Marktonderzoek net even anders
- B2b
- 1 jun 2025 @ 08:03
- Link
-
Nanny Kuilboer
Redacteur
BBP Media - MarketingTribune - Nima Marketing Day
- 1 jun 2025 @ 08:03
- Nanny Kuilboer
In een snel veranderend marketinglandschap is het cruciaal voor bedrijven om grip te houden op hun merkontwikkeling en de impact van hun campagnes. Commercialreview, opgericht door Ruben Balfoort (rechts op de foto) en mede-eigenaar Pieter Meinema (links op de foto), biedt een platform dat marktonderzoek op een vernieuwende manier benadert. Tijdens Nima Marketing Day spreekt Balfoort samen met Meinema en Celvin de Bie, Head of Marketing van Intertoys, over hoe Commercialreview Intertoys helpt bij het maken van de juiste keuzes in hun merkontwikkeling.
Commercialreview is een online platform waarmee bedrijven merkonderzoeken kunnen uitvoeren en hun reclame-uitingen kunnen laten (pre-)testen. Het platform stelt opdrachtgevers in staat om de ontwikkeling van hun merk en de invloed van campagnes hierop inzichtelijk te maken. Balfoort benadrukt dat Commercialreview data verzamelt en aanbiedt op gebruiksvriendelijke dashboards, waardoor marketeers goed kunnen begrijpen hoe hun merk zich ontwikkelt en wat de effecten van specifieke campagnes zijn. Balfoort: ‘Door merkonderzoeken uit te voeren rondom campagnemomenten en daarnaast de campagnes zelf te onderzoeken, kunnen marketeers een completer beeld krijgen van de impact en de redenen achter de resultaten.’
Leuker en makkelijker voor opdrachtgevers
Commercialreview onderscheidt zich van de gevestigde namen in de markt door een geautomatiseerde aanpak. Meinema ziet het bedrijf als een softwarebedrijf dat taken automatiseert om onnodige consultancy-uren te voorkomen: ‘Dit maakt het proces leuker en makkelijker voor opdrachtgevers. AI speelt hier ook een steeds belangrijkere rol in. Onderzoeken kunnen snel en relatief voordelig worden uitgevoerd, met prijzen die beginnen bij € 499,- voor een commercialtest onder minimaal 250 respondenten en ongeveer € 3000,- voor een merkonderzoek onder 1.000 respondenten.’ De transparante prijzen zijn te vinden op hun website.
Trends en tips voor marketeers
Balfoort ziet een trend waarbij steeds meer adverteerders verhaallijnen introduceren met vaste personages of situaties die terugkeren: ‘Hoewel dit over het algemeen goed lijkt te werken, is het geen garantie voor succes.’ Verder merkt hij op dat veel adverteerders soms voorzichtig zijn en wat durf missen, waardoor campagnes voorspelbaar kunnen worden: ‘Mijn belangrijkste tip voor marketeers is dan ook: wees niet bang om gekke of opvallende dingen te doen. Humor of gedurfde acties worden vaak gewaardeerd, maar het is essentieel om dit goed te doen en te laten testen om gevoelige fouten te voorkomen. Zelfs met een relatief klein aantal respondenten kunnen al veel rode lijnen worden herkend in het onderzoek.’
Biertje!
Balfoort is fan van Nima Marketing Day, net als Meinema en De Bie, en zegt tot slot dan ook: ‘Goed dat marketingprofessionals samenkomen, kennis delen en natuurlijk ook samen een biertje drinken. Dat zijn waardevolle momenten, zeker in tijden van vergaande digitalisering. Zoek ons nog even op tijdens de afsluitende netwerkborrel!’
tekst Nanny Kuilboer | fotografie Zuiver Beeld
-
Nanny Kuilboer
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Marketingtransfers week 49, 202505-12-2025
- Sanne Hartman (Ovivio): 'Je kunt het... 01-12-2025
- Marketingtransfers week 48, 202528-11-2025
- Imke Walenberg nieuwe hoofdredacteur... 24-11-2025
- Marketingtransfers week 47, 202521-11-2025
- Marketingtransfers week 46, 202514-11-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025

