113 en KesselsKramer roepen mannen op om te praten over hun problemen
- Bureaus
- 21 dec 2022 @ 10:30
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - ConceptenActivatie
- 21 dec 2022 @ 10:30
- Peter van Woensel Kooy
Bureau KesselsKramer roept in een nieuwe campagne voor zelfmoordpreventie-hulplijn 113 mannen tussen de 40 en 70 jaar op om te praten over hun problemen.
Mannen van middelbare leeftijd zijn namelijk de grootste risicogroep onder mensen die suïcide plegen. Helaas zoeken juist deze mannen het minst hulp door te bellen of chatten met 113. Met twee tv-commercials en een fotofilter, worden deze mannen van middelbare leeftijd aangemoedigd om te praten over hun problemen.
KesselsKramer roept in een nieuwe campagne voor zelfmoordpreventie-hulplijn 113 mannen tussen de 40 en 70 jaar op om te praten over hun problemen. Mannen van middelbare leeftijd zijn namelijk de grootste risicogroep onder mensen die suïcide plegen. Helaas zoeken juist deze mannen het minst hulp door te bellen of chatten met 113. Met twee tv-commercials en een fotofilter, worden deze mannen van middelbare leeftijd aangemoedigd om te praten over hun problemen.
Marcel van Kanten, 113: 'Het is belangrijk dat we ons richten op mannen van middelbare leeftijd. Praten over je problemen en suïcidale gedachten kan enorm helpen, en op dat gebied is er nog veel te winnen bij deze doelgroep.'
Waarom mannen van middelbare leeftijd zwijgen heeft veel te maken met de verwachtingen en rollen waaraan deze mannen denken te moeten voldoen, volgens de betrokken. 'Ongeschreven regels staan het gesprek vaak in de weg, wat het zwijgen van deze doelgroep veelzeggend maakt. Die stilte is daarom het startpunt van de tv-commercials, om vervolgens met de regel doorbroken te worden. Zo zet 113 de eerste stap om mannen te laten praten over hun problemen.'
De twee commercials tonen dezelfde situatie in twee verschillende settings, en zijn geregisseerd door filmmaker Martijn Maria Smits. De fotofilter is geproduceerd door Kesselskramer.digital. Via filter.113.nl kunnen bezoekers zelf een afbeelding maken in de stijl van de commercials en deze delen op sociale media, om zo zelf bij te dragen aan het doorbreken van het taboe op praten over zelfdoding.
'Met dezelfde vanzelfsprekendheid waarmee mannen soms niet over problemen praten, kunnen we die regel veranderen', zegt copywriter Matthijs van Rumpt van KesselsKramer. 'De film bestaat uit één shot van twintig seconden waarvan de eerste tien stil zijn. Dit maakt het doorbreken van die stilte op het eind des te krachtiger', aldus art-director Tristan Roques.
Denk je aan zelfdoding? Bel gratis 0800-0113, of chat op 113.nl. Wil je weten hoe je een gesprek begint, als je ziet dat het niet goed met iemand gaat? Doe de gratis online training op ikzieje.nl, tipt het team nog. Bekijk de films hier resp. in het venster hieronder.
(PvWK)
Credits
Client: 113
Agency: KesselsKramer
Developer face-filter: KK Digital
Director: Martijn Maria Smits
Title animation: PlusOne Amsterdam
Sound: REC sound
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- FarmCamps speelt in op vakantiestress18-12-2025
- Campagne haalt stigma van... 18-12-2025
- Het tijdperk van makkelijke... 18-12-2025
- Stedin zet werkgeversmerk scherper... 17-12-2025
- De 'Phishkraam' van ministerie van... 17-12-2025
- Make-A-Wish zet in op Wish Journey17-12-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025

