[update] Marcel Boekhoorn koopt Hema

[update] Marcel Boekhoorn koopt Hema
  • Food-en-retail
  • 18 okt 2018 @ 10:04
  • 13023 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert en creatief
    MarketingTribune en L&L
  • StrategieWinkelen

Via investeringsmaatschappij Ramphastos Investments koopt ondernemer Marcel Boekhoorn (foto rechts) de warenhuisketen Hema van Lion Capital, dat al langer op zoek was naar een koper. Een overnamebedrag is niet bekendgemaakt. Boekhoorn sust nu het bericht.

Hema, dat het hoofdkantoor in Amsterdam-Noord heeft, laat weten dat het zich onder Boekhoorns vleugels nu volledig kan richten op investeren in de thuismarkt, in online groei, internationale expansie en het verbeteren van de winstgevendheid. Ook zijn met franchisenemers van Hema nieuwe afspraken gemaakt. Daarmee was de afgelopen jaren nogal wat gelazer, ondermeer over de verdeling van de opbrengsten uit onlineverkoop. Boekhoorn in Het Parool: 'Hema is een iconisch merk met geweldige internationale kansen, maar ook in Nederland zijn er genoeg mogelijkheden om te groeien. De overname past in mijn ambitie om bedrijven te laten groeien. Samen met het Hema-team en haar franchisenemers wil ik van Hema een wereldmerk maken.'

[update] Quote 500-lid Marcel Boekhoorn: 'Hema-deal is nog helemaal niet rond!'

[update 11:30 uur] Het persbericht is weer terug op de site! Of dat definitief witte rook betekent, horen we op de van 11:30 uur naar 15:00 uur verzette persconferentie vandaag. Of niet.

Internationale keten
Hema staat al langere tijd in de etalage. Vorig jaar september kondigde topman Tjeerd Jegen aan de mogelijkheden voor verkoop te onderzoeken. Sinds die tijd zijn er diverse kopers in beeld geweest, zoals de Belgische investeerder Core Equity, het Britse Clayton Dubilier & Rice en een consortium van Gilde en Alpinvest. Om het bedrijf ‘verkoopbaar’ te maken, kreeg Jegen bij zijn aantreden ruim drie jaar geleden nadrukkelijk de opdracht mee om het Nederlandse karakter te laten vieren en het Hema-merk te transformeren tot een internationale keten. Lees hier hoe Hema over de grens de harten verovert.

Winkels weg
Marcel Boekhoorn vergaarde zijn vermogen met de verkoop van telecombedrijf Telfort, dat hij in 2004 voor 80 miljoen euro had gekocht. Ook door zijn vriendinnen Tatjana Simic en sinds begin 2013 met de 26 jaar jongere zangeres Hind trekt hij de aandacht. Boekhoorn haalde twee reuzenpanda’s naar Nederland. Met de gratis krant De Pers ('gratis maar niet goedkoop') had hij minder succes. De ondernemer staat er volgens het AD vooral om bekend om in te stappen in onbekende of onrendabele bedrijven, ze beter maken en vervolgens door te verkopen. In de wandelgangen was al te horen dat Hema overweegt alle winkels te verkopen en als online merk door te gaan. Of Boekhoorn deze proefballon gaat helpen op te laten is nog onbekend. Wat buiten kijf staat is dat de Hema in elk geval onder consumenten een love brand is, vol betaalbare huismerken van leuk design.
(PvWK)

Lees hier het MarketingTribune-dossier Hema


Tom Pouce Boekhoorn verzon een list...
 

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken