Rebranding Dept: afscheid van 13 aparte agencies

Rebranding Dept: afscheid van 13 aparte agencies
  • Bureaus
  • 3 apr 2018 @ 07:02
  • 18322 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
  • Interview

Tot nu toe bestond digital agency Dept uit 13 verschillende, gespecialiseerde digitale bureaus. Met een grootscheepse rebranding is vanaf vandaag, 3 april 2018, nog slechts sprake van één naam: Dept (zonder puntje).

Studio Dumbar blijft als enige identiteit apart bestaan. Managing director van Dept, Dimi Albers: ‘Wij werken al langere tijd geïntegreerd aan allerlei digitale vraagstukken van onze klanten. Het is gewoon logischer, simpeler en transparanter om dat vanuit één naam te doen.’

Tel je even mee? TamTam, a friend of mine, Building Blocks, Second Degree, Expand Online, Be Excellent, eBrella, Tricode, Studio Dumbar, Trust Agents, Unskippable, Webfactory en - sinds medio februari 2018 - het Duitse superReal vormden tot voor kort de Dept agencies met elk hun eigen discipline op het gebied van creativiteit, technologie en data. In de praktijk werkten de 750 medewerkers al volop met elkaar – internationaal - op klanten zoals Philips, bol.com, Nivea, Adidas, Zalando, KLM en vele anderen. Met een gecombineerde omzet van meer dan 80 miljoen euro en kantoren in Nederland, Denemarken, UK, VS, Duitsland, Ierland, Macedonië en Spanje is Dept inmiddels een geduchte digitale speler in het reclame- en medialandschap.

Momentum

Volgens Albers was het in de zomer van 2017 toen de oprichters van de talloze agencies elkaar vonden in het momentum om te kiezen voor één naam en een eenduidige positionering. ‘We beseften dat integratie iedereen gaat helpen. Voor al onze klanten, maar zeker ook onszelf. Dankzij de intensieve samenwerking worden we beter, delen we meer kennis en inzichten en kunnen we onze klanten nog beter van dienst zijn. Onze storyline is simpel: technologie verandert alles. Het verandert hoe mensen leven en interacteren, hoe ze reizen en kopen en technologie verandert de manier hoe bedrijven zijn georganiseerd, hoe ze service verlenen en producten verkopen. Op dat snijvlak vindt iedereen elkaar binnen Dept. Daarbij zijn twee woorden cruciaal: re-invent en accelerate. In deze nieuwe digitale wereld is het belangrijk om jezelf als merk opnieuw uit te vinden en hoe je als bedrijf sneller kunt zijn dan de concurrent. Dat biedt Dept dankzij de integratie van mensen op het vlak van creativiteit, technologie en data.’

Dept is de nieuwe naam en iedereen binnen het netwerk schaart zich met plezier achter het nieuwe avontuur. De rebranding in Denemarken en Duitsland vergt iets meer tijd en volgen aan het einde van dit jaar. In Duitsland heeft Dept nu drie bureaus en daar zal dit jaar nog minimaal een nieuw bureau aan worden toegevoegd. Studio Dumbar - met een historie van 40 jaar en daarmee een tikje de spreekwoordelijke vreemde eend in de bijt - blijft als zodanig bestaan. Iedereen vindt dat overigens op zijn beurt weer heel logisch. Het logo van Dept blijft onaangetast, terwijl in de huisstijl de naam Dept meer kracht en dynamiek krijgt en duidelijker op de voorgrond treedt. ‘Logisch, want dat is nu ons boegbeeld. Met 750 man aan boord, de grote internationale merken waarvoor we werken en de gezamenlijke trots die we willen uitstralen is dat ons baken, ’aldus Albers.

Nieuwe bureau

Volgens Albers juichen klanten de rebranding meer dan toe. ‘Weet je wat het is? Klanten vinden het ingewikkeld met zoveel verschillende bureaus. Het betekent voor hen meer variabelen en meer risico. Naarmate je meer klanten hebt die al geïntegreerd werken dan is één naam en één team gewoon overzichtelijker voor een klant. We halen de schotten tussen de verschillende onderdelen verder weg en dat schept rust en duidelijkheid. De klantteams zelf blijven ongewijzigd.’

Is Dept met de geïntegreerde aanpak van creativiteit, technologie en data het nieuwe reclamebureau? Waar de bestaande bureaus en netwerken in reclame en media nog worstelen met de nieuwe wereld pakt Dept dit schijnbaar moeiteloos op. Albers: ‘Ik denk eerder dat we het nieuwe bureau zijn die klanten begrijpt en feilloos weet waar ze naartoe willen in de digitale wereld. In het huidige landschap van reclame- en medianetwerken versus de consultancybureaus, die beide richting digitaal en creativiteit gaan, zitten wij precies middenin. Wij zijn digitaal geboren, als het ware. Onze skills en de verbreding daarvan zit in ons DNA. Een van onze oprichters zegt altijd: Dept is big enough to cope and small enough to care. We zijn groot genoeg om internationaal alle digitale uitdagingen op te pakken, maar we zijn ook nog steeds heel benaderbaar. Je praat gewoon met onze oprichters. Informeel en de benen op tafel. Die balans vinden we vet.’

Digitale zoektocht

Albers heeft niet het gevoel dat andere bureaus met jaloezie naar Dept kijken. ‘Ik denk eerder dat ze het een interessante ontwikkeling vinden. Traditionele reclamebureaus hebben nog genoeg vertrouwen in zichzelf dat ze het niet als een bedreiging zien. Klanten willen gehoord worden. Door er met elkaar over te praten vind je de weg. Daar hoort inderdaad ook bij dat klanten eigen teams inhouse opzetten. Dat juichen wij alleen maar toe, omdat je dan samen tot betere resultaten komt. Het is een teken dat klanten digitalisering serieus nemen, ze maken het onderdeel van hun eigen organisatie. Mooier kan toch niet? Een van onze klanten, Rituals doet dit ook en het maakt het proces veel intenser. Sterker nog, met ons (voormalig) eBrella team, een omvangrijk freelancersnetwerk, kunnen wij alle klanten tijdelijk helpen met creatieven en digitale deskundigen.’

Dept groeit door, waar eindigt dit avontuur? Volgens Albers is die vraag best lastig te beantwoorden. ‘De reis is nog veel te leuk, dus de komende jaren zullen we nog blijven groeien. Ik vind het ook stiekem heel spannend om te zien hoe wij in het huidige speelveld internationaal een van de topspelers kunnen worden. We hebben overigens geen groot strategisch plan. Wij willen klanten blij maken met toffe mensen en op steeds meer plekken in de wereld. Dat is waar het uiteindelijk om draait: mensen moeten blij van ons worden. Dept moet hun clients favorite agency worden. Pas geleden bleek uit een onderzoek van IAB dat 80% van de cmo’s vastloopt in hun digitale zoektocht. Ik durf te zeggen dat wij weten hoe ze moeten omgaan met de digitale transformatie. Zij zoeken partijen die dat proces snappen en hoe je als bedrijf en merk kunt versnellen. Ik zou zeggen: welkom!’

 

 

 

 


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken