'Bierbrouwer Grolsch halveert haar CO₂ emissies'

'Bierbrouwer Grolsch halveert haar CO₂ emissies'
  • Food-en-retail
  • 21 jan 2020 @ 08:26
  • 12320 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • MVOMarketingFood

Bierbrouwer Grolsch is actief met het reduceren van haar energieverbruik en de CO₂ emissies. De ambitie is om in 2025 een volledig CO₂-neutrale brouwerij te hebben waarbij alle ingezette energie op duurzame wijze wordt opgewekt.

Grolsch heeft een belangrijke stap gezet en gebruikt vanaf nu, voor zowel haar brouwerij als dochteronderneming De Klok Dranken, alleen nog maar 100% groene elektriciteit die afkomstig is van Europese windmolens. De CO₂ emissie wordt hiermee met 46% (6.700 ton) per jaar gereduceerd, zo belooft het merk. 'Dat staat gelijk aan de hoeveelheid CO₂ die 3000 huishoudens gemiddeld uitstoten per jaar.'

Een CO₂ neutrale brouwerij
Grolsch zegt trots te zijn op de goede resultaten die jaar in jaar uit behaald zijn op het gebied van energie- en CO₂ emissie reductie. De ambitie is een volledig CO₂ neutrale brouwerij in 2025: een brouwerij waarbij alle ingezette energie op duurzame wijze wordt opgewekt. Hiervoor is een energietransitieplan opgesteld waarin staat beschreven op welke wijze en wanneer de fossiele brandstoffen worden vervangen door duurzame, CO₂ neutrale energiebronnen.

Susan Ladrak, manager Engineering: 'Vanuit onze ambitie om in 2025 een volledig CO₂ neutrale brouwerij te hebben, ben ik er ongelofelijk trots op dat we hier nu een forse stap in kunnen zetten door over te schakelen op 100% groene elektriciteit. Hiermee reduceren we de CO₂ emissies met 6.700 ton CO₂ per jaar. Tegelijkertijd maken we goede voortgang met de volgende stappen, waaronder het vervangen van ons aardgas door duurzamere alternatieven. Hierbij werken we intensief samen met verschillende partners in de regio. We vinden het onze verantwoordelijkheid om bij te dragen aan een betere, groenere en circulaire wereld.'

Duurzaam. Karakter
Onder de naam ‘Duurzaam. Karakter' voert Koninklijke Grolsch al jarenlang een actief beleid op gebied van duurzaamheid, meldt de brouwerij. 'Circulair en inclusief denken en handelen geldt daarbij als uitgangspunt. In de duurzaamheidsstrategie focust Grolsch zich op 6 speerpunten:

 1. Reduceren van CO₂ en energieverbruik;

 2. Maximaliseren van circulaire verpakkingen;

 3. Hergebruiken van brouwerij afval;

 4. Watergebruik reduceren en veiligstellen;

 5. Stimuleren van sociale en economische groei;

 6. Bevorderen van verantwoord alcoholgebruik.'

 

Meer informatie over het duurzaamheidsbeleid van Grolsch en de resultaten over de afgelopen jaren staan hier.
(PvWK)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken