[column] Het Marketing Handvest: marketing in de 21e eeuw

[column] Het Marketing Handvest: marketing in de 21e eeuw
  • B2b
  • 14 mei 2019 @ 09:49
  • 13959 x gelezen
  • Link
  • Sjors van Leeuwen
    Sjors van Leeuwen

    Adviseur klantgericht ondernemen
    Indora
  • Innovatie

Onze columnist Sjors van Leeuwen vindt het tijd voor een drastische koerswijziging in marketing – in denken en doen. Geen 10 geboden, maar 35 ‘van naars’.

  1. Van definiëren van STATISCHE MARKTEN naar ontwikkelen van DYNAMISCHE ARENA’S.
  2. Van vechten met CONCURRENTEN naar samenwerken met PARTNERS.
  3. Van onderzoeken van MARKTEN naar begrijpen van KLANTEN.
  4. Van DENKEN VOOR DE KLANT naar PRATEN MET DE KLANT.
  5. Van verzamelen van KLANTDATA naar benutten van KLANTINZICHT.
  6. Van formuleren van MERKBELOFTE naar realiseren van MERKGELOOFWAARDIGHEID.
  7. Van AANBODGERICHT werken  naar KLANTGEDREVEN handelen.
  8. Van PUSH via ketens en pijplijnen naar PULL met netwerken en platformen. 
  9. Van promoten van PRODUCTKENMERKEN naar vervullen van KLANTBEHOEFTEN.
  10. Van genereren van LEADS naar creëren van MEERWAARDE.
  11. Van ONLINE & OFFLINE MARKETING naar GEINTEGREERDE MARKETING.
  12. Van vullen van de VERKOOPTRECHTER naar inspelen op de REIS VAN DE KLANT.
  13. Van sturen op KLANTTEVREDENHEID naar optimaliseren van KLANTBELEVING.
  14. Van promotie door ADVERTEREN naar mond-tot-mondreclame door AMBASSADEURS.
  15. Van MULTI- & OMNI-CHANNEL MARKETING naar 24/7 DIENSTVERLENING.
  16. Van KLANT CENTRAAL naar MENS CENTRAAL.
  17. Van het BEREIKEN van doelgroepen naar het BERAKEN van mensen.
  18. Van het kopen van AANDACHT naar het verdienen van VERTROUWEN.
  19. Van vertellen van VERHALEN naar LUISTEREN naar mensen.
  20. Van GEPERSONALISEERDE (MASSA) MEDIA naar PERSOONLIJKE (MICRO) INTERACTIE.
  21. Van TRANSACTIONELE KLANTWAARDE naar KLANTCOMMUNITYWAARDE.
  22. Van externe MERKPROMOTIE naar INTERNAL BRANDING.
  23. Van solo werkende MARKETINGAFDELING naar multidisciplinaire BUSINESS TEAMS.
  24. Van lange termijn MARKETINGBELEID naar een ‘ROLLING’ MARKETINGSTRATEGIE. 
  25. Van traditionele MARKETINGMEDEWERKER naar digitale MARKETINGSPECIALIST.
  26. Van MARKETINGADVISEUR naar REGISSEUR KLANTGEDREVEN ONDERNEMEN.
  27. Van DIRECTEUR MARKETING naar DIRECTEUR (ZEER) TEVREDEN KLANTEN.
  28. Van kijken naar het VERLEDEN naar verkennen van de TOEKOMST.
  29. Van tellen van LIKE’S, CLICK’S & BRICK’S naar sturen op (EIND) RESULTAAT.
  30. Van GISSEN IS MISSEN naar METEN IS WETEN.
  31. Van korte termijn MARKETINGKOSTEN naar lang(re) termijn BEDRIJFSINVESTERINGEN.
  32. Van focus op AANDEELHOUDERSWAARDE naar focus op BETEKENISVOL ONDERNEMEN.
  33. Van praten over BETEKENISVOLLE MARKETING naar tonen van BETEKENISVOL GEDRAG.
  34. Van WHY, WHAT & HOW naar LOVE TO BUY, EASY TO BUY & EASY TO REMEMBER.
  35. Van GROTE VERGEZICHTEN naar ELKE DAG EEN STAPJE BETER.

Foto: https://nl.depositphotos.com/stock-photography.html

Heb je aanvullingen? Laat dan een reactie achter.

Sjors van Leeuwen

Indora Managementadvies

Sjors van Leeuwen is werkzaam als zelfstandig adviseur op het gebied van klantgericht ondernemen (CRM), strategie en marketing. Hij is auteur van verschillende boeken zoals Wendbare strategie op één A4, CRM in de praktijk, Klant in de driver’s seat en Zorgmarketing in de praktijk. 

 

Sjors van Leeuwen

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken