Kruidvat, Hema en Etos vaakst 'retailbuur' - 1 op 5 Jumbo's ligt vlakbij AH
- Food-en-retail
- 14 okt 2021 @ 11:50
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - OnderzoekWinkelenMarketing
- 14 okt 2021 @ 11:50
- Peter van Woensel Kooy
Kruidvat, Hema en Etos zijn de meest voorkomende buren in de Nederlandse retailsector. Dat blijkt uit vers onderzoek van RetailSonar, expert in locatiestrategie, waarin de onderlinge afstand van de 150 grootste retailers in kaart werd gebracht.
Kruidvat, Hema en Etos zijn de meest voorkomende buren in de Nederlandse retailsector. Dat blijkt uit onderzoek van RetailSonar, expert in locatiestrategie, waarin de onderlinge afstand van de 150 grootste retailers in kaart werd gebracht. Ook modewinkels, opticiens, parfumeriezaken, drogisterijen en banken vind je in de Nederlandse winkelstraat opvallend vaak vlak bij elkaar.
Tot 200% extra omzet met de juiste buren
Perfecte buren zijn collega-retailers die hetzelfde type klant aantrekken en een winkellocatie op die manier al snel 20 extra omzet op kunnen leveren. “In de modesector kan dit zelfs oplopen tot 200% extra omzet.” vertelt Pieter-Jan De Smet van RetailSonar. “Daarbij speelt ook de afstand een grote rol: hoe dichterbij de buur, hoe krachtiger de mogelijke synergie.”
RetailSonar bracht de onderlinge afstand tussen de in totaal 19.633 winkels van de top 150 grootste Nederlandse retailers in kaart.
Welke buren zien we het vaakst in de Nederlandse winkelstraat?
Kruidvat vaakst voorkomende buur, ook Hema en Etos vaak dichtbij
De analyse bevestigt dat Kruidvat voor veel retailers een onmisbare publiekstrekker is: 10.236 keer is Kruidvat binnen 250 meter van de top 150 grootste retailers gevestigd.
Hema (8.553 keer buren) en Etos (7.358) zijn Nederlands’ nummer 2 en 3 vaakst voorkomende buren. Niet lang daarna volgen Blokker (7.120), Pearle (7.027) en Zeeman (6.999).
Opticiens: 9 op de 10 Specsavers winkels is ‘buur’ van Pearle
Opticiens, hoorcentra & drogisterijen zijn vaak buren van elkaar. En ook binnen deze sectoren zoeken concurrenten elkaar vaak op. De meest voorkomende combinatie is Specsavers & Pearle: 9 op de 10 Specsavers winkels ligt binnen 250 meter van een Pearle filiaal.
Parfumerie: 84% Douglas-winkels vlakbij Ici Paris XL
Ook winkels in parfumerie, persoonlijke verzorging en drogisterij vinden we vaak op korte afstand van elkaar. De meest voorkomende combinatie in deze sector is Douglas & Ici Paris XL: 84% van de Douglas-winkels heeft Ici Paris XL als buur.
Telecom: VodafoneZiggo, T-Mobile & KPN: 3 op de 4 heeft concurrent om de hoek
Bij telecomwinkels valt op dat met name VodafoneZiggo, T-Mobile en KPN elkaar graag opzoeken: 75% van de winkels bevindt zich op minder dan 250 meter van de concurrent(en).
Fashion: 96% WE & Vero Moda-winkels vlakbij Hunkemöller
In de fashion-sector zijn Hunkemöller, Only, WE en H&M de vaakst voorkomende buren. Veel modewinkels hebben 50% tot soms bijna 100% van hun winkels vlakbij 1 of meerdere sectorgenoten. Zo hebben WE & Vero Moda zelfs 96% van hun winkels vlakbij Hunkemöller.
Supermarkten: 1 op de 5 Jumbo’s is buur van Albert Heijn
Meest voorkomende buur in de supermarktsector is – niet geheel verrassend gezien het aantal locaties - Albert Heijn. De analyseresultaten bevestigen ook de alom bekende locatiestrategie van Jumbo: Albert Heijn is Jumbo’s meest voorkomende (supermarkt)buur.
Hema naast Jumbo: logischer dan Hema en Albert Heijn
Jumbo verkoopt tegenwoordig Hema-assortiment. Kijkend naar de onderlinge afstand tussen de winkels, blijkt Hema’s keuze voor Jumbo inderdaad logischer dan de keuze voor Albert Heijn. De Hema-winkels zitten namelijk (veel) vaker vlakbij een AH-winkel dan bij een Jumbo-locatie. 31% van de Hema’s heeft een Jumbo binnen 250 meter, 51% heeft een AH op dezelfde afstand.
Afstand tot Action-winkels relatief groot
Action is een minder voorkomende buur van onze grootste retailers. Het overgrote deel van Nederlands’ grootste retailers (60%) heeft niet meer dan een kwart van haar vestigingen binnen 250 meter van een Action winkel.
Winkels in de modesector zien we nog het vaakst bij Action in de buurt. Van de 10 retailers die Action het vaakst als buur hebben, zijn er 7 actief in kleding of schoenen.
De rol van perfecte buren in omzetvoorspellingen
'Dit onderzoek van RetailSonar laat zien hoe retailers elkaar opzoeken om optimaal van elkaars bezoekers te profiteren', besluit Pieter-Jan De Smet. 'Op die manier verzekeren zij zich van extra omzet. Perfecte buren zijn dan ook een onmisbaar element in een goed doordachte, data-gedreven locatiestrategie.'
(PvWK)
Over dit onderzoek en RetailSonar
'In dit onderzoek is gekeken naar de top 150 retailers van Nederland met het grootste aantal winkels. Wanneer we in dit artikel spreken over “buren” of “vlakbij” bedoelen we locaties die zich op maximaal 250 meter hemelsbrede afstand van elkaar bevinden. Een meer gedetailleerd overzicht kan opgevraagd worden bij de bij dit artikel vermelde contactpersoon. RetailSonar is een Belgisch-Nederlandse scale-up die o.a. de locatiestrategie van Action, McDonald's, Decathlon, MediaMarkt, Bouwmaat en Jumbo ondersteunt. De organisatie telt 45 werknemers en meer dan 200 internationale klanten en is Europees marktleider in strategische locatiebeslissingen. Welke locaties kan ik sluiten of verkleinen? Wat is de impact op klanten & omzet? En waar liggen nog nieuwe interessante locaties? Retailers vinden alle antwoorden in hun eigen RetailSonar-platform dat - op basis van AI en big data - klantgedrag tot 90% accuraat voorspelt.'
(bron: RetailSonar)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- Bouwmaat
- KPN
- RetailSonar
- MediaMarkt
- WE
- onderzoek
- Action
- cDonald's
- retailbuur
- Etos
- Pieter-Jan De Smet
- Hema
- VodafoneZiggo
- buren
- Decathlon
- Kruidvat
- Hunkemöller
- Blokker
- Jumbo
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Albert Heijn gunt iedereen wat extra kersteer kerst
- Limited Heineken-fles bij start feestmaand
- [onderzoek] In groeimarkt on-the-go food wint gemak van...
- Nieuwe wintertraditie bij McDonalds: de oliebol
- Bas Dijkstra (Lazy): 'Ik hou van merken met een...
- CBL: Versterken voedselvoorziening moet prioriteit worden
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Dijkhuizen aan marketingroer... 15-12-2025
- [interview] Joyce Bierman (AH):... 15-12-2025
- CBL: Versterken voedselvoorziening... 12-12-2025
- Bas Dijkstra (Lazy): 'Ik hou van... 09-12-2025
- Nieuwe wintertraditie bij McDonalds:... 08-12-2025
- Albert Heijn gunt iedereen wat extra... 06-12-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025




