winstgevendheid nog enigszins overeind te houden in plaats van nu te investeren in de toekomst.
Hebben jullie zelf nog initiatieven ontwikkeld om klanten/opdrachtgevers/concullega’s door deze crisis heen te slepen?
Jazeker, we hebben zowel voor strategie als Internal Branding onze propositie omgebouwd tot een digitale aanpak met een zeer aantrekkelijke prijs. En we hebben 25 ondernemers die stil staan vanwege Corona gratis een strategietraject aangeboden. Dat loopt nu en dit geeft enorme positieve energie voor zowel de ondernemers vertellen ze ons en ook voor ons team. Superleuk in deze donkere tijden.
Wat zie jij momenteel voor marketeers als de grootste uitdaging en dan vooral ten opzichte van de coronacrisis uiteraard?
Ik vind dat marketeers veel merkwaardiger met hun merk moeten omgaan. Juist nu kan je laten zien waar je merk voor staat en letterlijk kleur bekennen. Maar we zien sommige merken schitteren door afwezigheid, anderen doen prachtige dingen, maar het lijkt wel enorm op elkaar. Het lijkt of marketeers niet meer weten waar hun merk voor staat en niet vanuit merkkracht op de actualiteit weten te acteren. Ik noem dit de brand-trend match. Ik zie veel trend en weinig match.
Hoe ziet de wereld van reclame en marketing er over 5 maanden uit denk je?
Ik denk dat er heel veel bureaus tegen die tijd zijn omgevallen en heel veel marketeers heel weinig budget gaan hebben. Dus merkstrategie en creativiteit zullen meer dan ooit van belang zijn. Het klinkt heel cru, maar ik denk dat het gouden tijden worden voor echte marketeers. Het kaf wordt dan wel van het koren gescheiden.
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: hoofdredacteur
- Website:http://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- [column] Jezelf als marketeer slim blijven uitvinden
- Thijs Gussenhoven van Heineken over het belang van VVAL voor...
- Marga Stehmann van Carhartt: 'Blijf als merk trouw aan je roots'
- Vita Kovalenko van AON: 'Marketing kan helpen de wereld te...
- Martijn Delahaye van Afas Software: 'Inspiratie is nutteloos...
- Bestedingen digital advertising Nederland stijgen naar 3,7...
Laatste Nieuws
- Tweede keynotespreker NMD24 bekend:... 19-04-2024
- Joris van Dijk van BoerenBed Ik klim... 18-04-2024
- Bestedingen digital advertising... 17-04-2024
- Beeckestijn start opleiding AI... 17-04-2024
- Martijn Delahaye van Afas Software:... 15-04-2024
- Thijs Gussenhoven van Heineken over... 11-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing