Wakker Dier benoemt AH en Jumbo tot plofkipkampioenen

Wakker Dier benoemt AH en Jumbo tot plofkipkampioenen
  • Food-en-retail
  • 7 jan 2013 @ 00:00
  • 16623 x gelezen
  • Link
  • Redactie MarketingTribune
    Redactie MarketingTribune

    Redactie
    MarketingTribune
  • Acties

Vorige week begon Wakker Dier een campagne waarin de organisatie oproept om de Nederlandse supermarkten voor 2020 geheel plofkipvrij te maken. In deze oproep spreekt Wakker Dier specifiek supermarkten Albert Heijn en Jumbo aan als plofkipkampioenen en vraagt hen verantwoordelijkheid te nemen in de strijd tegen de plofkip. De supermarkten zelf zeggen al de nodige stappen hebben genomen.

Hoewel Wakker Dier op de website stelt dat JUMBO en Albert Heijn zich vooralsnog vooral beroepen op 'mooie woorden en vage beloften', stellen de supermarkten zelf al belangrijke stappen te hebben gezet in de richting van een diervriendelijker assortiment. Zo stelt Jumbo over vier jaar zover te zijn dat er alleen nog maar duurzaam vlees wordt verkocht. Een woordvoerster van Albert Heijn zegt dat AH zich al voorloper mag noemen en 90% van alle scharrel- en biologische kip in Nederland verkoopt.

Het streven van Wakker Dier is dat supermarkten in 2020 alleen nog maar vlees verkopen van kippen die in een stal kunnen scharrelen en een buitenruimte hebben. Volgens de branche is dat echter nog niet te realiseren. Het ombouwen van de pluimveehouderijen naar de wensen van Wakker Dier zou een zodanige investering vergen dat die niet van de ene op de andere dag zou zijn uit te voeren. De Jumbo-woordvoerder zegt hierover: ‘Wakker Dier gaat voorbij aan wat hun aanpak betekent voor het milieu en de Nederlandse pluimveehouderij. Niemand wil de Nederlandse kippenhouders economisch te gronde richten door hen niet de tijd te geven om hun productiemethoden aan te passen. En niemand wil de kip zo duur maken dat de consument deze niet meer wil of kan betalen.’

Wakker Dier stelt echter dat ketens als Albert Heijn en Jumbo elkaar gevangen houden in een strijd om de laagste prijzen, waardoor geen van beiden als eerste de plofkip in de ban zal doen: "Meer dan de helft van alle plofkip is kreupel gefokt om een paar dubbeltjes per kip te besparen. Met veel antibiotica moeten de zwakke dieren op de been worden gehouden. Vanwege het vele dierenleed is plofkip tot 'woord van het jaar 2012' gekozen. Met zo'n product hoor je niet te pronken in je winkelschap."

(Gebruikte bron: Richard van de Crommert op telegraaf.nl)

Redactie MarketingTribune

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken