[Ondernemer van de Week] Jerome Orlemans - e-commerce manager O'Neill

[Ondernemer van de Week] Jerome Orlemans - e-commerce manager O'Neill
  • Food-en-retail
  • 28 mrt 2014 @ 00:02
  • 24381 x gelezen
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • CreatieWebWinkelen

In de rubriek [Ondernemer van de Week], over opvallende vakgenoten die binnen hun bedrijf, winkel of als DGA opmerkelijke resultaten hebben geboekt, sprak de redactie Food & Retail met Jerome Orlemans (foto), European e-commerce manager bij kledingmerk O’Neill. Hij is verantwoordelijk voor O’Neill’s digitale aanpak, met recentelijk de online setup van het merk. Hierbij werd hij geholpen door het team van Jaap van Oort van bureau DigitasLBi, die daarom mocht aanschuiven bij dit interview.

1. Stel jezelf graag voor.
Jerome: 'ik ben Jerome Orlemans, European e-commerce manager bij O’Neill: Ik ben nu meer dan drie jaar verantwoordelijk voor O’Neill’s digitale aanpak, met recentelijk de online setup van het merk. Hiervoor heb ik al eerder succesvolle ervaringen met online (social) campagnes, high volume websites en e-commerce implementaties voor onder andere merken zoals KPN en Thomas Cook.'

Jaap: 'ik ben Jaap van Oort, strategy director bij DigitasLBi. Ik begeleid klanten bij hun transformatie binnen het digitale speelveld. Van getting the basics right naar innovatie en markteiderschap. Hierbij heb ik een sterke focus op e-commerce en omnichannel.'

2. OK, het nieuwe online platform van O’Neill, kunnen jullie aangeven waar de nieuwe digitale ontwikkeling om draait en hoe is de lancering uitgevoerd?
Jerome: 'We hadden een aparte brand en e-commerce omgeving, waarbij het gehele e-commerce platform en processen waren uitbesteed. We hebben ervoor gekozen dit te insourcen en zo meer de regie in eigen hand te nemen. We willen onze klanten de ultieme branded shopping ervaring bieden. Daarvoor hebben we een platform neergezet om klanten onze brand stories kunnen vertellen, verhalen over ons verleden en heden in surf en snow. Waarbij ze alles over onze lifestyle producten kunnen ontdekken en kopen.'

Jaap: 'O’Neill wil de connectie met de jongere doelgroep versterken. Hiervoor worden alle touchpoints opnieuw ingericht. O’Neill.com speelt hierin een belangrijke rol. Jongeren bezochten de oude site met een sterke koopfocus en miste in het oude platform het verhaal achter het product en het merk. Een gemiste kans, want O’Neill heeft lifestyle producten met een verhaal, organiseert spraakmakende events en heeft een rijke merk historie. Het nieuwe O’Neill.com, dat binnen acht maanden gerealiseerd is, is een extreem dynamische experience geworden. Aangezien content marketing de hoeksteen is van de nieuwe strategie van O’Neill dient het platform als centrale hub voor alle events, brand ambassadors en lifestyle content. Vanuit deze context zijn slimme haakjes gelegd naar product inspiratie en uiteraard aankoop. Deze combinatie van brand engagement, product discovery en product buying maakt Oneill.com tot een branded shopping experience.

3. Waarom heeft O’Neill voor DigitasLBi gekozen?
Jerome: 'We waren op zoek naar een online bureau dat zowel oog had voor brand als voor de commerciële e-commerce omgeving. Dit bleek een lastige opgave. Vaak is een bureau of in brand communicatie of in e-commerce gespecialiseerd. Tijdens een uitgebreide pitch heeft DigitasLBi laten zien de brug tussen brand en e-commerce te kunnen slaan en zich het beste in onze doelgroep te kunnen verplaatsen.'

4. Waarom hebben jullie ervoor gekozen om de online omgeving te ‘verjongen’?
Jerome: 'De verjonging is onderdeel van een complete rebranding strategie, waarbij het online kanaal beter moest aansluiten bij onze doelgroep. Versimpeling, geïntegreerde brand & shop ervaring en mobiel waren de uitgangspunten voor de vernieuwing.'

5. Wat zijn de belangrijkste resultaten en doelen van het platform voor in de toekomst? Wil je die delen?!
Jerome: 'We willen wereldwijd een eenduidig beeld uitstralen. Een naadloze integratie tussen brand & shop gecombineerd met een betere sociale integratie. Waarbij we naast interessante content op sociale media verdieping kunnen bieden op de website. Focus ligt op klantervaring welke uiteindelijk vertaald moet worden in een hogere conversie en engagement.'

6. Gaan jullie de campagne uitrollen buiten Nederland?
Jerome: 'Bij de lancering hebben we het aantal landen dat we bedienen vanuit de webshop uitgebreid van negen naar 21 landen in de EU. Het uitrollen van het online platform hebben we met een big bang gedaan, in alle landen tegelijk. Promotie hebben we middels een soft launch gedaan met activatie na twee weken via met name onze eigen kanalen.'


7. Misschien nog ander nieuws over O’Neill en DigitasLBi te melden? Next steps digitaal? Vernieuwingen?
Jerome: 'Content gaat een veel belangrijkere rol spelen, daarnaast zullen we stappen gaan maken op het gebied van CRM/CLM.'

Jaap: 'Het personaliseren van de experience zal ingezet worden om de online winkelervaring plezieriger te maken en daarmee de conversie te verhogen. Daarnaast gaan we op korte termijn bijvoorbeeld een innovatieve interface ontwikkelen om de verkoop van swimwear een flinke boost te geven.'

Om de site te bekijken, klik hier.

(PvWK)

Dit is het zeventiende interview in een serie van honderd die wij doen met 'marcom-ondernemers van de week' voor het MarketingTribune-platform Food & Retail.

O'Neill zet vol in op online

Eerdere hoogvliegers uit deze serie:

16. [Ondernemer van de Week] Evelien Emondts en Merel Groenenboom - Kiyoko lipbalm

15. [Ondernemer van de week] Merijn Everaarts- cmo Dopper drinkflessen

14. [Ondernemer van de Week] Sascha Tulp - DGA Anti-models

13. [Ondernemer van de week] Niels Verhoeven - NBD manager Blogmij

12. [Ondernemer van de Week] - Gina Provó Kluit – oprichter Ffrash

11. [Ondernemer van de Week] – Riens Meijer – schrijver

10. [Ondernemer van de Week] Marcel Joosten - Directeur M&I Ad van Geloven (Mora)

9. [Ondernemer van de Week] Rogier van Camp - DGA Leapp

8. [Ondernemer van de week] Gerlof Bouma - Engelsma Wijnia Autogroep

7. [Ondernemer van de week] Robbert de Jong – cmo Looije Tomaten

6. [Ondernemer van de Week] Rutger Anema – Allerhande

5. [Ondernemer van de Week] Kris Boon - oprichter Yixx.nl

4. [Ondernemer van de week] Sander Renkema - maker Ei love you campagne

3. [Ondernemer van de Week] Masha Kodden - CMO bij DTG

2. [Ondernemer van de Week] Tessa van Breugel – Doritos

1. [Ondernemer van de Week] Stephan Tieleman founder en CEO 'fashioncheque'


Ook een interview in deze serie? Zelf iets moois ondernomen? Collega voordragen? Stuur een mail met een relevante nieuwsaanleiding naar retail@marketingtribune.nl


 


 

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken