[designpanel] Formule 1
![[designpanel] Formule 1](/design/nieuws/2018/01/designpanel-formule-1/Still-uit-introductievideo.jpg)
- Design
- 19 jan 2018 @ 14:08
- Link
-
Nanny Kuilboer
redactie MarketingTribune
BBP Media - MarketingTribune - DesignpanelVisual id
- 19 jan 2018 @ 14:08
- Nanny Kuilboer
Formule 1 heeft een nieuw logo, ontwikkeld door Wieden + Kennedy London. Volgens W+K Londen had F1 een nieuwe visuele identiteit nodig om een nieuw tijdperk in te gaan en de sport te herpositioneren als een wereldwijd media- en entertainmentmerk.
Ellie Norman, directeur marketing van Formule 1: ‘I wanted W+K to unlock the universal truth for a global audience that would allow us to build F1 into a global media and entertainment business, with the soul of a race car driver.’ Na uitgebreid onderzoek werd het logo op 26 november aan het publiek gepresenteerd, en dat riep nogal wat gemengde gevoelens op. Mooie case voor ons panel dus. De header is een still uit de introductievideo.
M A R K E T E E R S
Karlijne Bos, sr. marketeer: Ondanks de vele ophef rondom het nieuwe Formule 1-logo, vind ik dat hier toch wel erg goed werk is geleverd. Een dynamisch, maar zeer solide logo. Ik volg de autosport niet echt, maar hier zit toch wel veel in! Enorme snelheid, power, moordende concurrentie, spanning, de finish; ik voel het allemaal. Vurig rood; deze races kunnen alleen maar vuurwerk opleveren. Inzetbaar op diverse mediatypen en daarmee klaar voor de toekomst!
9
Marc van Eck, partner Business Openers: Ach ja, soms is je logo aan vernieuwing toe, zeker als je de nieuwe baas bent die zijn stempel wil drukken. Het oude logo was een F met een 1 en drukte snelheid uit. Het nieuwe ook, maar dan een beetje anders vormgegeven. Smaken verschillen. De een zal het mooier vinden, de ander niet. Echt spectaculair is het zeker niet. Een zesje dus. Maar de begeleidende taal van de nieuwe marketingbaas van de Formule 1 en het designbureau Wieden + Kennedy is zo hoogdravend en overdreven, dat je echt totaal afhaakt. Het enige gevoel dat overblijft is dat er zoveel geld omgaat in de Formule 1 dat er weer eens lekker een enorme bak over de balk is gegooid. En dan komen met een zesje is triest en maak ik er dus een 2 van. Je kan de Formule 1 tenslotte geen 1 geven.
2
Felice Uiterwijk, marketingmanager Fair Trade Original: Zelf heb ik niet zoveel met de Formule 1, maar een nieuw logo daarvoor ontwerpen moet een superspannende opdracht zijn. Wieden + Kennedy Londen maakte er een uitgebreide studie van. De uitkomst lijkt zo simpel, maar is dat het ook? Het logo zit slim in elkaar, woord- en beeldmerk vloeien mooi en krachtig samen. De vormen hebben in alle opzichten een betekenis, dat is knap ontworpen. Een grote, vernieuwende stap en daardoor is de link naar het oude logo ver te zoeken, maar soms is dat nodig voor echte verandering en vernieuwing. Dan naar de essentie van deze racesport: snelheid! De vormgeving, die statisch en plat oogt, mist die dynamiek. De context waar het in staat zal dat veelal wèl in zich hebben en de eenvoud van het logo zorgt tevens voor snelle herkenbaarheid. In de verschillende toepassingen vind ik het verrassend goed werken. Misschien word zelfs ik nu wel fan...
8
D E S I G N E R S
Tom Dorresteijn, CEO Studio Dumbar: I love it and I hate it, was mijn eerste reactie. Is het geweldig of is het gewoontjes? Dat kwam vooral door het logo. Dat is supersterk, maar een beetje niksig tegelijk. Uiteindelijk is m'n conclusie over het totaal, inclusief logo: een geweldige identiteit. In zijn looks, in zijn expressie van de Formule 1-wereld waar het voor staat, in zijn moderniteit. Topwerk. Mijn hoogste cijfer tot nu toe.
9
Stefan Pangratz, design director VBAT: Het circus heeft een nieuwe identiteit! De Formule 1 is boven alles een gigantisch marketingplatform voor prachtige merken én logos als Ferrari, Mercedes, Shell, Heineken, Pirelli et cetera. Het is een (branding)wereld waar elke millimeter berekend en verkocht is en waar elke vorm en specifieke kleur geclaimd is door een sponsor. Maar de Formule 1 verandert steeds meer in een ‘content’machine voor apps, games en andere publicaties, waardoor de typografische identiteit veel belangrijker wordt dan het logo op zichzelf. De namen van de coureurs en de circuits worden daardoor de plaatsvervangers voor het logo. Qua stijl voelt het geheel als een game-identiteit en ontbreekt een beetje de spreekwoordelijke geur van benzine of, anders gezegd, het is allemaal heel erg gestroomlijnd. En de leesbaarheid van het beeldmerk? Die is niet veel beter geworden, maar als Hamilton en Verstappen eraan kunnen wennen, dan kan ik dat ook.
8
Claire Parker, executive creative director Design Bridge: I think the fans reactions say it all - Why? Why fiddle with your most distinctive asset when what you should be doing is affecting the way in which the brand behaves as it moves into a new era. They had an iconic identity designed nearly 30 years ago by Carter Wong. The identity launched during the 1987 Formula One season, has embedded itself in the hearts and minds of fans around the globe. It needed a considered update, not a complete overhaul. The custom typefaces might be considered interesting; they like new identity exude some nostalgia of the 1970’s drivers, however seems to be stuck in a retro moment that could very quickly become dated. Even the launch film falls short of a new approach, full of cliché scratch transitions more try hard music video than global sports brand. My favourite quote from fans ‘A bit of Scalextric track gone wrong.’ Oh dear. Lets hope that Liberty manages to improve the sport as they say they will, what will make or break the brand will be the quality of the fans experience and no new logo can achieve that alone.
3
Roel Stavorinus, zelfstandig design- en communicatiestrateeg: Ik vind het helemaal niks die stijl. Ik heb weinig met de Formule 1 en ik kan niet goed beoordelen hoe de gemiddelde F1-fan hiernaar kijkt, maar ik vind de stijl glad en karakterloos. Op de ontwerpkwaliteit valt weinig af te dingen, maar ik mis een ziel in de ontwerpen. De stijl moest geënt zijn op de fans, lees ik. En het moest een uiting zijn van de waarden forward facing, surprising en dynamic. Forward facing en dynamic zie ik nog wel, maar verrassend is het allerminst. En de fans die zich in de media roeren lijken behoorlijk kritisch en niet zo blij met wat zij - gefundeerd op ‘uitgebreid onderzoek’ - voorgeschoteld krijgen. Dat is wat ik nog het meest interessant vind. Men heeft veel onderzoek gedaan, zegt W+K, maar als je het schetsboek ziet met letterlijk honderden logoschetsen, dan heeft dat onderzoek blijkbaar bijzonder weinig richting of inzicht opgeleverd. De schetsen schieten alle kanten op en zijn in veel gevallen moeilijk te rijmen met de vastgestelde waarden. Is het niet gewoon een esthetische exercitie geweest, waar de onderbouwing later bij verzonnen is? Het zou me niet verbazen.
4
Eerder beoordeelde designs:
60. Smirnoff door Design Bridge
59. Gemeentemuseum Den Haag door a friend of mine
58. Dropbox door Collins
57. Lola Quinoa door Mountain
56. Uefa Nations League door Y&R Branding Portugal
55. Canei door VBAT
54. Adidas door RESN
53. Eredivisie door Dog and Pony
52. Zaans Medisch Centrum door Silo
51. Boomsma Gin
50. Jozo door Brandnew
49. AH to go-app door Studio Kraftwerk
48. Organto door SuperRebel
47. Lowlands door Fabrique
46. New Dutch Legacy-gin door Brum
45. Seepje door Flex/Design
44. Nada Door ProudDesign
43. Hortus Botanic Guardians door Koeweiden Postma
42. Gkazas door Today
41. Côte d’Or door Design Bridge
40. Kodak
39. Eternal Oceans (concept) door Anthem
38. Ahold Delhaize
37. Kamphuisen Siroopwafels door OD
36. Prophecy door VBAT
35. Dettol
34. Robeco SummerNights
33. Brouwers
32. Nemo
31. Conimex
30. Royal FloraHolland
29. Rood Met Zwarte Stippen
28. I sea pasta
27. Melkweg
26. Hooghoudt
25. De Wijndragers
24. Ahoy
23. Pluggerz
22. Appelsientje
21. Ziggo Sport
20. TomTom Bandit
19. Holland Master Kazen
18. Bols Vodka
17. Luxor
16. Cacao Barry
15. Google
14. Etos huismerk kruidentheecollectie
13. Coca-Cola
12. Riscos vis in blik
11. CliniClowns
10. Vivera
9. Spaarne Gasthuis
8. Ranja
7. Spotify
6. Senseo
5. ING
4. Aviko
3. Transavia
2. Dorset Cereals
1. Nationaal Militair Museum
-
Nanny Kuilboer
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: redactie MarketingTribune
- Website:http://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- H&M in zee met modehuis Mugler en... 29-03-2023
- Only for Men rebrandt naar OFM.24-03-2023
- Citroën 2CV rijdt zo Playmobil in13-03-2023
- Cameranu introduceert nieuwe... 08-03-2023
- ICS introduceert nieuwe huisstijl 28-02-2023
MarketingTribune Events
- 16mei 2023
Branded Content Event
- 15jun 2023
NIMA Marketing Day