Merkbeleid: Hero wat maak je (me) nu?!
- Design
- 17 jun 2015 @ 09:56
- Link
-
Edwin Visser
medeoprichter, directeur
SOGOOD - Visual idPackaging design
- 17 jun 2015 @ 09:56
- Edwin Visser
De Hero-logoboom komt wel erg vol te hangen, blogt Edwin Visser, directeur van designbureau SoGood. Twee jaar geleden werd de 'fruitsticker' met het logo geïntroduceerd, vorig jaar veranderde kindervoedingmerk Friso in Hero Baby en nu komt er, voor de introductie van vriesverse babyhapjes, alweer een nieuw Hero Baby-logo. Welk van de drie is nu de echte Hero?
Hero bestaat inmiddels meer dan 100 jaar. Het logo met de karakteristieke ‘r’ in de vorm van een conservenblikje staat in vele geheugens gegrift:
Ruim twee jaar geleden ging Hero rigoureus op de schop. Het was een spraakmakende totale rebranding met nieuwe producten, verpakkingen, communicatie en logo. De essentie ‘Hero is fruit’ moest direct duidelijk zijn en daarom werd het oude en vertrouwde Hero logo opgenomen in een ‘fruitsticker’:
Deze merk-fruit-sticker speelt een centrale rol in de nieuwe identiteit en is volgens het bedrijf bedoeld om alle producten met elkaar te verbinden. In korte tijd ontstond een nieuw en aangepast assortiment dat bij menig consument de waarde van Hero heeft herbevestigd of een nieuwe kijk op het merk heeft bewerkstelligd: Hero=fruit. Maar niet voor lang.
Vorig jaar werd ineens het kindervoedingmerk Friso van hetzelfde concern omgedoopt in Hero Baby:
Hero Group is in meer dan twintig landen actief in kindervoeding. Jop Peek, algemeen directeur Hero Benelux: ‘In het buitenland is Hero Baby al een begrip onder de babyvoedingsproducten. Wij streven naar één sterk en overkoepelend merk voor al onze producten, ook in Nederland. Een voor onze klanten herkenbaar en betrouwbaar merk dat staat voor verantwoorde voeding.’
Je verwacht dat zo’n stap goed voorbereid plaatsvindt en dat goed nagedacht wordt wat dan de visie van Hero is op kindervoeding en hoe dat met design onder de aandacht gebracht kan worden. Maar nee hoor, het blijkt alleen een naamswijziging te zijn: oude logo eruit en het nieuwe erin:
Dit is dus per definitie niet een Hero-verpakking! Waar ze goed nagedacht hadden over Hero-verpakkingen voor producten op basis van fruit, is niet dezelfde aandacht besteed aan deze babyvoeding.
De overkoepelende visie van Hero is op de website terug te vinden: ‘Elke dag proberen we bij Hero het beste uit de natuur te halen. Dat doen we door samen te werken. Want wat de natuur maakt, dat bewaren we het liefst zo puur mogelijk. Zonder onnodige toevoegingen.’
Dit gaat niet meer exclusief over fruit, maar over de natuur in het algemeen. In het nieuwe begeleidende logo is toch vooral fruit aan een tak te zien:
De volgende stap die Hero maakt is de introductie van vriesverse babyhapjes. Kennelijk is het nodig om hier weer een nieuw Hero Baby logo voor te ontwikkelen, zodat de Hero logoboom wel wat vol komt te hangen:
En niet zozeer de te verwachten fruithapjes zien het daglicht maar vooral groenten, vis en vlees.
Op de site van
(met weer een ander logo) is toch echt te lezen dat het de ambitie is om alle producten voor consumenten dezelfde vertrouwde naam en uitstraling te geven. Maar de vraag is gerechtvaardigd wie van de drie nu de echte Hero vertegenwoordigt?
Kan dit geloofwaardig en begrijpelijk voor de consument naast elkaar bestaan? Wellicht spreekt het allemaal elkaar niet tegen, maar het versterkt elkaar zeker niet. Nog even en je ziet door de bomen het bos niet meer. Hero, wat maak je me nu?!
-
Edwin Visser
- Werkt bij: SOGOOD
- Functie: medeoprichter, directeur
- Website:http://www.sogooddesign.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Jaguar toont lef met komst Type 0006-12-2024
- ASML en Van Gogh Museum verlengen... 05-12-2024
- ADCN Awards 2024 open voor inzendingen02-12-2024
- PostNL lanceert decemberzegels met... 18-11-2024