11 relevante ontwikkelingen in content en content marketing
- Content
- 10 jul 2014 @ 21:55
- Link
-
Platform Content
branche-organisatie in content marketing
Plaform Content - Trends
- 10 jul 2014 @ 21:55
- Platform Content
Het Belgische contentbureau Cypres heeft 11 relevante ontwikkelingen in content en contentmarketing in kaart gebracht, waaronder: Wat is de impact van mobile, het internet of things en visual storytelling op content? Hoe verandert privacy hoe we aan marketing doen? Waarom wint lokale en gepersonaliseerde content aan belang?
1. Mobile first verhoogt de nood aan adaptive content
Merken die mobile als vertrekpunt nemen voor hun contentstrategie gooien hoge ogen, omdat ze hun doelpubliek bereiken waar het zich bevindt.
Adaptive content – en niet alleen responsive design – wordt de nieuwe lieveling van marketeers: één kernboodschap krijgt meerdere varianten, die gebruikt worden voor verschillende platformen en toegespitst worden op de unieke eigenschappen van elk platform.
2. Lokale en gepersonaliseerde content wint aan belang
Locatiegebonden diensten en locatiegerichte content worden belangrijker. Tussen online winkels en hun lokale vestigingen ontstaan verregaande synergieën. Door slimme data-analyse trachten bedrijven de ad hoc behoeften van hun klanten in te willigen, waar en wanneer die dat willen.
Verder wordt lokale en gepersonaliseerde content een onderdeel van het digitaal businessmodel van grote mediabedrijven. Deze content wordt geproduceerd door leden van de lokale community, zoals vroeger door de regiocorrespondenten gebeurde.
3. Visual storytelling wordt opgenomen in de contentplanning
In 2013 zagen we de opkomst van onder meer Vine (nu ook op desktop), de 15-seconden video’s van Instagram, de stijgende populariteit van WeHeartIt en de groeiende rol van Pinterest als nieuwsbron. Dankzij toepassingen als Exposure en Storehouse wordt visual storytelling nog meer gemeengoed.
Sterke visuals blijven aan populariteit winnen. Visueel zoeken wordt steeds belangrijker en krijgt een grotere invloed op SEO. Daarom is bij het plannen van content, naast tekst, belangrijk om visuals mee te nemen.
4. Privacy verandert hoe we zelf naar marketing kijken
Op vraag van de gebruikers zijn meer en meer data op sociale media niet langer publiek toegankelijk. Ook niet voor bedrijven. Overheden zullen bovendien strengere wettelijke kaders voorzien. Dat verplicht bedrijven hun langetermijnmarketingstrategieën te herdenken, aangezien ze data nog maar voor een beperkte periode mogen opslaan.
Bedrijven gaan relevante content creëren, die hun followers binnenbrengen in kleine, gesloten ledengroepjes. Spraakmakende Snapchatcampagnes zien het licht.
5. Samenwerking leidt tot succes
Weinig bedrijven hebben alle skills in huis om doeltreffend content in te schakelen. Contentmarketing is immers een complexe opdracht, die onder meer een multichannelstrategie en grondige data-analyse behelst.
Nog meer dan vroeger zijn bedrijven genoodzaakt samen te werken met verscheidene partners: media-, content-, onderzoeks- en digitale bureaus. Ook voor elk van deze spelers wordt het moeilijk om het volledige veld af te dekken, waardoor ze op hun beurt onderling de handen in elkaar zullen slaan.
Deze teamplayerattitude zet zich eveneens door binnen in de bedrijven zelf: op allerlei niveaus en departementen valt veel goede content te rapen. Dankzij teamwork over departementen heen wordt die content in de toekomst veel vaker naar boven gehaald.
De echte teamspelers worden de winnaars van morgen.
6. Mediabureaus worden contentmarketingbureaus
Traditionele customermediabureaus mogen dan nog steeds het domein van contentmarketing claimen, dat beeld beantwoordt niet langer aan de realiteit. Er komen nieuwe namen opzetten, die contentmarketing vanuit hun digitale expertise benaderen.
PR-bureaus zien ook steeds meer heil in een contentmarketingbenadering. Maar vooral gevestigde mediabureaus worden belangrijke spelers: nu al zijn ze strategische sparringpartners van bedrijven en doen ze onafhankelijke multichannelaanbevelingen. Customermediabureaus hebben dan weer het voordeel dat ze enorm veel ervaring hebben met het brengen van relevante content.
Samenwerking tussen bureaus, elk vanuit hun expertise, wordt daarom gemeengoed.
7. Bedrijven helpen klanten klanten helpen
Relevante content blijft belangrijk, maar nog belangrijker is klanten helpen op elk moment van hun customer journey.
Succesvolle bedrijven blijven actieve communities rond hun merk bevorderen en denken hierbij breder dan customer care via social media. Ze stimuleren ook interactie tussen hun klanten onderling, zodat deze elkaar kunnen helpen. Een mooi gevolg hiervan is de toename van de co-creatie van producten en diensten.
8. Digitale merken worden printspelers
Om te ontsnappen aan de continue digitale ruis bouwen mensen actief offline momenten in en gaan ze tactiele interacties en face-to-face contacten meer naar waarde schatten.
Gevestigde digitale merken spelen hierop in met afgeleide producten voor de offline wereld. Samen met enkele nichecommunities bewijzen ze dat print lang niet dood is en bezorgen ze schaamrood op de wangen bij printdinosauriërs die het digitale nog altijd niet in de vingers hebben.
9. Journalistiek verrijkt branded content
Kranten en magazines komen nog meer onder druk te staan, waardoor de exodus van journalisten – gedwongen of niet – blijft duren. De sterkste pennen vinden al snel een nieuw thuis bij merken, die strijden om de beste talenten in te schakelen bij hun contentmarketing.
Journalistieke technieken doen de kwaliteit van branded content stijgen, zowel online als offline. Reken er ook op dat bij sommige bedrijven een journalist aan het roer van de contentstrategie komt te staan.
10. Het Internet of Things biedt nieuwe contentkansen
Draagbare technologie dringt ons leven binnen: je bril, horloge, zelfs je kleren… stuk voor stuk zijn ze slimmer geworden – je hebt ze alleen nog niet gekocht.
Nu de massa het Internet of Things ontdekt, stellen we opnieuw de vraag hoe we informatie aanbieden en structureren. Content en UX gaan een nieuw verbond aan, waardoor voor merken heel wat kansen ontstaan om (micro-) content op nieuwe, intelligentere manieren aan te bieden, vaak in een een-op-eendialoog met hun consumenten.
11. User-generated content neemt toe in het kielzog van de collaboratieve economie
De nood aan nuttige en relevante content neemt toe doordat bedrijven alles uit de kast moeten halen om de aandacht van hun publiek te krijgen en te behouden. Dat doen ze door hun waarde(n) in de verf te zetten en het publiek actief te betrekken bij hun projecten. User-generated content speelt daarin een uiterst belangrijke rol, evenwaardig met de eigen content.
Bedrijven die hun user base niet aan boord trekken, worden genegeerd en dreigen verdrongen te worden door concurrenten die dat wel doen.
Deze trends zijn afkomstig van cypres.com en met toestemming op platformcontent.nl geplaatst. Ga voor meer verdieping van deze ontwikkelingen naar cypress.com en geef tevens je mening over deze stellingen.
Cypres is een autonoom Belgisch contentbureau met roots die teruggaan tot in 1986. In dat jaar realiseerden ze hun eerste customer magazine: ‘Open Apple’ voor Apple Computer België. Cypres maakt, publiceert en beheert nuttige, bruikbare en aantrekkelijke content, en leidt de nodige content strategy en content governance. Cypres is lid van Custo, de vakvereniging voor content marketing in België.
Dit artikel is tevens eerder verschenen op platformcontent.nl.
-
Platform Content
- Werkt bij: Plaform Content
- Functie: branche-organisatie in content marketing
- Website:http://www.platformcontent.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Backpack toerist de pineut in nieuwe... 21-05-2025
- Het Verhaal van Alkmaar van kaasstad... 15-05-2025
- Nieuwe speler Explainer.nl focust op... 14-05-2025
- Kruidvat investeert in inhouse... 09-05-2025
MarketingTribune Events
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management