Kritische shopper wil schone supermarkt

Kritische shopper wil schone supermarkt
  • Food-en-retail
  • 27 jun 2019 @ 11:00
  • 10358 x gelezen
  • Link
  • Hugo Schrameyer
    Hugo Schrameyer

    journalist en redactie-adviseur
    MarketingTribune
  • Winkelen

Wie de supermarkt binnenstapt, wil geen viezigheid tegenkomen. Het is duidelijk dat een schone winkel bijdraagt aan een positieve klantbeleving. Een Amerikaans onderzoek heeft duidelijk gemaakt wat dat precies is.

Hygiëne is een onbetwistbaar speerpunt voor supermarkten. Enerzijds heeft dat van de met de CBL-Hygiënecode om voedselveiligheid op de winkelvloer te waarborgen. Anderzijds gedraagt de consument zich steeds kritischer en gruwelt hij van vieze tegels, rommel of smerige klantentoiletten. Opmerkelijk bericht in deze context is een recent Amerikaans onderzoek van consumentenorganisatie Consumer Reports, waarbij de hulp is ingeroepen van de Britse Cleaning Services Group (CSG), een aanbieder van schoonmaakdiensten voor retailers. Die heeft nu eens precies opgesomd waar de uitdagingen liggen:

- Smetteloze ingang. Koffievlekken, peuken en rommel. Shoppers ergeren zich er groen en geel aan. Ook in Nederland rukt de asbaktegel op, een in de grond verzinkte oplossing voor peuken en klein zwerfafval. Bedoeling is wel dat die tegel regelmatig wordt schoongepoetst om overlast te voorkomen. De entree moet net zo smetteloos zijn als de supermarkt zelf.

- Handdesinfecterend middelen mogen niet ontbreken op bedieningsafdelingen met verswaren als vers vlees of verse vleeswaren.

- Het schoonhouden van de winkelvloer is bij veel retailers nog steeds geen dagelijkse routine, terwijl shoppers zich massaal ergeren aan vieze vlekken.

- Klantentoiletten: ook een punt van aandacht. Felle verlichting, luchtverfrissers en een routinematig inspectie- en schoonmaakschema dragen bij aan een positieve klantbeleving.

Geen muggenzifterij

Die punten van aandacht lijken op het eerste gezicht een staaltje muggenzifterij. Wat het onderzoek echter ook duidelijk maakt, is dat shoppers hun favoriete supermarkt niet alleen op prijs- en productniveau beoordelen. De meest populaire supermarkten scoren ook als het gaat om hygiëne, terwijl middenmotors of supermarkten die onderaan de populariteitsladder bungelen, minder goed presteren op dit onderdeel.

 

 

Hugo Schrameyer

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken