Commercialcolumn: een snelle start

Commercialcolumn: een snelle start
  • Content
  • 3 feb 2020 @ 15:35
  • 18936 x gelezen
  • Link
  • Ruben Balfoort
    Ruben Balfoort

    Oprichter
    CommercialReview.nl
  • Commercials

Ruben Balfoort, eigenaar van Commercialreview.nl, selecteert en beoordeelt iedere maand de meest opvallende tv-commercials. Wat is de vangst in januari?

Na een voor adverteerders roerige decembermaand, met daarin heel veel mooie, emotionele en kerstachtige commercials, zijn we alweer een maand verder in adverteerdersland en kunnen we wel concluderen dat er niet stilgezeten is.

In januari gingen adverteerders en bureaus met grote snelheid van start: zeker 40 nieuwe tv-commercials hebben wij met ons platform commercialreview.nl gesignaleerd. Wie dacht dat tv dood is, lijkt het flink mis te hebben.

Terugkijkend op de commercials van januari zagen we de introductie van Usain Bolt voor Allianz Direct nadat Tim en Tom Coronel vaarwel waren gezegd. Deze campagne moet de snelheid van de premieberekening bij Allianz Direct gaan verbeelden. Een heel nieuw gezicht waarvan de komende maanden gaat blijken of de broertjes Coronel vervangbaar blijken.

Nog meer ‘Snelle-heid’ zagen we in de enorm populaire campagne van Interpolis met rapper Snelle. Dit blijkt een ware hit te zijn die in ieder geval de rapper geen windeieren legt. In de video wordt heel duidelijk het gevaar van het gebruik van de mobiele telefoon in het verkeer benadrukt met een flinke klap aan het eind.

Vervolgens kwam ook nog eens Max Verstappen langs in de commercial van Jumbo, die al was voorgegaan door Tom Domoulin in de eerst commercial van de supermarktketen eerder dit jaar. Jumbo blijft het gezin goed inzetten en laat dit constant goed samengaan met de bekende sporters die worden gesponsord door Jumbo. Op ons platform wordt hier vaak positief op gereageerd en lijkt de rol en het belang van het gezin voor Jumbo zeker nog niet uitgespeeld.

Albert Heijn heeft het nieuwe gezin onder leiding van (supermarkt)manager Ilse ook in twee nieuwe commercials in januari ingezet. Ons panel reageert tot nu toe met gemengde gevoelens op dit gezin, alhoewel de decembercommercial van Albert Heijn tot beste decembercommercial van alle supermarkten werd verkozen. Zal Ilse ooit de status van Harry Piekema kunnen bereiken?

Wat verder opviel was de nieuwe commercial en rebranding van Bastion Hotels. Deze commercial kan bij ons panel nog niet op grote waardering rekenen. De slogan van deze keten is ‘Waar heel Holland slaapt’, waarover we onder meer de volgende feedback terugzien: ‘Op zich leuk, maar waarom zou alleen heel Holland slapen bij Bastion? Ik hoop dat Bastion breder focust en ook niet Hollanders wil ontvangen.’ De commercial voelt hierdoor enigszins beperkend en toont niet heel duidelijk waar Bastion Hotels voor staat. Gaat Holland erheen voor de kwaliteit? Voor de prijs? Voor de service? De boodschap lijkt veel duidelijker te moeten worden gebracht wil het merk begrepen worden.

De korte en krachtige commercials van Bol.com en Dept Agency doen het vrijwel allemaal goed bij ons panel. De korte, krachtige humoristische video’s worden heel goed gewaardeerd. Toch is het niet altijd helemaal duidelijk wat de kijker met de video’s moet en ontbreekt er soms een duidelijke call-to-action. Niet altijd is duidelijk welke producten nu extra onder de aandacht gebracht worden. Maar één ding lijkt vast te staan: de video’s geven een positief gevoel bij het merk Bol.com.

Ruben Balfoort

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken