Van bereik naar betekenis: de B2B-aanpak van DPG Media

- B2b
- 1 jun 2025 @ 08:00
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - Nima Marketing Day
- 1 jun 2025 @ 08:00
- Peter van Woensel Kooy
Thijs van der Zande is Commercieel Manager & B2B Strateeg DPG voor het Domein Zakelijk van DPG Media. Met Markteffect presenteert hij op Nima Marketing Day het ‘beslissersonderzoek’ van DPG Media en wat je daar precies mee kan als marketeer en adverteerder. Zeven vragen vooraf.
1. Wat heb je met marketing?
'Marketing is eigenlijk altijd de rode draad geweest in mijn carrière. Ik begon aan de uitvoerende kant, vooral in B2B-evenementen, met projecten als Exact Live en Week van de Ondernemer. Inmiddels werk ik alweer jaren bij DPG Media. Met een team van ruim 20 specialisten helpen we dagelijks B2B-bedrijven hun communicatie- en marketingdoelen te realiseren via krachtige, crossmediale campagnes. Zelf ben ik sterk in het creatief terugredeneren vanuit de eindklant: wat is zijn of haar behoefte, en hoe sluit jouw propositie daar écht op aan? Dat begint altijd met de juiste vragen stellen.'
2. Kun je kort jullie kernactiviteiten en USP toelichten?
'DPG Media is met titels als NU.nl, AD, Qmusic en Tweakers het grootste mediabedrijf van Nederland. We bereiken meer dan 90% van de Nederlanders. Onze focus ligt op het slim inzetten van dat bereik om zakelijke doelgroepen te targeten – van MKB tot boardroom. Binnen ons team vallen ook platforms als De Ondernemer en het nieuwe BusinessWise. Wat ons uniek maakt is de combinatie van bereik, inhoudelijke context en diep begrip van hoe je een boodschap overbrengt. We helpen klanten om het juiste verhaal op het juiste moment bij de juiste doelgroep te krijgen.'
3. Wat houdt jullie momenteel bezig?
'Zakelijk Nederland staat onder druk door ontwikkelingen op het gebied van AI, duurzaamheid, wetgeving en geopolitiek. Daarom doen we, samen met Markteffect, onderzoek onder ruim 800 zakelijke beslissers. Dit geeft ons en onze klanten inzichten in wat er echt speelt. Daarnaast maken we veel redactionele content die mooi aansluit op die behoeftes.'
4. Welke vraag krijg je vaak van marketeers en wat is dan het antwoord?
'Veel marketeers denken nog te veel vanuit hun product in plaats van de klant. Ook willen ze vaak meerdere doelen tegelijk halen met één campagne, wat verwarring oplevert. Onze tip: kies één hoofddoel, en stem daar je hele campagne op af. Of splits doelen in duidelijke routes die elkaar aanvullen.'
5. OK. Wat kunnen we verwachten van jullie talk op Nima Marketing Day?
'Samen met Markteffect presenteren we inzichten uit ons beslissersonderzoek, gecombineerd met concrete praktijkcases. We laten je zien hoe je via content en campagnes slim inspeelt op échte klantbehoeften.'
6. Wat is het spannendste dat eraan komt op de zaak?
'We lanceren de videoserie “Van alle marketing thuis”, waarin we internationale succescases analyseren met vakgenoten. Denk aan deelnemers als KVK, Randstad en Dentsu. Inspiratie én verdieping!'
7. Nog ander nieuws vanuit DPG Media Zakelijk dat je wilt delen?
'We kijken vooral uit naar mooie gesprekken met collega-marketeers tijdens NMD. Sparren, leren, inspireren – dat is waar we het voor doen.'
tekst Peter van Woensel Kooy | fotografie Zuiver Beeld
Reactie co-presentator Bas de Vries van Markteffect:
'Bas de Vries is data-adviseur en Commercieel Manager bij Markteffect. ‘Marketing draait om gedragsbeïnvloeding en begint bij het begrijpen van je doelgroep’, legt hij zijn werk uit. Bas pleit voor datagedreven keuzes: ‘dan gebeurt de magie.’
Thought leadership is voor veel van zijn klanten een belangrijk doel. ‘Dit vraagt inzet van de hele organisatie: je moet het uitdragen, geloven én waarmaken.’
Op Nima Marketing Day gaat hij tijdens zijn sessie met Thijs van der Zande van DPG Media diverse onderzoeksinzichten koppelen aan praktijkcases om ‘foutieve aannames weg te nemen en keuzes beter feitelijk te onderbouwen.’
Komt dat zien!'
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Rolf Oosterhoff (Albert Heijn) over innovatie, inzichten en de...
- Retailmedia volgens bol Van conversie naar merkambitie
- De marketingtransfers van week 20, 2025
- Kim van der Weide van Upperbloom: 'Groen wordt steeds vaker...
- Puzzelspellen stimuleren brein in nieuwe samenwerking
- De marketingtransfers van week 21, 2025
Laatste Nieuws
- SmartRanking belicht de toekomst van... 01-06-2025
- Slimme rebranding zet Fairphone op... 01-06-2025
- Impact door co-creatie met NSC01-06-2025
- PersonaBots bij Philips: 'sparren'... 01-06-2025
- Privacy is geen beperking, maar een... 01-06-2025
- The Relevance Group: slimmer,... 01-06-2025
MarketingTribune Events
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management