[Branded content] Branded content verdient een journalistieke aanpak
- 2 aug 2022 @ 10:00
- Mediahuis
Gesponsorde artikelen of video’s – zogeheten branded content – vormen een steeds groter onderdeel binnen de media. En dus worden er op dat vlak binnen Mediahuis inmiddels terecht hoge eisen aan gesteld.
Wij hebben er heel bewust voor gekozen om de branded content te laten maken door contentregisseurs die jarenlange ervaring hebben in de journalistiek en voor meerdere titels van Mediahuis schreven. Wij behandelen onze gesponsorde artikelen op eenzelfde manier als we in de reguliere journalistiek deden. We verdiepen ons in het onderwerp, houden ons aan de feiten en maken er prettig leesbare verhalen van. Met altijd de doelgroep in het achterhoofd.
In tegenstelling tot wat sommigen wellicht nog denken, gaat het bij branded content vaak helemaal niet om het verkopen van een product. Het vertellen van een merkverhaal, verbeteren van het imago of verspreiden van een boodschap zijn veel relevanter. Als er daarnaast nog producten worden verkocht, is dat soms een prettige bijkomstigheid.
Wij prijzen ons bij Mediahuis gelukkig met tal van mooie en trouwe klanten die heel goed begrijpen waar branded content toe dient. De overheid is bijvoorbeeld zo’n klant. Daarmee maakten wij indrukwekkende verhalenreeksen om onderwerpen als eenzaamheid, depressie of angststoornissen bespreekbaar te maken. Ervaringsverhalen gecombineerd met de opinie van deskundigen vormden daarbij de basis. Een journalistieke aanpak die ook op tal van redacties populair is.
Een ander mooi voorbeeld is Essent. We hadden voor dit bedrijf natuurlijk artikelen kunnen maken waarin we hard roepen dat je vooral daar klant van moet worden. Maar doen we daar onze lezers een plezier mee? De vraag stellen is ‘m beantwoorden. En lezers zijn voor ons minstens zo belangrijk als adverteerders. Gelukkig begrijpen ze dat bij Essent heel goed. Samen kwamen we dit voorjaar tot een serie artikelen waarin Essentklanten vertelden over hun extreme bespaardrift. Een enkeling had daarmee de energierekening tot 40 euro per maand kunnen terugdringen. Gezien de torenhoge leescijfers smulden de online Telegraaflezers van deze verhalen, die zeer actueel waren en redactioneel niet hadden misstaan. En oh ja, verstopt achter een hyperlink viel te lezen dat je bij Essent korting krijgt op energiebesparende producten.
De scheidslijn tussen journalistiek en branded content is soms dun. De ANWB waarschuwt bijvoorbeeld in de media voor de zoveelste keer voor files. Een handige en slimme manier om de (potentiële) achterban te bereiken en de organisatie genoemd te krijgen in de media. Is dat erg? Welnee! Het gaat erom dat je lezers informeert, inspireert of entertaint. Of een artikel nu gesponsord is of niet, de lezer staat centraal. En omdat onze lezers steeds vaker branded content onder ogen krijgen, zorgen wij ervoor dat die heel goed is. Net als onze journalistieke producties.
Wil jij meer weten over wat we met branded content voor jouw merk kunnen betekenen? Ons team staat voor je klaar. Neem contact met ons op via het contactformulier.
Auteur: Tjerk de Vries - Tjerk de Vries heeft zo’n 30 jaar ervaring als journalist, eindredacteur, columnist en content regisseur. Hij werkte onder meer bij een regionale krant in Almere, de Amsterdamse krant Courant Nieuws van de Dag en 15 jaar op verschillende deelredacties binnen De Telegraaf. Ook was hij landelijk verslaggever bij Sp!ts en redactiechef van dagblad en nieuwssite Metro. Tjerk schreef meerdere boeken, waaronder de bestseller Aan de Haal. Sinds zijn stap vijf jaar geleden richting branded content maakt hij voor vrijwel alle grote merken en bedrijven in Nederland betaalde content die wordt verspreid in en op de verschillende titels van Mediahuis.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Inschrijving Grand Prix Content... 08-07-2025
- Campagne Nestlé draait om verhalen... 08-07-2025
- Stayokay speelt met vooroordelen in... 03-07-2025
- Decathlon viert zomerse klassiekers... 02-07-2025
- Fietsersbond lanceert campagne voor... 24-06-2025
- Libresse lanceert de Refresh Spot op... 19-06-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers