Corona raakt reclame-industrie: 'Het wordt een zwaar jaar'

Corona raakt reclame-industrie: 'Het wordt een zwaar jaar'
  • Bureaus
  • 15 mrt 2020 @ 22:27
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • StrategieReclame

Hoe reageert de reclamewereld op het coronavirus? Worden campagnes anders ingestoken of zelfs stopgezet? Bureaudirecteuren Anita Lotten (Wunderman Thompson), Dick van der Lecq (DDB Unlimited), Herbert van Hoogdalem (Professional Outsiders), Eddy Salfischberger (Alfred), Daantje Dammers (Natwerk), Patritia Pahladsingh (TBWA\Neboko) en Antoine Houtsma (Joe Public) reageren. ‘Ik heb het onderschat.’

Anita Lotten (managing director Wunderman Thompson Amsterdam): 'We werken vanaf vandaag thuis. Voor onze overleggen gebruiken we Microsoft teams, ingedeeld in klant- en expertise groepen zodat we op meerdere vlakken met elkaar in contact blijven. We hebben de afgelopen week extra gecheckt dat iedereen ook vanaf huis bij de lopende projecten kan. Op deze wijze kunnen we blijven werken met en voor onze klanten. En mocht het voor de business van onze klanten echt noodzakelijk zijn, dan kunnen we op de WPP Campus terecht.’

'De meeste lopende campagnes gaan door, om die reden hebben we er ook voor gezorgd dat iedereen vanaf huis kan werken. Overleg doen we zoveel mogelijk via videoconferentie. Tenzij met z'n tweeën, dan bellen we. Maar er zijn ongetwijfeld ook campagnes die zullen worden gecanceld of uitgesteld, daarin is de klant leidend. Dat is uiteraard vervelend, maar gezien de omstandigheden begrijpelijk. De behoeften en het gedrag van consumenten verandert nu drastisch, daar moeten we op anticiperen. We helpen klanten actief om te evalueren of lopende uitingen 'gepast' zijn en denken na hoe we relevantie kunnen toevoegen.'

Buffer

'De gevolgen die klanten gaan voelen is sterk afhankelijk per categorie en per merk. We weten uit onderzoek dat sterke merken zich na een crisis situatie sneller en gemakkelijker herstellen. Hoe beter je buffer, hoe meer je kunt hebben als merk.'

'De creatieve industrie kan zich in deze tijden bewijzen door te helpen. Overal in de samenleving ontstaan nu uitdagingen waar wij met onze creatieve kracht oplossingen voor kunnen bedenken, zowel voor klanten als voor de maatschappij. We zijn creatief, laten ons graag inspireren door technologie en zouden in staat moeten zijn oplossingen te bedenken en samen met onze klanten een nieuwe manier van werken te ontwikkelen.'

Dick van der Lecq (managing director DDB Unlimited): 'Onze eerste prioriteit ligt bij de gezondheid van onze mensen. Bij DDB werken we dus vooral vanuit huis en vergaderen en presenteren we met Webex of Microsoft Team. De tweede prioriteit ligt bij de business van onze klanten. Omdat we ook veel internationaal werken, zijn we wel gewend aan het communiceren en organiseren op afstand. Dus het is eigenlijk business as usual as possible.'

Retailers

'Onze lopende campagnes draaien tot nu toe gewoon door. Ook de ontwikkeling van nieuwe campagnes lijkt -op een incidentele annulering na- geen noemenswaardige vertraging op te lopen. In de fabrieken gaat de productie door, maar kantoormedewerkers opereren ook vanuit huis. De gevolgen voor de business zijn wisselend. Online retailers en producenten van voedingsmiddelen zullen het goed hebben, de rest veelal niet.

Awardshows

'De marges in onze industrie zijn het laatste decennium sterk gedaald. Zoals het er nu uitziet, wordt het voor veel bureaus een extra moeilijk jaar. Minder belangrijk maar wel jammer is dat de awardshows die zich traditioneel in mei concentreren -ADCN, Esprix- allemaal zijn geannuleerd. In barre tijden is het nog belangrijker om samen te werken en krachten te bundelen. Bijvoorbeeld in brancheorganisaties als de VEA en BvA. Het zou mooi zijn als alle brancheorganisaties in onze industrie elkaar nog beter en vaker weten te vinden.'

Herbert van Hoogdalem (creative director Professional Outsiders): 'Het lijkt nu hard te gaan. Als bureau hebben we zelf nergens last van, maar bij klanten zie je toch wel vergaande maatregelen. In hoeverre dat invloed gaat hebben op afspraken of grote presentaties -deze maand hebben we er drie- moet deze week blijken. Over de status van lopende campagnes maken we ook snel een beslissing. Eerlijk gezegd had ik dat niet verwacht of zien aankomen. Beter gezegd: onderschat.'

Omzetverlies

'Natuurlijk heeft het coronavirus invloed op onze opdrachtgevers. Ik verwacht voor een van mijn klanten een omzetverlies van minstens €150.000 op korte termijn. Dan ga je best wel even in je achteruit, natuurlijk.'

'Zelf heb ik nergens last van en ik maak me nooit zo snel druk, laat staan dat ik in paniek raak. Maar: om me heen hoor ik wel heftige verhalen van freelancers die Brabant niet meer uit kunnen en keynote speakers die het komende kwartaal gedwongen vrij zijn. Ik twijfel een beetje over hoe ik er zelf in moet staan. Mijn natuurlijke 'lassaiz-faire'-houding vecht tegen mijn sociale geweten. Ik zie opeens in mijn timeline op social media dat zelfs de 'intelligentia' zich druk begint te maken. Best interessant.'

Eddy Salfischberger (managing director Alfred): 'We hebben vorige week zoveel mogelijk afsprake  met externen per telefoon of videoconference gedaan. Op vrijdag hebben we alle collega's intern voorbereid met de juiste software om thuis te kunnen werken. Alleen als het noodzakelijk is komen we samen.'

Spanning

'Vooralsnog lopen de meeste campagnes door. Er wordt wel meer flexibiliteit van klant en bureau verwacht. Enkele producties zijn we nu aan het verzetten naar later dit jaar. Je kunt je voorstellen dat een aantal klanten wel met spanning kijkt naar het wel of niet doorgaan van een aantal grote sportevenementen.'

Crisis 2007

‘Ik verwacht dat de negatieve gevolgen ons doen terugdenken aan de crisis van 2007. Aan de positieve kant heeft het reclamebureaus gedwongen om een manier te vinden om vanuit huis te werken. Waar dit in andere bedrijfstakken al op grote schaal gebeurt, bleef de creatieve sector hier vrij behouden in. Ik hoop dat veel bedrijven dit voortzetten om als branche aantrekkelijk te blijven voor jong talent.'

Daantje Dammers (managing director Natwerk): 'Wij hebben gisteravond in een enorm werktempo ons volledige werkproces aangepast. Iedereen werkt thuis of indien echt nodig in kleine teams op kantoor. Maar onze dienstverlening blijft volledig intact.’

‘Spijtig genoeg hebben ook wij te maken met uitgestelde campagnes, activaties rondom festivals die niet doorgaan en een aantal events die we on hold moeten zetten. Bovendien heeft Natwerk een aantal eigen merken, producten met bijbehorende webshops en initiatieven waarbij we teruglopende sales zien. Maar gelukkig hebben we ook een flink aantal projecten en herpositioneringsklussen die nu in strategie- of conceptontwikkelingsfase zitten en juist goed doorlopen.

Applaus

Nederland zit op slot en bedrijven moeten improviseren. Voor de ene klant ontwikkelen we nu razendsnelle aanpassingen terwijl voor de andere het hele jaar er drastisch anders uitziet omdat bijvoorbeeld zijn winkel gesloten is. Maar: met een flinke dosis lef en creativiteit zouden er nog weleens mooie dingen kunnen gaan gebeuren. Een mooi voorbeeld is het spontante balkon-applaus in Italië voor personeel in de zorg daar. Prachtig!

Andere wetten

Het zijn rare tijden. Aan de ene kant zijn er bedrijven die verplicht hun deuren moeten sluiten, aan de andere kant waarschuwen bedrijven hun consumenten om niet te hamsteren. Ik denk dat er juist nu alle economische- en marketingwetten even veranderd lijken te zijn er behoefte is aan flexibiliteit en creativiteit. De Koninklijke Nederlandse Horecabond heeft de overheid om steun gevraagd: 5,1 miljard euro maar liefst. Wie neemt de verantwoordelijkheid voor de reclame-industrie?'

Patritia Pahladsingh (managing director TBWA\Neboko): 'Onze lopende campagnes worden gecanceld of anders ingestoken. Er zijn ook klanten die campagnes naar een later moment uitstellen. De hele industrie voelt de gevolgen van het coronavirus, zowel merken als hun bureaus. Dat betekent dus nauw samenwerken met elkaar. Ieder uur kan anders zijn.'

'De industrie begeeft zich in een shut down. We hebben maar één asset en dat zijn mensen: onze mensen en onze klanten. En daar moeten we goed voor zorgen.'

Antoine Houtsma (founder Joe Public): 'Vlak voordat premier Rutte aankondigde dat verkouden mensen thuis moesten gaan werken, hadden wij dat al besloten. Dat betekent dat aan paar collega's thuis aan het werk zijn en de rest mag thuiswerken als zij dat willen. Verder keert een ploeg eerder terug uit India en Nepal die daar bezig was met een campagne voor Free a Girl.'

Lidl

'We hebben nu twee campagnes die geannuleerd zijn of verplaatst worden naar later dit jaar. Een ervan zal met spoed moeten worden omgeturnd in een andersoortige campagne. We ontwikkelen campagnes voor onder meer het Longfonds en de farmaceutische industrie, dus je kunt je voorstellen dat zij nu even voorzichtig zijn. Aan de andere kant werken we ook voor Lidl en heb je de foto's met lege schappen en hamsterende mensen gezien? Ik wist niet dat wc-papier een eerste levensbehoefte was.'

'In zijn algemeenheid kun je wel nagaan dat alle Oranje-campagnes geannuleerd gaan worden, alle inhakers op de Formule 1 in Zandvoort, het Songfestival. Ik hoor al veel over geannuleerde commercials, dus dat heeft een direct effect op winstgevendheid van bureaus en het brood op de plank van al die freelancers in filmproductieland. Het dreigt een zwaar jaar te worden.

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken