Online supermarkt Ocado wil de menselijke maat uit shopping halen
- Food-en-retail
- 29 apr 2021 @ 11:00
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - WinkelenAlgoritmeDoelgroepen
- 29 apr 2021 @ 11:00
- Peter van Woensel Kooy
In een pakhuis dat groter is dan drie voetbalvelden, vliegen 3.000 robots met een snelheid van 4 meter per seconde in het rond in een complexe dans die wordt beheerst door kunstmatige intelligentie. Hun doel? Veel sneller boodschappen te doen dan menselijk mogelijk is.
De winkel zonder mensen in Zuidoost Londen wordt gerund door de Britse online supermarkt Ocado en beschikt over de nieuwste automatiseringstechnologie. Het bedrijf waar CNN een kijkje neemt, begon met de ontwikkeling van het Ocado Smart Platform (OSP) voor eigen gebruik, maar het systeem is zo succesvol gebleken dat het nu in licentie gegegeven wordt aan andere supermarkten. 'Geen klant is koning', als het ware...
Impact op werkgelegenheid en klantenservice
Ocado streeft naar nog meer automatisering. Momenteel wordt het grootste deel van het picken - de laatste fase van een order waarin items in zakken worden gedaan - nog steeds door mensen gedaan, maar het bedrijf is begonnen met het gebruik van robotarmen. Vorig jaar besteedde het bijna $ 300 miljoen aan de overname van twee Amerikaanse bedrijven, Kindred Systems en Haddington Dynamics, om zijn expertise op het gebied van robotarmen en sorteersystemen te vergroten.
Snellere handling
'Arbeidskosten zijn een van de belangrijkste factoren voor de kosten van boodschappen', vertelt Alex Harvey, hoofd Geavanceerde Technologie bij Ocado Technology aan CNN. 'En ons doel is om te proberen deze zeer repetitieve, niet bijzonder opwindende menselijke handelingen in het magazijn te automatiseren.' Verschillende karretjes beleveren een 'centrale robot' die orders voor een klant verzamelt. Zo bespaart die extra rij-tijd in het DC.
Nieuwe banen
Critici van automatisering wijzen op de impact ervan op de werkgelegenheid. Tot 20 miljoen banen in de industrie over de hele wereld verloren zouden kunnen gaan om robots in 2030, volgens de markt forecasting bedrijf Oxford Economics. Harvey zegt dat wanneer Ocado vanuit het niets nieuwe faciliteiten voor internationale retailers bouwt, dit juist nieuwe banen creëert die voorheen niet bestonden. In bestaande faciliteiten waar picking geautomatiseerd wordt, heeft het bedrijf bijvoorbeeld menselijke pickers omgeschoold om in plaats daarvan toezicht te houden op de robots. Lees hier verder (in het Engels).
(PvWK, bronnen: CNN en Ocado)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- Geavanceerde Technologie
- AI
- hoofd
- ordere
- Haddington Dynamics
- klant
- robot
- Ocado
- CNN
- picking
- Ocado Technology
- Alex Harvey
- Kindred Systems
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Nieuwe Retail Media Commissie bevordert kennisdeling...
- Retail Media Day brengt nieuwe standaard aan het licht
- Albert Heijn lanceert Lekker Weekend met remake van Saturday...
- Kruidvat rolt DOOH-netwerk uit in 775 winkels
- Picnic start campagne met goedkoper Duits assortiment
- Bloomon en Fastned verrassen met bloemenkiosk
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- [marketeer 225] Reinout Koot -... 23-05-2025
- 100-jarig Remia maakt trip down... 22-05-2025
- Vivera lanceert nieuwe Signature... 21-05-2025
- Picnic start campagne met goedkoper... 20-05-2025
- Zeg hallo tegen 18 nieuwe verleidingen20-05-2025
- [onderzoek] Hiiper: Discount wint... 20-05-2025
MarketingTribune Events
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management