113 en KesselsKramer roepen mannen op om te praten over hun problemen
- Bureaus
- 21 dec 2022 @ 10:30
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - ConceptenActivatie
- 21 dec 2022 @ 10:30
- Peter van Woensel Kooy
Bureau KesselsKramer roept in een nieuwe campagne voor zelfmoordpreventie-hulplijn 113 mannen tussen de 40 en 70 jaar op om te praten over hun problemen.
Mannen van middelbare leeftijd zijn namelijk de grootste risicogroep onder mensen die suïcide plegen. Helaas zoeken juist deze mannen het minst hulp door te bellen of chatten met 113. Met twee tv-commercials en een fotofilter, worden deze mannen van middelbare leeftijd aangemoedigd om te praten over hun problemen.
KesselsKramer roept in een nieuwe campagne voor zelfmoordpreventie-hulplijn 113 mannen tussen de 40 en 70 jaar op om te praten over hun problemen. Mannen van middelbare leeftijd zijn namelijk de grootste risicogroep onder mensen die suïcide plegen. Helaas zoeken juist deze mannen het minst hulp door te bellen of chatten met 113. Met twee tv-commercials en een fotofilter, worden deze mannen van middelbare leeftijd aangemoedigd om te praten over hun problemen.
Marcel van Kanten, 113: 'Het is belangrijk dat we ons richten op mannen van middelbare leeftijd. Praten over je problemen en suïcidale gedachten kan enorm helpen, en op dat gebied is er nog veel te winnen bij deze doelgroep.'
Waarom mannen van middelbare leeftijd zwijgen heeft veel te maken met de verwachtingen en rollen waaraan deze mannen denken te moeten voldoen, volgens de betrokken. 'Ongeschreven regels staan het gesprek vaak in de weg, wat het zwijgen van deze doelgroep veelzeggend maakt. Die stilte is daarom het startpunt van de tv-commercials, om vervolgens met de regel doorbroken te worden. Zo zet 113 de eerste stap om mannen te laten praten over hun problemen.'
De twee commercials tonen dezelfde situatie in twee verschillende settings, en zijn geregisseerd door filmmaker Martijn Maria Smits. De fotofilter is geproduceerd door Kesselskramer.digital. Via filter.113.nl kunnen bezoekers zelf een afbeelding maken in de stijl van de commercials en deze delen op sociale media, om zo zelf bij te dragen aan het doorbreken van het taboe op praten over zelfdoding.
'Met dezelfde vanzelfsprekendheid waarmee mannen soms niet over problemen praten, kunnen we die regel veranderen', zegt copywriter Matthijs van Rumpt van KesselsKramer. 'De film bestaat uit één shot van twintig seconden waarvan de eerste tien stil zijn. Dit maakt het doorbreken van die stilte op het eind des te krachtiger', aldus art-director Tristan Roques.
Denk je aan zelfdoding? Bel gratis 0800-0113, of chat op 113.nl. Wil je weten hoe je een gesprek begint, als je ziet dat het niet goed met iemand gaat? Doe de gratis online training op ikzieje.nl, tipt het team nog. Bekijk de films hier resp. in het venster hieronder.
(PvWK)
Credits
Client: 113
Agency: KesselsKramer
Developer face-filter: KK Digital
Director: Martijn Maria Smits
Title animation: PlusOne Amsterdam
Sound: REC sound
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Landelijke preventiecampagne moet... 28-03-2024
- [branded content] Somnox wil... 28-03-2024
- Swinkels start campagne voor... 28-03-2024
- Glasnost volgt NewsLab op als pr... 28-03-2024
- Shortlist SAN New Kids on the Block... 27-03-2024
- On kiest voor Gardeners27-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing