Artsen slaan alarm tegen vapen in nieuwe campagne
- Bureaus
- 4 okt 2023 @ 08:07
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 4 okt 2023 @ 08:07
- Michiel van Zaane
Nederlandse artsen waarschuwen in een nieuwe campagne tegen de gevaren van vapen onder jongeren. In de campagne worden ouders opgeroepen het gesprek met hun kind aan te gaan.
Uit cijfers van het Trimbos-instituut blijkt dat 1 op de 5 Nederlandse jongeren in het afgelopen jaar een vape heeft gebruikt. Daarom slaan artsen in een nieuwe campagne alarm en helpen ze ouders om vapen niet onbesproken te laten. Deze #ArtsenSlaanAlarm campagne is bedacht en gemaakt door creatief bureau Wefilm.
‘Het is bekend dat tieners worden beïnvloed door de tabaksindustrie. Maar, uit internationaal HBSC onderzoek onder de schoolgaande jeugd weten we ook dat Nederlandse jongeren een bovengemiddeld sterke band hebben met hun ouders. Daarom roepen wij ouders op om met ons samen te werken en het gesprek met hun kind over vapen aan te gaan. Ouders hebben immers, net als artsen, maar één doel en dat is hun kind beschermen en gezond houden. Dit in tegenstelling tot de tabaksindustrie, die de vape bewust zo verslavend en aantrekkelijk mogelijk maakt’ zegt Wanda de Kanter, longarts en voorzitter Rookpreventie Jeugd.
Na influencers nu ouders
Eerder dit jaar sloeg het collectief #ArtsenSlaanAlarm ook alarm, toen op TikTok, over het vape-gedrag van influencers in hun content. Dat leidde tot een heuse mediastorm, waarmee de artsen het voor elkaar kregen dat grote influencers beloofden geen vapes meer te laten zien in hun content. Ook werden, door deze campagne, de gezondheidsgevaren van vapen wekenlang besproken in toonaangevende media. Onverwacht effect was een stroom aan berichten van bezorgde ouders die zich machteloos voelen ten opzichte van de tabaksindustrie. Om die ouders te helpen is deze campagne gemaakt, bestaande uit een aangrijpende film en de website www.artsenslaanalarm.nl waarop verschillende tools zijn te vinden over hoe je je kind kunt beschermen tegen de tabaksindustrie.
Credits:
Opdrachtgever: #ArtsenSlaanAlarm
Doctors in the lead: Esther Croes, Trimbos, Wanda de Kanter Maurits van der Veen, Noor Rikkers
Campaign lead client: Alice Kroeze
Agency: Wefilm Concepts
Creative Director: Roel Welling
Creative: Wouter Keijzer
Head of Strategy: Ruben Cusell
Client Lead: Senne Hartskeerl
Media Director: Rocco Stallvord
Media Producer: Marlena Fishell
Paid Social Best Social Studio
PR: Bibi Timmerman en Nikki van Outheusden (Studio ei)
Production company: Wefilm
Director: Joey de Leeuw
Head of Production: Beau van Assem
D.O.P.: Roy van Egmond
Sound: Gijs Domen
Offline Edit: Erik ten Brinke
Online Edit: Olivier Boeke
Sound design: Freek Vrijhof
Grading: Remi Lindenhovius
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Mini-Vlammetje centraal in Warmste... 12-12-2025
- Heks’nkaas kiest voor digital-first... 12-12-2025
- Hulphond Nederland draait... 12-12-2025
- ACT beloont 12 internationale... 11-12-2025
- Nieuwe merkcampagne voor Trainline10-12-2025
- Politie lanceert wervingsgame... 10-12-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025

