[interview Ondernemer 105] Sander van Bladel - director sourcing en marketeer Lesara agile retail

[interview Ondernemer 105] Sander van Bladel - director sourcing en marketeer Lesara agile retail
  • Food-en-retail
  • 21 apr 2017 @ 01:05
  • 14983 x gelezen
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • WinkelenWebMarketing

MarketingTribune prolongeert de successerie 'Ondernemer van de Week'. Na 100 opvallende vakgenoten -die binnen hun organisatie of als DGA/cmo iets bijzonders uit de grond stampen- aan het woord te hebben gelaten, interviewen we er nog eens 100 bij! Voor eerdere hoogvliegers uit deze serie, zie de 104 linkjes hieronder. Als nummer 105 interviewt de redactie Food&Retail de in China gevestigde Sander van Bladel, director sourcing en marketeer Lesara. Lesara draait om fast fashion en pioniert met datagedreven 'agile retail'. Dat lukt goed. 'Waar Zara bijvoorbeeld twee keer per week nieuwe collecties voor hun winkel levert, heeft Lesara elke dag zo’n 30 nieuwe producten online staan.'

Stel jezelf graag voor. En wat heb je met marketing?
'Ik ben Sander van Bladel en ben anderhalf jaar lang de countrymanager Benelux & UK geweest bij Lesara. Sinds kort woon ik in China en ben ik Director Sourcing binnen Lesara. Anderhalf jaar lang ben ik verantwoordelijk geweest om het merk Lesara in nieuwe markten snel te laten groeien en marktaandeel te pakken in een zeer competitieve retail omgeving. Het fascineert mij hoe snel een merk kan groeien met behulp van de juiste -online- marketing middelen en hoe goed alles daarbinnen meetbaar is. Nu is het tijd geworden voor een nieuwe uitdaging.'

OK, Lesara: kun je aangeven wat de geschiedenis en drijfveren zijn en waar dit merk om draait?
'Sinds de start van Lesara, iets meer dan drie jaar geleden, is het onze visie geweest om de Europese e-commerce markt te “disrupten” door iedereen overal en altijd toegang te geven tot de laatste trends tegen de beste prijzen. We hebben dit gedaan door onszelf 1 vraag te stellen: Als je de meest succesvolle retailers in de fast fashion opnieuw zou moeten opbouwen, wat zou je dan anders doen? Ons antwoord: Agile retail. Hierbij draait het erom dat wij op basis van data precies willen begrijpen welke trends op dit moment populair zijn bij consumenten en deze zo snel mogelijk bij de consument thuis willen bezorgen. Onze drijfveer is om de huidige retailmarkt naar een hoger niveau te brengen door al onze beslissingen op data te baseren -met behulp van ons eigen Trend Analyse tool-, sneller te zijn, en een hele snelle en efficiënte supply chain te hebben. Agile retail is de snel bewegende, op data gebaseerde, toekomstige manier van shoppen. Het is de volgende onvermijdelijke en veelbelovende stap naar de internationale online retail die de voordelen van on- en offline e-commerce combineert, en die klanten een unieke, snelle en betere winkelervaring biedt. Lesara heeft ongeveer 10 dagen nodig voor ontwerp tot levering. In tegenstelling tot twee of drie maanden bij fast fashion bedrijven als H&M. Waar Zara bijvoorbeeld twee keer per week nieuwe collecties voor hun winkel levert, heeft Lesara elke dag zo’n 30 nieuwe producten online staan.'

Hebben jullie voor de lancering samengewerkt met reclame- of PR-bureaus? Beviel goed/slecht? Kun je iets vertellen over deze campagne?
'Op dit moment zijn we actief in 24 landen door Europa en werken we in onze focus markten samen met lokale PR-bureaus. Zo werken we in Nederland samen met Triangle PR. De samenwerking met lokale PR-bureaus ervaren wij als zeer prettig en eigenlijk ook essentieel om een succesvolle PR strategie te hebben in de markt. Voor de rest doen we in principe alle marketing in huis met lokale teams, maar werken we wel met experts samen op gebied van bijvoorbeeld TV. Het afgelopen jaar hebben we in juni onze eerste tv campagne gestart in Duitsland en in augustus zijn we van start gegaan in Nederland. Voor deze commercials hebben we samen gewerkt met een Duits agentschap en met lokale mediabureaus voor de uitvoering van de campagne.'

Is de markt van online mode in Nederland een ingewikkelde, licht graag toe? Wie zijn de concurrenten? Moeilijk je hoofd boven water te houden of juist vetpot?
'De Nederlands markt voor online mode is op dit moment zeer competitief en dat valt al te zien aan het feit dat grote mode retailers de afgelopen jaren zijn omgevallen of in zwaar weer zijn gekomen. Ik denk dat de Nederlandse consument toch al snel gewend is geraakt aan het feit dat alles zeer snel thuisbezorgd kan worden voor een relatief goede prijs. Voor Lesara zagen we een grote potentie in de Nederlandse markt. Dat is ook de reden dat wij meteen na het uitbreiden van de Duitstalige regio, Nederland tot een van onze eerste internationale core business hebben gemaakt. Tot vandaag, is de Nederlandse markt een van de grootste, en dat komt voor namelijk door het feit dat we een uniek aanbod van de laatste trend producten hebben tegen een lage prijs. Lesara biedt meer dan 80.000 producten in veel verschillende categorieën. Van trends op het gebied van home en lifestyle tot aan fashion voor het hele gezin. In principe zouden we elke klant willen bedienen en daarom zijn ook heel veel mode retailers onze “concurrenten”.'

Wij begrepen dat er een trend gaande is van ‘fasty fashion’, kun je deze uitleggen?
'Data gaat een steeds belangrijke rol spelen binnen de fashion industry en dit zal volgens ons zich gaan ontwikkelen tot een de belangrijkste pilaren binnen deze industrie. Waar de “traditionele” fast fashion retailers nog probeerde te voorspellen wat klanten zouden willen hebben op basis van modeshows, zijn de disruptors binnen de modewereld alweer een paar stappen vooruit en weten deze op basis van data wat voor producten er goed gaan verkopen. Om dit te realiseren moet je nog sneller zijn, vandaar Fasty Fashion.'

Hoe gaan grote merken zoals Prada en Burberry hiermee om?
'High fashion bedrijven zoals Prada en Burberry verliezen steeds meer grip op de mode industrie, omdat volgens ons de consument op zoek is naar trendy producten die het snel wil hebben. Daarbij denken we dat consumenten de snelheid ook niet zo zeer terug vinden in de traditionele winkelstraten maar online. Online is ook de plek waar trends ontstaan en een enorme groeispurt kunnen mee maken. We zien dat de ontwikkeling zich versnelt, maar ook sneller verdwijnt dan ooit tevoren. De levensduur van trends worden korter, dit gaat in lijn met een generatie die is opgegroeid in de online wereld en die altijd bezig is met hun telefoon, laptop en tablet. Hierdoor verkort de aandacht zich en is het veel gemakkelijker om nieuwe dingen uit te proberen. Echter ligt er hier ook een voordeel voor ons, want dat betekent ook dat de consument een hogere aankoopfrequentie heeft dan voorheen waardoor het snel inspelen op trends en de eisen van de consument steeds belangrijk worden. Veel grote modehuizen werken nog op de klassieke manier waarbij het een jaar duurt voordat de collectie in de winkels ligt nadat ze het het op de catwalk hebben getoond. Het is voor hen simpelweg niet mogelijk om de snelheid van dit moment bij te houden.'

Tenslotte: hoe gaan jullie verder?
'We willen in alle markten waarin we opereren de go-to-shop zijn voor alle trendy mode en lifestyle producten tegen de beste prijzen. We zullen flink investeren in onze focusmarkten om nog verder door te groeien en daarnaast nog meer nieuwe markten openen. Om dit te realiseren zijn wij voortdurend bezig met de ontwikkeling van onze bestaande processen zoals het voorspellen van de trends. Het aanbieden van een meer persoonlijke shopping ervaring voor de klant is daar ook een onderdeel van. Brick- en Mortar-organisaties zijn niet in staat om dit te bieden terwijl je met  e-commerce elke klant hun eigen shopping ervaring kunt bieden. Meer dan 80% van onze verkoop verloopt via een mobiel apparaat, daarom blijven we ook voortdurend werken aan de verbetering van de mobiele shopping ervaring voor onze klanten.' 
 

Voor eerdere hoogvliegers uit deze serie, zie de 104 linkjes hieronder

tekst: Peter van Woensel Kooy 



     Sander van Bladel - director sourcing en marketeer Lesara


 

Eerdere hoogvliegers uit deze serie:

104. [interview Ondernemer 104] Jurryt van Arend, marketeer Doniger Fashion Group

103. [interview Ondernemer 103] Jaap Korteweg - oprichter De Vegetarische Slager

102. [interview Ondernemer 102] J.W. Kaldenbach& Edo Dijksterhuis - Bierrevolutie

101. [interview Ondernemer 101] Mark Vletter - oprichter telecomaanbieder Voys

100. [Ondernemer van de Week] Bénine Bijleveld - Benines Kitchen foodblog

99. [Ondernemer van de Week] Martijn Suister - Quandoo restaurantreserverings-portal

98. [Ondernemer van de Week] Marjolein in 't Veld - fashionbrand Marjolein Elisabeth

97. [Ondernemer van de week] Esther Weissman - Esthers Cookery

96. [Ondernemer van de Week] Margreet Leppink en Santje Kramer - app Rambler 

95. [Ondernemer van de Week] Tijno Verkerke - Brand Activation manager 24Kitchen

94. [Ondernemer van de Week] Sarah Smit - oprichter Stina Woods 

93. [Ondernemer van de Week] Erik van de Langemheen - oneQ smart outdoor cooking 

92. [Ondernemer van de Week] Elant Wijtman - marketeer Oedipus Brewing 

91. [Ondernemer van de Week] Marjan Reitsma - hoofd marcom Koninklijke Auping

90. [Ondernemer van de Week] Freek Padberg - mede oprichter Grapedistrict

89. [Ondernemer van de Week] Bernd Damme - oprichter juwelenhuis House of Eléonore

88. [Ondernemer van de Week] Hannah Vreugdenhil - food delivery service DoorMeal

87. [Ondernemer van de Week] Pieter Teekens - oprichter Beef & Burgers en Friet Fjieuw

86. [Ondernemer van de Week] Laurens Claassens - mede oprichter V2C Dutch Dry Gin

85. [Ondernemer van de Week] Olaf van Rijn - Choco Taste Box

84. [Ondernemer van de Week] Enzo Kleijn - initiator streetfoodfestival Yummya

83. [Ondernemer van de Week] Remko Hol en Olivier Nipshagen - Olijck worsten

82. [Ondernemer van de Week] Rob van Rozendaal - The Music Marketeers

81.[Ondernemer van de Week] 
Kevin de Roos - eigenaar en bedenker Tante Nel Rotterdam

80. [Ondernemer van de Week]  Marieke van Beijnum en Willemijn van Dijk - Borrelplateau

79. [Ondernemer van de Week] Alec Boswijk - oprichter Alchemist Garden en CvE

78. [Ondernemer van de Week] Van der Will, De Vries en Bakhtiar - oprichters Jajem 

77. [Ondernemer van de Week] Maarten van den Biggelaar - oprichter Manyguide 

76. [Ondernemer van de Week] 
Iris Weges - consultant Female Health Company

75. [Ondernemer van de Week] Clara de Nijs - dga en founder Clara's Champagnes 

74. [Ondernemer van de Week] Sebastian Brokmann - co-founder Fruitful Office

73. [Ondernemer van de Week] Saira Mamadeus - drijvende kracht Hennep Burger

72. [Ondernemer van de Week] Mark Boekraad - mede-oprichter ShirtsofHolland  


71. [Ondernemer van de Week] Merel Wildschut en Jamie van Zijl - De Groene Meisjes 

70. [Ondernemer van de Week] Marij Peeters en Theo Peeters - Het Raadhuys

69. [Ondernemer van de Week]  
Kitty Smeeten& Th. de Groen - Hands Off My Chocolate

68. [Ondernemer van de week] 
Caroline Glasbergen - oprichter 'Fitshe' female sportshakes

67. [Ondernemer van de Week] Roy Liezen - marcom expert Afosto retail systemen 

66. [Ondernemer van de week] Yves Viegen - marketeer Foodtube 

65.[Ondernemer van de Week]  Jop van de Graaf - oprichter SLA restaurants 

64. [Ondernemer van de Week] Christian Clerx - oprichter online cityportals CityZapper

63. [Ondernemer van de Week] Daniëlle Duit & M. Lauret - bierbrouwerij Duits&Lauret 

62. [Ondernemer van de Week] Lennard ter Hall - oprichter Slow Escargots 

61. [Ondernemer van de Week] Stefan vd Ven, Patric Brinkman & Ton Verhoeven - Exota

60. [Ondernemer van de Week] Carin Frijters en Femke Cuijpers - bedenkers RetailTheater

59. [Ondernemer van de week] Herbert en Yvonne Nijland - kaas Landgoed Kaamps

58. [Ondernemer van de Week] Gretske de Jong - winkelmanager bij Scheltema

57. [Ondernemer van de Week] Yvonne Roos - uitvaartbegeleider Charon 

56. [Ondernemer van de Week] Ingmar Berkhout - drijvende kracht Digusti

55. [Ondernemer van de Week] Steven van Dorp - oprichter en vlogger InDePaskamer.nl

54. [Ondernemer van de week] Wendy van Mourik -  eigenaar van De Paarse Keizerin

53. [Ondernemer van de Week] Huub van de Lang - oprichter Bandit Diervoeding 

52. [Ondernemer van de Week] Caroline van der Lande en Nikki Wiesman - de Buurtboer

51. [Ondernemer van de Week]  Dennis van Essen - oprichter Taza Chocolate 

50. [Ondernemer van de Week]  Matijn Wijn en Juliëtte de Wilde -  Oestercompagnie 

49. [Ondernemer van de Week] Eline van de Ven - sales manager Pavino Sgroppino

48. [Ondernemer van de Week] Lisette Kreischer - oprichter The Dutch Weed Burger

47. [Ondernemer van de Week] Peter Duijvestijn - Ovengedroogde Hollandse Tomenades

46. [Ondernemer van de Week] Jaap van Oort - strategy director Digitas bouwer Vertu

45. [Ondernemer van de Week] Nynke ten Napel - founder Store for Brands

44. [Ondernemer van de Week]  Michel Wildenborg - directeur HEKS’NKAAS

43. [Ondernemer van de Week] Djemilah Dalhuisen - media en content ING retail

42. [Ondernemer van de Week]  Saskia de Knegt  - oprichter Worlds of Opportunities

41. [Ondernemer van de week] Frederike Versloot - manager communicatie ICS 

40. [Ondernemers van de Week] Linda Hartman&Brigitte van der Loo - Koffiejuffrouw

39. [Ondernemer van de Week] May-Britt Mobach - hoofdredacteur Amayzine.com

38. [Ondernemer van de Week] Rogier Leopold en Diederik van Gelder - Bilder&De Clercq

37. [Ondernemer van de Week] - Rob van Holstein - projectleider the Dutcheese

36. [Ondernemer van de Week] Abdelaziz Aouragh - founder en ceo El Asira cosmetica 

35. [Ondernemer van de Week] Bob Vrisekoop - managing director bij VMM Concepts

34. [Ondernemer van de Week] Kim Harmsen - marketing director SuperTrash

33. [Ondernemer van de week] Remko Been - manager omnichannel & marketing Storelink 

32. [Ondernemer van de Week ] Kaji But - directeur Sea Palace

31. [Ondernemer van de Week] Hein Raijmakers - marketing directeur Riedel

30. [Ondernemer van de Week] Rik Vegter - DGA Greendaddy

29. [Ondernemer van de Week] Kirstin Hanssen en Fidessa D. van Leeuwen - Zoete Zin

28. [Ondernemer van de Week] Jan Kienhuis - Vondelpark Vrienden / ceo Epiphany

27. [Ondernemer van de Week] Jochem Keune - marketeer Urban Cacao

26. [Ondernemer van de Week] Vincent Blokland - brandmanager Holy Soda en Sourcy

25. [Ondernemer van de Week] Marjanne Manders - manager marcom Mojo Concerts

24. [Ondernemer van de Week] Arne Altmann & Hubert Nieuwendijk - Le Pain Quotidien

23. [Ondernemer van de Week] Hans Balmaekers - marketeer Cafe Style

22. [Ondernemer van de week] Maud van Alphen - brand manager Union 

21. [Ondernemer van de Week] Thomas Gribnau - portfolio director FrieslandCampina

20. [Ondernemer van de Week] Maurice Kroon - co founder Yippie!

19. [Ondernemer van de Week]  Jeroen Stirnberg - marketing manager Ferrero

18. [Ondernemer van de week] Reinier Steures - marketingstrateeg Brusco wijn

17. [Ondernemer van de Week] Jerome Orlemans – E-commerce manager O'Neill

16. [Ondernemer van de Week] Evelien Emondts en Merel Groenenboom - Kiyoko lipbalm

15. [Ondernemer van de week] Merijn Everaarts- cmo Dopper drinkflessen

14. [Ondernemer van de Week] Sascha Tulp - DGA Anti-models

13. [Ondernemer van de week] Niels Verhoeven - NBD manager Blogmij

12. [Ondernemer van de Week] Gina Provó Kluit – oprichter Ffrash

11. [Ondernemer van de Week] Riens Meijer – schrijver

10. [Ondernemer van de Week] Marcel Joosten - directeur M&I Ad van Geloven (Mora)

9. [Ondernemer van de Week] Rogier van Camp - DGA Leapp

8. [Ondernemer van de week] Gerlof Bouma - directeuir Engelsma Wijnia Autogroep

7. [Ondernemer van de week] Robbert de Jong – cmo Looije Tomaten

6. [Ondernemer van de Week] Rutger Anema – marketeer Allerhande

5. [Ondernemer van de Week] Kris Boon - oprichter Yixx.nl

4. [Ondernemer van de week] Sander Renkema - maker Ei love you campagne

3. [Ondernemer van de Week] Masha Kodden - CMO bij DTG

2. [Ondernemer van de Week] Tessa van Breugel – marketeer Doritos

1. [Ondernemer van de Week] Stephan Tieleman - founder en CEO 'fashioncheque'


Ook een keer schitteren in deze serie? Als marketeer/entepreneur zelf iets moois ondernomen? Collega voordragen? Stuur een mail met een relevante nieuwsaanleiding naar peter@marketingtribune.nl

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken