VanMoof spreekt klanten aan op hun gedrag

VanMoof spreekt klanten aan op hun gedrag
  • Design
  • 19 aug 2019 @ 09:30
  • 23955 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    redactie MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • Campagnes

Fietsenmerk VanMoof heeft van het tegengaan van fietsdiefstal een officieel bedrijfsdoel gemaakt en neemt zich voor om in 2020 diefstal van fietsen zelfs onmogelijk te maken. Samen met WeFilm start het designfietsenmerk een internationale communicatiecampagne met de naam ‘Sorry Thieves’. VanMoof spreekt nu ook klanten aan op hun gedrag: 'Fietsen worden gestolen puur en alleen omdat er een markt voor is.'

Met Wefilm als creatieve en productionele partner lanceert VanMoof een internationale communicatiecampagne onder het motto ‘Sorry Thieves’; sorry dat het stelen van een VanMoof zinloos is. Een gestolen VanMoof kopen trouwens ook, communiceert het designfietsenmerk nu met deze video, waarin nietsvermoedende kopers van een gestolen vanMoof-fiets in de val gelokt worden. Ties Carlier, medeoprichter VanMoof: 'We pakken het probleem van alle kanten aan - we hebben de revolutie in gang gezet met ingebouwde opsporingstechnologie, je kunt je fiets op afstand blokkeren, en we hebben ons internationale netwerk van Bike Hunters. Nu is het tijd om het te hebben over het kopen en doorverkopen van gestolen fietsen. We zijn bezig een diefstalbestendig ecosysteem te creëren voor alle VanMoof-fietsers.'

In de video gaan kopers af op een online advertentie en krijgen vervolgens allerlei hints dat het mogelijk om een gestolen fiets gaat. De vraag is wat ze gaan doen.

 

VanMoof's Bike Hunters

Naast alle technologische snufjes om VanMoof-fietsen op te sporen heeft het fietsenmerk ook ‘Bike Huners’ in dienst. Zij halen bijna 80% van de gestolen fietsen terug.

Taco Carlier, medeoprichter VanMoof: ‘Fietsen worden gestolen puur en alleen omdat er een markt voor is. We hebben deze video gemaakt om mensen de andere kant van fietsendiefstal te laten zien - en om mee te geven dat kopers, net als dieven, een verantwoordelijkheid dragen. Ja, je kunt een verdacht goedkope tweedehands VanMoof verkrijgen. Maar deze wordt dankzij onze rider recognition technologie compleet nutteloos. Een gestolen VanMoof is tijdverspilling voor dieven en geldverspilling voor kopers.’

 

Onderzoek VanMoof en Ipsos: Ondervraagden vinden oversteken bij rood licht een ergere misdaad dan het kopen van een gestolen fiets

Om beter te begrijpen waarom mensen gestolen fietsen blijven kopen, deed VanMoof wereldwijd onderzoek onder stadsfietsers. Uit het onderzoek, uitgevoerd in samenwerking met Ipsos, blijkt dat Nederlanders relatief weinig bezwaar hebben tegen het kopen van een gestolen fiets. Ondervraagden vinden oversteken bij rood licht een ergere misdaad dan het kopen van een gestolen fiets. Enkele cijfers:

  • In Nederland is 51% van de stedelingen slachtoffer van fietsendiefstal.
  • 38% van de ondervraagden zegt vaker de fiets te pakken als ze zich minder zorgen zouden maken om fietsdiefstal.
  • 65% van de ondervraagden zegt bereid te zijn meer uit te geven aan een fiets als ze minder zorgen zouden maken om fietsdiefstal.
  • 40% wil vanwege de angst voor diefstal geen fiets van hoge kwaliteit kopen.

 

Potentiele kopers van een tweedehands VanMoof kunnen via de Theft Checker controleren of een VanMoof-fiets als gestolen geregistreerd staat.

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken