Waarom je 'waarom' ertoe doet

Waarom je 'waarom' ertoe doet
  • Content
  • 3 mei 2016 @ 12:05
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • Trends

Aan een sterk en succesvol merk met een trouwe schare volgers ligt een goede merkstrategie ten grondslag. Deze merken hebben een visie. Ze weten waarom ze er zijn, waarom ze doen wat ze doen. En weten hun publiek daaraan te verbinden. Nadenken over het ‘waarom’ van je merk en dat doorvoeren in alles wat je doet en communiceert, is een ticket to success. Toch wordt het ‘waarom’ nog weleens vergeten, onderschat of niet tot in de haarvaten van de organisatie doorgevoerd. Een gemiste kans.

Grote, inspirerende leiders zoals Steve Jobs en Martin Luther King hebben een ding gemeen: ze weten waarom ze doen wat ze doen, betoogt Simon Sinek, schrijver en spreker over management en leiderschap. Hij hield in 2009 een presentatie over leiderschap op TEDx waarmee hij wereldwijd de aandacht trok. En nog steeds is zijn theorie de basis voor menig merkstrategie en contentmarketingplan.

Simon merkte op dat organisaties en leiders die het ‘waarom’ als uitgangspunt nemen succesvoller, invloedrijker en innovatiever zijn. Ze vormen een bron van inspiratie voor hun medewerkers en creëren loyale klanten.

Het ‘waarom’ als the glue that binds
Het ‘waarom’ draait niet om winst maken of groei in marktaandeel. Dat is een positieve spin-off van je onderscheidend vermogen ten opzichte van concurrenten. Bij ‘waarom’ draait het om het (ideële) doel, het fundament van je bestaansrecht. Waar doe je het voor? Waarom bestaat je organisatie? Pas als duidelijk is waarom je als organisatie iets doet, kunnen mensen in je geloven. En geloof, zo weten we sinds mensenheugenis, is een geweldig bindmiddel. Een fantastische basis om als organisatie ware volgelingen aan te trekken die eenzelfde value set aanhangen en - door de interactie met deze volgelingen aan te gaan - een trouw publiek te creëren en uit te bouwen.

Zonder diepere betekenis achter je product en/of dienstaanbod is het bouwen aan een loyaal publiek veel moeilijker, zo niet onmogelijk. Als een ander bedrijf de markt betreedt met een soortgelijk product of dienst, maar net iets goedkoper of met een beter verhaal, sta je met lege handen. Maar als je weet waarom je bestaat en je publiek daaraan weet te verbinden, ben je weerbaarder in de concurrentiestrijd. Begin daarom met het bedenken van waarom je iets doet en ga vanuit daar verder.

Nog een stapje verder
Dat verdergaan betekent dat je niet alleen je ‘waarom’ als kernwaarde van je merk DNA weet uit te drukken, maar ook helder voor ogen hebt hoe je merk aansluit op de wensen en behoeften van je doelgroep. Welke rol je vervult die extern relevant is en intern inspireert. Ook Rachelle van der Linden is van mening dat het vervullen van die rol essentieel is voor succes. Van der Linden ontwikkelde samen met Marco Derksen een model om bedrijven te helpen ‘kleur bekennen’. ‘Ons model gaat feitelijk nog een stapje verder dan het formuleren van het waarom van je bedrijf. Het gaat veel meer over de vraag waarom jouw organisatie iets op een bepaalde manier doet. Bedrijven die succesvol zijn, hebben een sterk DNA en voeren dat door in alle geledingen van de organisatie,’ vertelt ze. ‘Wanneer door iedereen in de organisatie hetzelfde ervaren en gevoeld wordt, weet je als bedrijf het spel van succes te spelen.’

Beken je kleur!
Om je bedrijf tot succes te brengen, zijn er volgens het kleur-bekennen-model vier rollen die je kunt aannemen: de inspirator, de gids, de facilitator en de servicer. Van der Linden: ‘Overigens is het bij elke organisatie van belang alle vier de rollen te vervullen, waarvan één rol uitmuntend. Deze rol is je kern - je kleur - en die moet je ook doorvoeren in alle gelederen van je organisatie. Dus: doe alles goed, maar beken je kleur. Voorbeelden van bedrijven die een heldere kernrol hebben gekozen zijn Citizen M. (inspirator), ElizawasHere (gids), Knab (facilitator) en Coolblue (servicer).’

Model door Rachelle van der Linden


Contentstrategie vanuit je kernrol
Door kleur te bekennen, verstevig je niet alleen je eigen merk DNA, maar ook de band met je publiek. Je weet namelijk in welke rol je het meest relevant voor ze bent en kan daar je bedrijfsprocessen en interne- en externe communicatie op aanpassen. Het opzetten van een contentstrategie zal vanuit deze positie een stuk gemakkelijker en doordachter gebeuren.

Vanuit daar kan je een gedegen content plan formuleren voor de diverse kanalen via welke je met je publiek converseert en interacteert. En via die weg steeds meer betekenis geven aan je merk en waarde toevoegen voor je doelgroep. Zo is je contentstrategie sterk verweven met de merkstrategie. Als je redeneert vanuit het ‘waarom’ en kleur bekent, ben je op de goede weg om te bouwen aan een eigen trouw publiek. Hoog tijd dus om je kans te pakken zodat jouw merk sterk en succesvol wordt.

Deze blog is geschreven door Kim Rikken, client director bij contentmarketingbureau LBL.

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken