GfK signaleert lichte daling supermarktomzetten in 2014
- Food-en-retail
- 9 jan 2015 @ 11:48
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - Accountability
- 9 jan 2015 @ 11:48
- Redactie Food en Retail
De totale omzet van Nederlandse supermarkten bedroeg in 2014 33,28 miljard euro. Dit is een daling van 0,1% ten opzichte van 2013. In december 2014 bedroeg de supermarktomzet 2,71 miljard euro. Dit is een daling van 0,1% ten opzichte van dezelfde maand in 2013. Dit blijkt uit cijfers van GfK.
Kerstomzet
Ondanks de verruimde opening van supermarkten op Eerste en Tweede Kerstdag bleef de omzet in de kerstweken (week 51 en 52) achter op de omzet van 2013. In plaats van de verwachtte kerstomzet van 735 miljoen euro per week boekten supermarkten een omzet van 724 miljoen euro. Dit is 0,5% minder dan tijdens de kerst van 2013.
Supermarktbezoek tijdens Kerstmis
Nederlandse huishoudens bezochten tijdens de kerstdagen vaker de supermarkt dan voorgaande jaren. Op Eerste Kerstdag ging 1,7% van de huishoudens naar de supermarkt. In 2013 was dit 1,2%. Op Tweede Kerstdag bezocht 4,4% van de huishoudens een supermarkt. Dit is een stijging ten opzichte van 2013, toen bedroeg dit percentage 4,1%. Over de supermarktkengetallen
GfK publiceert wekelijks supermarktkengetallen. Hierin worden de meest recente ontwikkelingen in de supermarktomzet weergegeven.
Over GfK
GfK biedt naar eigen zeggen 'betrouwbare markt- en consumenteninformatie waardoor klanten betere beslissingen kunnen nemen. Over de hele wereld combineren meer dan 13.000 marktonderzoek-experts hun passie met de jarenlange onderzoekservaring van GfK. Hierdoor is GfK in staat om wereldwijde inzichten te koppelen aan lokale marktinformatie uit meer dan 100 landen. Door gebruik te maken van innovatieve technologieën, zet GfK big data om in smart data. Hierdoor kunnen onze klanten hun concurrentievoordeel verbeteren en krijgen zij meer inzicht in de keuzes en ervaringen van hun consumenten.' (bron: ANP Pers Support)
Klik hier voor een whitepaper over de recentste kengetallen
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
- supermarktomzet
- Nederlandse supermarkten
- 2014
- Joop Holla
- GfK
- jaaromzet
- kassa
- cijfers van GfK
- winkel
- 2013
- miljard
- cfo
- omzet
- onderzoek
- retail
- kerstomzet
- cijfers
- daling
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Picnic start campagne met goedkoper Duits assortiment
- [marketeer 225] Reinout Koot - oprichter The Boxspring Club
- Jumbo introduceert Kletswandelingen voor buurtbewoners
- 100-jarig Remia maakt trip down memory lane
- Respondenten BvA -onderzoek: 'retailmedia moet volwassen worden'
- Speculaars: Texaanse koekjes met een Amsterdamse twist
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Heineken en bureau LePub steunen... 30-05-2025
- Respondenten BvA -onderzoek:... 28-05-2025
- Pathé popcorn nu ook te koop bij... 28-05-2025
- Hak komt met limited edition... 27-05-2025
- Kruidvat en L’Oréal Groupe lanceren... 27-05-2025
- Amsterdam Marriott Hotel jubileert... 26-05-2025
MarketingTribune Events
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management