Ford Kuga plug-in hybrid: meer elektrisch dan je denkt

Ford Kuga plug-in hybrid: meer elektrisch dan je denkt
  • B2b
  • 22 jul 2022 @ 14:09
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

Voordat men volledig elektrisch gaat rijden, kiezen veel mensen nog voor het comfortabele tussenstation, de plug-in hybrid. De Ford Kuga plug-in hybrid is een veilige, maar toch stiekem ook een uitdagende keuze.

Ford maakte eerder dit jaar bekend dat medio 2026 alle modellen in zijn personenautogamma in Europa emissievrij kunnen rijden – volledig elektrisch of als PHEV. Tegen 2030 zijn alle nieuwe personenauto’s van Ford volledig elektrisch aangedreven.

Met de Ford Kuga plug-in hybrid neemt het automerk alvast een voorzichtige voorsprong op die toekomst. Voorzichtig omdat nog veel autorijders de directe overstap naar volledig elektrisch nog een brug te ver vinden. Rond de 60 kilometer elektrisch rijden en dan vertrouwd terugvallen op benzine is voor velen nog een geruststellend idee.

Intussen is de Kuga volgens pr manager Sebastiaan van de Pol van Ford ‘een gewild model.’

Ford verkocht in de maand juni meer Kuga plug-in hybrids in Europa dan ooit: meer dan 6.300 exemplaren.

Dat zijn volgens het automerk ‘meer plug-in hybrides dan alle andere versies van de Kuga bij elkaar.’ In de maanden april, mei en juni verkocht Ford bijna 16.000 Kuga Plug-In Hybrids.

Opvallend is, zo blijkt uit eigen onderzoek van Ford, dat de berijders van de Kuga plug-in hybrid bijna de helft (49 procent) van het totale aantal gereden kilometers aflegden in de elektrische modus.

Op elektriciteit uit de batterij dus die ze hadden opgeladen aan een extern laadpunt. Meer dan twee derde van de ritten met de hybride Kuga zijn korter dan 50 kilometer en kunnen volledig in de elektrische modus worden afgelegd. De gemiddelde dagelijkse gereden afstand bedraagt 52 kilometer, minder dus dan de puur elektrische actieradius volgens WLTP van 56 kilometer.

Keuzes

Het mooie aan deze hybride Kuga is dat je zelf kan bepalen hoe en wanneer je de elektromotor gebruikt. Je hebt namelijk de keuze uit de standen EV Auto, EV Now, EV Later en EV Charge.

Deze Kuga laadt ook onderweg de batterij automatisch bij door middel van regeneratieve laadtechnologie. Die technologie wint de bewegingsenergie, die normaliter verloren gaat tijdens het remmen of uitrollen terug en slaat die als elektriciteit op in de batterij. In eerste instantie lijkt de Kuga plug-in dus een veilige keuze, maar feitelijk is het voor veel berijders een sport om zo zuinig mogelijk te rijden. En dat is winst op alle fronten.

Media

Volgens Van de Pol is in de reclamecampagne voor de Kuga breed ingezet op het mediafront (met behulp van mediabureau Mindshare) in print, op radio, op online, social en televisie, waarbij de online inzet gemaximaliseerd is met online radio, online video en online bannering. De Kuga, die vooral de concurrentie kent van bijvoorbeeld de Sportage van Kia, de Tucson van Hyundai en de Tiguan van Volkswagen, richt zich volgens Van de Pol in haar reclame en promotie vooral op ondernemende mensen die geïnspireerd willen worden. ‘Het zijn vaak mensen die al wat verder in het leven zijn, denk aan 55 plus en die ook de financiën hebben om een dergelijke auto te kopen. Op de leasemarkt zijn het jongere mensen met een gezin die bezig zijn om nog volop carrière te maken.’

Reactie van de redactie

Wat vinden we van het model?

Een ruime en stoere SUV die imponeert, mede dankzij de plug-in hybride techniek. Het is toch een sport om zo lang mogelijk elektrisch en zuinig te rijden! De Kuga heeft een mooie en zakelijke cockpit met bescheiden, maar goed werkende display. Het is een no-nonsense auto die niet zozeer opvalt door het opmerkelijke design, dan wel door zijn indrukwekkende omvang. Veel comfort, prettige hoge zit en goede rijeigenschappen. Opvallend detail: grote stoere SUV met wel een heel zacht en iel toetergeluidje…   

Wat vinden we van de marketingstrategie?

De universele payoff voor Ford is Bring on tomorrow (afkomstig van reclamebureau Ogilvy). Ford zegt daarmee zoveel als: we zijn klaar voor de toekomst met moderne technologieën. Er is geen spoortje twijfel of angst in deze payoff, en dat is het goeie eraan. Een slogan moet overtuigen en de consument vertrouwen geven. In de campagne ligt de focus op het dilemma van kiezen: ballet of martial arts, benzine of elektrisch. Ford laat zien dat the best of both worlds mogelijk is. Het lijkt ons lastig om daarin heel onderscheidend te zijn ten opzichte van andere merken. Want de boodschap blijft moeilijk: al die mensen die nog twijfelen aan de elektrificatierevolutie over de streep trekken. De maximale online aanwezigheid van Ford met dit model is prijzenswaardig, auto’s verkopen doe je anno 2022 nu eenmaal vooral online. 

 

 

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken