Retailbazin Angela Ahrendts vertrekt bij Apple

Retailbazin Angela Ahrendts vertrekt bij Apple
  • Food-en-retail
  • 8 feb 2019 @ 09:09
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • WinkelenPersonalia

Angela Ahrendts, verantwoordelijk voor online retail bij computer- en smartphonemerk Apple en eindbazin van 497 Apple Stores wereldwijd, gaat wat anders doen. Hiervoor was zij ceo bij Burberry.

Ze vertrekt na vijf jaar VP Retail te zijn geweest per april 2019 om ergens anders een nieuwe uitdaging aan te gaan, meldt Apple. Ahrendts (58) kwam bij haar aantreden over van Burberry, waar ze bijna acht jaar de rol van ceo bekleedde. Ahrendts volgde John Browett op. Hij stond slechts enkele maanden aan het roer van de Apple Store. Zijn voorganger, Ron Johnson, was de man die volgens expertblog 'One More Thing' samen met Steve Jobs het concept voor Apple Retail uit de grond heeft gestampt. In een recent interview met OMT vertelde de topvrouw dat ze geïnspireerd was door Jobs. Zijn overtuiging om technologie en kunsten te combineren, was ook haar uitgangspunt geworden. In Apple Stores gaat het niet meer om directe verkoop maar om een ultieme merkerevaring, inspiratie en beleving van het merk. Apple loopt hiermee voorop.

Dubbelfunctie
Zij draagt haar taken over aan Deirdre O’Brien, die 30 jaar in dienst is bij het door Jobs opgerichte tech-concern uit Cupertino. O’Brien geeft nu leiding aan de afdeling People waar ze onder meer verantwoordelijk is voor talentontwikkeling, recruiting en de Apple University. Naast deze HR-functie gaat ze nu ook tijdelijk de retailtak leiden.

Rijkelijk beloond
Apple is wereldwijd actief met 497 eigen winkels en 35 webwinkels. De retailtpoot is volgens Ahrendts ‘nooit eerder zo sterk en goed gepositioneerd om een nog grotere bijdrage te leveren aan Apple’. Op Nederlandse Mac-fan sites is wat kritiek te horen over haar opgestreken salaris, naar verluidt 100 miljoen dollar in vijf jaar. 'Mogelijk krijgt ze die niet volledig omdat ze maar vijf jaar blijft maar toch. Een retail-chef is dat binnen geen enkel bedrijf waard.' Ze heeft zich voor het merk in elk geval niet onbetuigd gelaten en waarde toegevoegd.

Wat haar volgende stap wordt is nog onbekend.
(PvWK)

WAPENFEITEN AHRENDTS VOOR APPLE
* In charge of online retail and Apple's 497 stores worldwide, the former Burberry CEO is known for her ability to reimagine the retail experience.
* With iPhone sales down, Ahrendts is rebranding Apple stores as 'town squares', driving traffic by rebranding the spaces as gathering & learning hubs.
* She also launched 'Today At Apple', extending in-store educational opportunities to coding and computer science.
* Since joining Apple in 2014, she leads 50% of the company's workforce and has overseen Apple's expansion in China, opening 41 stores in three years.
* She is the only woman on the senior leadership team. Apple is still 68% male.

ON FORBES LISTS
#13 op de ranking van Power Women 2018

(bron: Forbes)


Angela Ahrendts (beeld boven: Apple Store via Apple)

Lees hier ons interview met de Nederlandse creatief die Apple invliegt

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken