'Bierbrouwer Grolsch halveert haar CO₂ emissies'
- Food-en-retail
- 21 jan 2020 @ 08:26
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - MVOMarketingFood
- 21 jan 2020 @ 08:26
- Peter van Woensel Kooy
Bierbrouwer Grolsch is actief met het reduceren van haar energieverbruik en de CO₂ emissies. De ambitie is om in 2025 een volledig CO₂-neutrale brouwerij te hebben waarbij alle ingezette energie op duurzame wijze wordt opgewekt.
Grolsch heeft een belangrijke stap gezet en gebruikt vanaf nu, voor zowel haar brouwerij als dochteronderneming De Klok Dranken, alleen nog maar 100% groene elektriciteit die afkomstig is van Europese windmolens. De CO₂ emissie wordt hiermee met 46% (6.700 ton) per jaar gereduceerd, zo belooft het merk. 'Dat staat gelijk aan de hoeveelheid CO₂ die 3000 huishoudens gemiddeld uitstoten per jaar.'
Een CO₂ neutrale brouwerij
Grolsch zegt trots te zijn op de goede resultaten die jaar in jaar uit behaald zijn op het gebied van energie- en CO₂ emissie reductie. De ambitie is een volledig CO₂ neutrale brouwerij in 2025: een brouwerij waarbij alle ingezette energie op duurzame wijze wordt opgewekt. Hiervoor is een energietransitieplan opgesteld waarin staat beschreven op welke wijze en wanneer de fossiele brandstoffen worden vervangen door duurzame, CO₂ neutrale energiebronnen.
Susan Ladrak, manager Engineering: 'Vanuit onze ambitie om in 2025 een volledig CO₂ neutrale brouwerij te hebben, ben ik er ongelofelijk trots op dat we hier nu een forse stap in kunnen zetten door over te schakelen op 100% groene elektriciteit. Hiermee reduceren we de CO₂ emissies met 6.700 ton CO₂ per jaar. Tegelijkertijd maken we goede voortgang met de volgende stappen, waaronder het vervangen van ons aardgas door duurzamere alternatieven. Hierbij werken we intensief samen met verschillende partners in de regio. We vinden het onze verantwoordelijkheid om bij te dragen aan een betere, groenere en circulaire wereld.'
Duurzaam. Karakter
Onder de naam ‘Duurzaam. Karakter' voert Koninklijke Grolsch al jarenlang een actief beleid op gebied van duurzaamheid, meldt de brouwerij. 'Circulair en inclusief denken en handelen geldt daarbij als uitgangspunt. In de duurzaamheidsstrategie focust Grolsch zich op 6 speerpunten:
1. Reduceren van CO₂ en energieverbruik;
2. Maximaliseren van circulaire verpakkingen;
3. Hergebruiken van brouwerij afval;
4. Watergebruik reduceren en veiligstellen;
5. Stimuleren van sociale en economische groei;
6. Bevorderen van verantwoord alcoholgebruik.'
Meer informatie over het duurzaamheidsbeleid van Grolsch en de resultaten over de afgelopen jaren staan hier.
(PvWK)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Jumbo viert zomer met Jan Smit en ‘Tranquilo’
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo werpt eerste vruchten af
- [column] Gymshark werd way of life met ijzersterk merkrk
- Wibra groeit stevig door met recordomzet en internationale...
- Sea Water en Flink brengen verkoeling op straat
- Veggies First: van bijgerecht naar craving
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Heinz lanceert Europese campagne... 14-07-2025
- Consument wacht op last-minute... 14-07-2025
- René Repko tijdelijk aan het roer... 11-07-2025
- Koninklijke Eru smelt erfgoed en... 11-07-2025
- [marketeer 227] Ragna Hes en Kees... 11-07-2025
- Louise Picquet van Kellanova:... 11-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers