Van Es en Van 't Hoff: headhunters van Zuid-Afrikaans talent

Van Es en Van 't Hoff: headhunters van Zuid-Afrikaans talent
  • Bureaus
  • 11 mei 2023 @ 11:42
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

Bob van Es van Van Es Search en de Nederlandse, voormalige artdirector Sebastian van ’t Hoff, al jaren headhunter in Zuid-Afrika, hebben samen South Africa’s Best opgericht.

Met de nieuwe onderneming in Johannesburg en Zeist willen de twee een ‘luchtbrug’ opzetten voor reclametalent tussen Zuid-Afrika en Nederland.

Het idee om twee werelden en netwerken te verbinden, ontstond afgelopen jaar. In Zuid-Afrika is er een overschot aan talent in de marketing- en reclame-industrie, en in Nederland is/was er juist een tekort. Tel daarbij op dat hoogopgeleide Zuid-Afrikanen graag in Nederland willen werken en de praktische drempel (qua visum) laag is en het nieuwe bureau was geboren.

Van ’t Hoff: ‘In 1995 ben ik verhuisd naar Zuid-Afrika. Van daaruit heb ik 20 jaar als freelancer over de hele wereld gereisd. Mijn drijfveer was altijd om in de reclamewereld te blijven werken, omdat ik me daar erg in thuis voel. In 2015 besloot ik te settelen in Zuid-Afrika. Nu is het moment aangebroken om de volgende stap te zetten en Zuid-Afrikaans talent naar Europa in het algemeen en Nederland in het bijzonder te brengen. Eerst vanuit hier, samen met Bob in Nederland. Maar we zullen ook snel uitbreiden in Europa.’

Betere tarieven

De samenwerking met Van ’t Hoff in Zuid-Afrika komt voor Van Es die eerder aan zowel bureau- als klantzijde heeft gewerkt, niet uit de lucht vallen. ‘Zuid-Afrika heeft altijd een belangrijke rol in mijn leven gespeeld. Ik heb er lang geleden gewoond en gewerkt en heb er nog familie wonen. Met SA Best willen we een interim of permanente plek voor reclamemakers en marketeers in Nederland vinden. In eerste instantie gaat het om opdrachten op afstand, waarna we – bij succes – mensen zullen helpen om in Nederland te komen werken en wonen.

Het mooie van de opzet voor klanten in Nederland en straks Europa is volgens Van Es dat zij zich geen zorgen hoeven te maken over het proces, de administratieve afwikkeling/rompslomp en toegang krijgen tot een ruim aanbod aan zeer professioneel talent voor betere tarieven dan ze gewend zijn. Het instaprisico is volgens hem dus heel laag.

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken