GfK signaleert lichte daling supermarktomzetten in 2014
- Food-en-retail
- 9 jan 2015 @ 11:48
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - Accountability
- 9 jan 2015 @ 11:48
- Redactie Food en Retail
De totale omzet van Nederlandse supermarkten bedroeg in 2014 33,28 miljard euro. Dit is een daling van 0,1% ten opzichte van 2013. In december 2014 bedroeg de supermarktomzet 2,71 miljard euro. Dit is een daling van 0,1% ten opzichte van dezelfde maand in 2013. Dit blijkt uit cijfers van GfK.
Kerstomzet
Ondanks de verruimde opening van supermarkten op Eerste en Tweede Kerstdag bleef de omzet in de kerstweken (week 51 en 52) achter op de omzet van 2013. In plaats van de verwachtte kerstomzet van 735 miljoen euro per week boekten supermarkten een omzet van 724 miljoen euro. Dit is 0,5% minder dan tijdens de kerst van 2013.
Supermarktbezoek tijdens Kerstmis
Nederlandse huishoudens bezochten tijdens de kerstdagen vaker de supermarkt dan voorgaande jaren. Op Eerste Kerstdag ging 1,7% van de huishoudens naar de supermarkt. In 2013 was dit 1,2%. Op Tweede Kerstdag bezocht 4,4% van de huishoudens een supermarkt. Dit is een stijging ten opzichte van 2013, toen bedroeg dit percentage 4,1%. Over de supermarktkengetallen
GfK publiceert wekelijks supermarktkengetallen. Hierin worden de meest recente ontwikkelingen in de supermarktomzet weergegeven.
Over GfK
GfK biedt naar eigen zeggen 'betrouwbare markt- en consumenteninformatie waardoor klanten betere beslissingen kunnen nemen. Over de hele wereld combineren meer dan 13.000 marktonderzoek-experts hun passie met de jarenlange onderzoekservaring van GfK. Hierdoor is GfK in staat om wereldwijde inzichten te koppelen aan lokale marktinformatie uit meer dan 100 landen. Door gebruik te maken van innovatieve technologieën, zet GfK big data om in smart data. Hierdoor kunnen onze klanten hun concurrentievoordeel verbeteren en krijgen zij meer inzicht in de keuzes en ervaringen van hun consumenten.' (bron: ANP Pers Support)
Klik hier voor een whitepaper over de recentste kengetallen
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
- kassa
- cijfers
- 2014
- winkel
- miljard
- retail
- jaaromzet
- 2013
- Nederlandse supermarkten
- Joop Holla
- cfo
- kerstomzet
- GfK
- daling
- omzet
- cijfers van GfK
- supermarktomzet
- onderzoek
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Consumenten beschuldigen Lay's van krimpflatie - foodmerk...
- Albert Heijn introduceert hamstergezin
- Jumbo lanceert 'De lekkerste bakkerij van Nederland'
- Lidl introduceert Supersupplementen om groente te promoten
- Zachtfruitcampagne ‘Een handje zomer’ richt zich op jonge...
- Driehoek is het nieuwe vierkant: Verkade vernieuwt chocoladereep
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- [marketeer 226] Jasper Spaargaren -... 13-06-2025
- Nationaal Jenevermuseum Schiedam en... 11-06-2025
- Bakker Bart speelt in op knorrende... 10-06-2025
- Aldi verleidt pubers met versaanbod10-06-2025
- Jumbo lanceert 'De lekkerste... 05-06-2025
- [onderzoek] Consument kiest vaak... 05-06-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Dynamic Creative Optimization: de slimste weg naar relevantie en resultaat
- Bouw een wendbaar en toekomstbestendig IT-landschap
- Webcare is meer dan online klantenservice - ontdek hoe je écht klantgericht communiceert
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management
- Building a Data Platform for Analytics & Activation