Kritische shopper wil schone supermarkt
- Food-en-retail
- 27 jun 2019 @ 11:00
- Link
-
Hugo Schrameyer
journalist en redactie-adviseur
MarketingTribune - Winkelen
- 27 jun 2019 @ 11:00
- Hugo Schrameyer
Wie de supermarkt binnenstapt, wil geen viezigheid tegenkomen. Het is duidelijk dat een schone winkel bijdraagt aan een positieve klantbeleving. Een Amerikaans onderzoek heeft duidelijk gemaakt wat dat precies is.
Hygiëne is een onbetwistbaar speerpunt voor supermarkten. Enerzijds heeft dat van de met de CBL-Hygiënecode om voedselveiligheid op de winkelvloer te waarborgen. Anderzijds gedraagt de consument zich steeds kritischer en gruwelt hij van vieze tegels, rommel of smerige klantentoiletten. Opmerkelijk bericht in deze context is een recent Amerikaans onderzoek van consumentenorganisatie Consumer Reports, waarbij de hulp is ingeroepen van de Britse Cleaning Services Group (CSG), een aanbieder van schoonmaakdiensten voor retailers. Die heeft nu eens precies opgesomd waar de uitdagingen liggen:
- Smetteloze ingang. Koffievlekken, peuken en rommel. Shoppers ergeren zich er groen en geel aan. Ook in Nederland rukt de asbaktegel op, een in de grond verzinkte oplossing voor peuken en klein zwerfafval. Bedoeling is wel dat die tegel regelmatig wordt schoongepoetst om overlast te voorkomen. De entree moet net zo smetteloos zijn als de supermarkt zelf.
- Handdesinfecterend middelen mogen niet ontbreken op bedieningsafdelingen met verswaren als vers vlees of verse vleeswaren.
- Het schoonhouden van de winkelvloer is bij veel retailers nog steeds geen dagelijkse routine, terwijl shoppers zich massaal ergeren aan vieze vlekken.
- Klantentoiletten: ook een punt van aandacht. Felle verlichting, luchtverfrissers en een routinematig inspectie- en schoonmaakschema dragen bij aan een positieve klantbeleving.
Geen muggenzifterij
Die punten van aandacht lijken op het eerste gezicht een staaltje muggenzifterij. Wat het onderzoek echter ook duidelijk maakt, is dat shoppers hun favoriete supermarkt niet alleen op prijs- en productniveau beoordelen. De meest populaire supermarkten scoren ook als het gaat om hygiëne, terwijl middenmotors of supermarkten die onderaan de populariteitsladder bungelen, minder goed presteren op dit onderdeel.
-
Hugo Schrameyer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: journalist en redactie-adviseur
- Website:http://www.hugoschrameyer.nl
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Albert Heijn gunt iedereen wat extra kersteer kerst
- Limited Heineken-fles bij start feestmaand
- [onderzoek] In groeimarkt on-the-go food wint gemak van...
- Nieuwe wintertraditie bij McDonalds: de oliebol
- Fritz-kola start bewustwordingscampagne tegen overconsumptie
- [onderzoek] Kerst 2025: wat verschijnt er volgens...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- CBL: Versterken voedselvoorziening... 12-12-2025
- Bas Dijkstra (Lazy): 'Ik hou van... 09-12-2025
- Nieuwe wintertraditie bij McDonalds:... 08-12-2025
- Albert Heijn gunt iedereen wat extra... 06-12-2025
- Limited Heineken-fles bij start... 04-12-2025
- [onderzoek] In groeimarkt on-the-go... 04-12-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025




