De creatieve bonus van retailmedia

- B2b
- 1 jun 2025 @ 08:00
- Link
-
Tamara de Vos
Allround redacteur
BBP Media - Nima Marketing Day
- 1 jun 2025 @ 08:00
- Tamara de Vos
Retailmedia speelt een steeds grotere rol in de marketingmix. Dankzij rijke first-party data en contextuele relevantie biedt het merken unieke mogelijkheden om consumenten te bereiken én te activeren. Tijdens Nima Marketing Day delen Johan Goedhart (Sr. Consultant Blauw Brand & Campaign bij Blauw Research) en Max de Jong (Sr. Manager Media Performance & Consumer Insights bij Albert Heijn, hun inzichten over wat creaties effectief maakt binnen het retaildomein. MarketingTribune sprak alvast met de sprekers over hun aanpak en bevindingen.
Volgens De Jong is retailmedia niet meer weg te denken. ‘Retailmedia krijgt een steeds prominentere plek in de mix, omdat je op diverse momenten in de consumer journey consumenten kunt bereiken met zowel merk- als conversiegerichte boodschappen’, zegt hij. ‘Bekend om effectieve conversiegerichte campagnes, in te zetten als branding middel, gecombineerd met zeer relevante, echte audiences. De effectiviteit, meetbaarheid en schaalbaarheid zorgen ervoor dat retailmedia een steeds prominentere plek krijgt in de marketingmix, zeker nu privacyregels traditionele targeting bemoeilijken.’
Inzicht in effectiviteit
Samen met Blauw Brand & Campaign onderzocht Albert Heijn Retail Media Services hoe creatieve uitingen binnen retailmedia écht werken. Aan de hand van AI, eye-tracking en contextuele metingen werden zo’n vijftig creaties geanalyseerd. ‘Marktonderzoek is essentieel om te begrijpen wat werkt – en waarom’, zegt Goedhart. ‘Door campagnes te toetsen op aandacht, merkimpact en gedrag, kunnen we onderbouwde keuzes maken in creatie en plaatsing. Zo voorkomen we verspilling van media-investeringen.’
Technologie als versneller
Technologie speelt hierbij een sleutelrol. ‘AI analyseert grote hoeveelheden visuele data en herkent kenmerken van effectieve creaties. Eye-tracking laat zien waar de aandacht werkelijk naartoe gaat’, aldus Goedhart. ‘Samen geven deze technieken een objectief beeld van hoe creaties functioneren in een realistische winkelcontext.’
Balans tussen merk en promotie
Albert Heijn combineert inzichten uit data, AI-analyses en contextueel consumentengedrag met kennis van het winkelmoment. ‘We testen creaties op impact en optimaliseren deze waar nodig. Daarbij zorgen we voor een balans tussen merkuitstraling en promotionele kracht’, vertelt De Jong. ‘Zo ontstaan campagnes die niet alleen gezien worden, maar ook aanzetten tot actie én bijdragen aan merkbouw.’
Praktische handvatten
Wat hopen ze dat bezoekers meenemen? ‘Concrete handvatten om creaties effectiever te maken – gebaseerd op data en bewezen principes’, besluiten De Jong en Goedhart. ‘Van het kiezen van de juiste visuele elementen tot het optimaliseren van merkherkenning. Het doel: campagnes die zowel opvallen als bijdragen aan merk- en salesgroei.’
tekst Tamara de Vos | fotografie Martin Hols
-
Tamara de Vos
- Werkt bij: BBP Media
- Functie: Allround redacteur
- Website:https://bbpmedia.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Marketingtransfers week 26, 202504-07-2025
- Centraal Beheer: werkdruk zet... 03-07-2025
- Dotdotdash opent Europese hub in... 30-06-2025
- Mediahuis E-commerce behaalt... 29-06-2025
- PXR verkoopt advertentieruimte voor... 27-06-2025
- Marketingtransfers week 25, 202527-06-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers