[ontwerpproces] DDW krijgt een nieuwe huisstijl, Thonik ontwerpt en jij kunt het volgen

[ontwerpproces] DDW krijgt een nieuwe huisstijl, Thonik ontwerpt en jij kunt het volgen
  • Design
  • 24 mrt 2021 @ 08:01
  • 6681 x gelezen
  • Link
  • Roel Stavorinus
    Roel Stavorinus

    Merk- en designstrateeg
    Melvin Day
  • Visual id

Dutch Design Week koos ontwerpbureau Thonik om vorm te geven aan de nieuwe huisstijl en het ontwerpproces wordt gedeeld met MarketingTribune.

Dutch Design Week viert dit jaar alweer zijn 20e verjaardag. Alhoewel, als je het heel zuiver neemt, dan bestaat DDW in feite al wat langer. Namelijk sinds 1998. Niet als week, en niet onder die naam, maar wel als initiatief. In dat jaar organiseerde Stichting Vormgeversoverleg Eindhoven de eerste Dag van het Ontwerp met als doel om ondernemers kennis te laten maken met ontwerpers. Het evenement trok elk jaar meer belangstelling en groeide exponentieel. De Dag van het Ontwerp werd in 2002 de Week van het Design en in 2005 werd de week omgedoopt tot Dutch Design Week (DDW).

De huisstijl voor Dutch Design Week werd destijds ontworpen door Volle-Kracht in Eindhoven, het ontwerpbureau van Marcel Sloots, die al vanaf het allereerste begin betrokken was. En tot 2012 werd die huisstijl behoorlijk consequent toegepast. Het logo bleef het logo, er waren twee vaste kleuren - magenta en oranje - en de stijl was vooral een grafische stijl. En hij werkte ook goed, die huisstijl. De stijl zorgde voor een prominente en zichtbare aanwezigheid in de straten van Eindhoven.

DDW raakt zijn smoel kwijt
Maar dat veranderde toen er vanaf 2011 meer aandacht kwam voor het voeren van communicatiecampagnes rondom Dutch Design Week met speciaal daarvoor ontwikkelde campagnebeelden. Bij het tienjarig jubileum van het festival in 2011 werd voor het eerst fotografie geïntroduceerd en met de campagnebeelden werden de herkenbare stijlelementen wat naar de achtergrond gedrukt. Campagnes en de onderliggende thema’s werden belangrijker dan een consequent gebruik van de visuele identiteit met als gevolg dat Dutch Design Week gaandeweg zijn herkenbare smoel een beetje is kwijtgeraakt.

Maar is dat erg?
Die vraag legden Martijn Paulen en Mark de Greeff, respectievelijk directeur en hoofd marketing van de Dutch Design Foundation (moeder van DDW), neer bij een paar deskundigen op het gebied van merk en design en kenners van Dutch Design Week. In vier gesprekken werden zij bevestigd in hun eigen idee dat de communicatie van DDW om een nieuwe aanpak vroeg. Een aanpak die moest leiden tot een nieuwe - of hernieuwde - visuele identiteit. DDW heeft een huisstijl nodig die voor houvast en herkenning zorgt. En een stijl die tegelijkertijd ruimte laat aan een steeds veranderende inhoud, thematiek en context.

Bureau
DDW koos ontwerpbureau Thonik om vorm te geven aan de nieuwe huisstijl. Thonik behoort tot de beste bureaus wereldwijd en de relatie met het bureau is al jaren intensief en goed. Eye, het internationaal gerenommeerde magazine voor grafisch ontwerp, schreef in 2019 over Thonik: ‘Designing with urgency. From politics to culture to business, Dutch design studio Thonik strikes a balance between adventurous concepts and pragmatic resolutions.’ Met Thonik gaat DDW op zoek naar een stijl die continuïteit en verandering met elkaar verenigt. Een huisstijl die in de basis steeds hetzelfde is, maar die mee-ademt met de tijd.

Kijk je mee?
Jij kunt dat proces volgen. Normaal zou je de eerste visuele uitingen van de huisstijl pas zien als die helemaal klaar zijn. Als er voor het eerst gecommuniceerd wordt over de volgende editie van het festival.
Maar dat doen we nu anders: we doen verslag van het proces, we schrijven inhoudelijke artikelen over de dilemma’s en vraagstukken die we tegenkomen. En gaandeweg krijg je steeds iets meer te zien van de huisstijl van DDW met als climax straks in oktober Dutch Design Week: met een actueel thema, een nieuw programma en een stijl die duidelijk refereert aan het verleden, maar die een blik werpt op de toekomst.

Dutch Design Week
De Dutch Design Week (DDW) vindt elk jaar in oktober plaats in Eindhoven. Het grootste designevenement van Noord-Europa presenteert werk en ideeën van meer dan 2.600 ontwerpers aan meer dan 350.000 bezoekers uit binnen- en buitenland. DDW faciliteert tentoonstellingen, lezingen, prijsuitreikingen, netwerkevenementen, debatten en festiviteiten op meer dan 110 locaties in de stad.

Dag van het Ontwerp
Voorloper van DDW, Dag van het Ontwerp, werd in die tijd georganiseerd door Stichting Vormgeversoverleg Eindhoven en was een initiatief van Miriam van der Lubbe, Eduard Sweep, Walter van der Hulst en Marcel Sloots.

Roel Stavorinus RM, zelfstandig merk- en designstrateeg, eigenaar van Melvin Day | strategiepartner voor organisaties en creatieve bureaus en voorzitter van de Nima Brand Design Community.

 

Roel Stavorinus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events

Whitepapers


  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken