Guinness-bier zet in op Congolese cult
- Food-en-retail
- 15 jan 2014 @ 09:15
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - AwardsMarketing
- 15 jan 2014 @ 09:15
- Redactie Food en Retail
Na een roemruchte uiting met een rolstoelbasketballer, zet het Ierse biermerk Guinness nu een volgende stap in haar legendarische campagnes. Daarvoor wordt de spotlight gericht op een nieuwe trend in Congo: die van heren -en dames- die zich uitermate, we kunnen wel zeggen extreem goed kleden. Het zijn de zogenaamde 'Sapeurs'. En daar hoort een pikzwart biertje bij of eigenlijk een 'ruby red'-biertje, wat door Guinness zelf bevestigd wordt.
De Sapeurs, die overdag gewone banen hebben, komen na het werk 's avonds in Brazzaville samen. 'Door hun attitude demonstreren deze mensen dat je onder welke omstandigheden dan ook, je altijd kan kiezen wie je bent', licht Guinness cmo voor West Europa Stephen O'Kelly toe. 's Avonds drinken de smaakvolle Afrikanen Guinness, een bier van hoge gisting, met een alcoholpercentage van 8%. Hiervoor scoorde zijn team al met de emotionele rolstoel-film, waarbij veel dijenkets-commercials van de concurrentie mager afsteken. De naam van de nieuwe 'Sapeurs'-commercial is gebaseerd op Franse slang voor 'stijlvol gekleden'.
Primeur
Het Londense bureau AMV BBDO maakte de film, waarvan binnenkort ook een docu volgt via de corporate site Guinness.com. Het Ierse biermerk sleepte eerder talloze prijzen in de wacht met de campagne 'Not everything in black and white makes sense', waarvan deze van bureau O&M overigens nooit is uitgezonden. Hieronder als eerste in Nederland te zien de nieuwste Guinness film, het doorsturen waard. Guinness wordt tegenwoordig in verschillende varianten in 51 landen gebrouwen en het wordt in 150 landen verkocht. (PvWK)
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
- film
- marketing
- Congo
- stout
- Sapeurs
- zwart
- drank
- Ierland
- AMV BBDO
- campagne
- Guinness
- Not everything in black and white makes sense
- Dublin
- O&M
- wit
- bier
- creatie
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Nieuwe wintertraditie bij McDonalds: de oliebol
- Dijkhuizen aan marketingroer McDonald's - start nieuwe CMO in...
- Bas Dijkstra (Lazy): 'Ik hou van merken met een...
- CBL: Versterken voedselvoorziening moet prioriteit worden
- [interview] Joyce Bierman (AH): 'Affordable luxury en...
- [column] The most terrible time of the year
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Horecava Trendrapport 2026 schetst... 18-12-2025
- [onderzoek] Kerst 2025: Lidl in... 17-12-2025
- Heineken daagt voice note-cultuur uit17-12-2025
- Dijkhuizen aan marketingroer... 15-12-2025
- [interview] Joyce Bierman (AH):... 15-12-2025
- CBL: Versterken voedselvoorziening... 12-12-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025




