[interview] Miele stapt in 3D-ontwerpen
- Food-en-retail
- 8 jul 2020 @ 08:12
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - WinkelenMarketing
- 8 jul 2020 @ 08:12
- Peter van Woensel Kooy
Miele komt als eerste in de markt met 3D ontwerpen voor huishoudelijke apparaten. Ze hebben in house tien accessoires ontworpen die je thuis met de 3D-printer kan printen. We spreken erover met Marketing Directeur Patricia Slootjes.
Patricia Slootjes heeft meer dan 20 jaar lokale en internationale consumentenmarketing ervaring bij diverse a-merken. Haar passie is het transformeren van bedrijven naar echte customer-centric organisaties. Zij vertelt te geloven dat in deze tijd klantkennis en klantconnectie het enige duurzame concurrentievoordeel zijn. Sinds 2017 is zij Marketing Directeur bij Miele. Ze heeft twee tienerkinderen en staat graag zelf in de keuken.
Miele stapt in de 3D-ontwerpen, licht graag toe!
'Miele komt als eerste in de markt met gratis 3D ontwerpen voor huishoudelijke apparaten. We hebben in-house tien accessoires ontworpen die je als bestand van het platform Thingiverse.com kan downloaden en thuis met de 3D-printer kan printen. Het zijn ontwerpen voor keukenaccessoires, stofzuigeraccessoires en handig gereedschap.
Bijvoorbeeld een boorgatreiniger, waarvan het design met een computersimulatie gestroomlijnd is, net zoals bij de productontwikkeling van de Miele stofzuigers. Op de zuigbuisgreep van een stofzuiger gemonteerd zuigt dit accessoire zich op de muur vast. Zo heb je beide handen vrij om de boormachine vast te houden (handig voor de thuisklussers onder ons!). De ontwerpen kunnen met elke 3D-printer geprint worden. En extra bijzonder is de mogelijkheid om de ontwerpen te customizen met eigen motieven en parameters.'
Heb je als consument hiertoe een eigen 3D printer nodig?
'Je kan het met elke 3D-printer printen. Dus als je er een thuis hebt kan je die gebruiken, maar er zijn in Nederland talloze plekken waar je 3D-ontwerpen kan laten printen, mocht je geen 3D-printer thuis hebben.'
Hoe is de techniek toegankelijk?
'De bestanden zijn gratis beschikbaar via het open platform thingiverse.com.'
Wat verwacht Miele hiervan?
'We willen graag leren en feedback krijgen. Op dit moment zijn het accessories maar we willen voor de toekomst ook kijken of we dit met onderdelen kunnen doen die door een consument makkelijk te vervangen zijn. Daarnaast biedt deze techniek veel mogelijkheden tot personalisatie en kunnen we daarmee inspelen op diverse klantbehoeften.'
Hoe is de verkoop van witgoed voor Miele de afgelopen maanden verlopen? De marketing nog aangepast?
'Deze tijd was uiteraard ook erg onzeker voor Miele. Wat gaat er gebeuren met de verkoop, maar ook de vraag hoe wij met onze mensen kunnen transformeren naar een hele nieuwe manier van werken. Nu we een aantal maanden verder zijn kunnen we op die twee aspecten tevreden terugkijken. Ons team heeft laten zien hoe ongelofelijk flexibel ze zijn en de verkopen zijn gewoon doorgelopen, zowel op witgoed als op keukenapparatuur. Begin maart waren wij net gestart met de introductiecampagne van onze nieuwe steelstofzuiger Triflex. Door de onzekere situatie hebben we deze de eerste twee maanden op een lager pitje gezet. Daarnaast hebben we met een aantal collega’s al onze communicatie onder de loep genomen om te zien of de boodschappen wel gepast zijn in de tijd.
We wilden ook graag iets betekenen in deze tijd. Wij zijn toen met 'Geef mij je was, dan doe ik 'm met liefde voor je. Een kleine moeite voor mij, een kleine zorg minder voor jou’ gestart. Waarbij Miele de privé was kosteloos deed voor mensen die werken in een cruciaal beroep, zodat zij even tijd hebben voor zichzelf of voor het gezin. De aanmeldingen die wij ontvingen waren hartverwarmend. Wij zijn op diverse locaties geweest om de privé was op te halen en weer schoon terug te brengen.'
tekst: Peter van Woensel Kooy
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- Patricia Slootjes
- accessoires
- Thingiverse.com
- retail
- marketing directeur
- witgoed
- printen
- gratis
- 3D
- platform
- 3D-printer
- marketing
- markt
- thuis
- Miele
- bestand
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Albert Heijn gunt iedereen wat extra kersteer kerst
- Limited Heineken-fles bij start feestmaand
- Nieuwe wintertraditie bij McDonalds: de oliebol
- [onderzoek] In groeimarkt on-the-go food wint gemak van...
- Bas Dijkstra (Lazy): 'Ik hou van merken met een...
- CBL: Versterken voedselvoorziening moet prioriteit worden
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Dijkhuizen aan marketingroer... 15-12-2025
- [interview] Joyce Bierman (AH):... 15-12-2025
- CBL: Versterken voedselvoorziening... 12-12-2025
- Bas Dijkstra (Lazy): 'Ik hou van... 09-12-2025
- Nieuwe wintertraditie bij McDonalds:... 08-12-2025
- Albert Heijn gunt iedereen wat extra... 06-12-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025




