Retailvereniging Vedis roept Mr Marvis uit tot New Retail Champion 2021

Retailvereniging Vedis roept Mr Marvis uit tot New Retail Champion 2021
  • Food-en-retail
  • 4 nov 2021 @ 11:20
  • 29631 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • AwardsWinkelen

Tijdens het event 'Vedis New Retail Champion’ wordt een prijs uitgereikt aan het meest innovatieve retailconcept. Rabobank maakt in dit kader een rapport met profielen van de genomineerde kandidaten en deelt tegelijk enkele inzichten rond het thema innovatie.

Eerst deze inzichten zoals gesignaleerd door Rabobank.

'De retailsector is in fundamentele transitie door veranderingen in consumentengedrag, demografie, concurrentie en technologie. Innovatie is en blijft cruciaal om goed in te spelen op deze veranderingen. Hoewel niet alle innovaties gekoppeld zijn aan technologie, is digitalisering wel een goede basis om te kunnen innoveren. Verder heeft de coronacrisis het belang van digitalisering nog eens verder benadrukt waarbij retailers nu nog sneller en beter moeten inspelen op ontwikkelingen. De kernboodschap van dit rapport is dan ook dat digitalisering van levensbelang is voor retailers. Het pad richting digitalisering kent echter stevige uitdagingen en in dit rapport geven wij aanknopingspunten om deze hobbels weg te nemen. Het kennisniveau van het bedrijfsleven, het onderwijs en de overheid blijft sterk achter bij de snelle technologische ontwikkelingen en graag willen wij alle stakeholders in de sector helpen om de onderling samenhangende thema’s innovatie en digitalisering binnen hun organisatie naar een hoger niveau te tillen.'

Management samenvatting
De hoofdpunten kunnen als volgt worden samengevat:

* Digitalisering is van levensbelang voor retailers. De coronacrisis heeft duidelijk gemaakt dat het alleen hebben van een fysiek touchpoint met klanten een kwetsbaar model is. Meerdere touchpoints zijn nodig om te voldoen aan klantverwachtingen en om te kunnen inspelen op veranderende omstandigheden. Verder is digitalisering een goede basis voor innovatie;

* Het pad richting digitalisering kent nogal wat hobbels, vooral voor kleinere spelers. Gebrek aan kennis, schaal en financiële middelen spelen hierbij een rol. Samenwerking en een andere wijze van investeren in digitalisering bieden oplossingen om de hobbels in ieder geval te verminderen. De ‘Future Store Arnhem | powered by Rabobank’ is een voorbeeld van een samenwerkingsverband;

* Niet alle innovaties bestaan uit ‘nieuwe dingen’. Het doorontwikkelen van bestaande technologieën is ook en optie om te innoveren. De Barcode (R)evolutie is daar een voorbeeld van;

* Het profiel van de vijf kandidaten voor de ‘Vedis New Retail Champion 2021’ bevat enkele opvallende overeenkomsten:

(i) duurzaamheid is een belangrijk onderdeel van de proposities, evenals
(ii) een sterke focus op een onderdeel van de markt, een niche, met
(iii) een hoge mate van verticale integratie en
(iv) weinig dominantie van technologie in de waardepropositie, waarbij digitalisering wel van belang is.
Meer info over deze insights via olaf.zwijnenburg@rabobank.nl.

Profiel van de vijf kandidaten voor New Retail Champion 2021

Er zijn circa 55-60 kandidaten aangedragen als Vedis New Retail Champion 2021. De jury heeft vanuit deze kandidaten vijf concepten genomineerd. De bijlage bevat een kort profiel van deze kandidaten, op alfabetische volgorde.

Opvallende overeenkomsten volgens Joss Vos en Olaf Zwijnenburg namens Rabobank: 'veel duurzaamheid en focus, verticale integratie, weinig technologie.'

Uit het profiel van de vijf kandidaten komt een viertal opvallende overeenkomsten naar voren:

1. Het belang van duurzaamheid. Bij drie van de vijf kandidaten is duurzaamheid een belangrijk onderdeel van de propositie: F N G R P R N T S (geen onnodige chemische of schadelijke ingrediënten, 100% veganistisch, niet testen op dieren), Mr Marvis (zie campagnefoto hier boven; ‘slow fashion’ om de levensduur te verlengen) en Yummygums (gezondheid; gebruik van natuurlijke ingrediënten). Dit onderstreept het belang van het thema ‘duurzaamheid’ voor de toekomst van de retailsector en illustreert dat duurzaamheid niet alleen een manier is om een ‘license to operate’ te krijgen en te behouden, maar ook concrete businesskansen biedt;

2. Veel focus. Alle kandidaten richten zich niet op een breed aanbod van producten en diensten, maar kiezen voor een specialisatie of een niche: haarverzorging, shorts, producten gebaseerd op modellen van dieren, winkeltechnologie, vitamines/mineralen. In een dergelijke niche is er relatief minder concurrentie en zijn er meer mogelijkheden om uit te blinken. Als eenmaal een marktpositie is verkregen op basis van de strategie met focus, kan de markt verder worden uitgebreid, bijvoorbeeld via internationale expansie;

3. Hoge mate van verticale integratie. Alle concepten controleren de keten van ontwerp tot verkoop aan de klant, zonder alle schakels van de keten zelf te doen. Zo besteedt bijvoorbeeld MR MARVIS de productie uit maar wordt deze wel beheerst en gecontroleerd. Dit sluit aan op onze visie dat toekomstbestendige bedrijven de regie over hun waardeketen naar zich toe moeten trekken. De regisseur van de waardeketen bepaalt hoe het spel gespeeld wordt en zal beslag kunnen leggen op het grootste deel van het winstpotentieel van de keten;

4. Weinig dominantie van technologie. Alleen Wundermart is een technologie gedreven innovatie. Bij de overige kandidaten zijn andere elementen belangrijker in de waarde propositie: personalisatie (F N G R P R N T S, Studio Pets), product design (Mr Marvis, Studio Pets) en gezondheid (Yummygums). Dit illustreert onze eerder genoemde stelling dat nieuwe concepten ook innovatief kunnen zijn door niet-technologische zaken. Waar technologie niet dominant is in de propositie, is digitalisering wel cruciaal voor het verticaal geïntegreerde businessmodel. Directe verkoop aan consumenten is immers vrijwel ondenkbaar zonder een goede webshop (en een daaraan gekoppelde fulfillment) en ook voor de uitwisseling van data met partners in de waardeketen is digitalisering noodzakelijk.

Profiel van de genomineerde kandidaten voor Vedis New Retail Champion 2021

'F N G R P R N T S' (www.fngrprnts.com) is een nieuw merk voor gepersonaliseerde haarverzorging. Ieder mens is als een vingerafdruk, met eigen kenmerken. Dat geldt ook voor haarverzorging. Bij F N G R P R N T S kiest de klant een shampoo en conditioner, aangepast aan persoonlijke wensen en unieke haarbehoeftes. De klant vult de online consultatietest in, met vragen over de haarconditie en de haarwensen. Op basis daarvan gaat F N G R P R N T S een unieke mix van ingrediënten bepalen, leidend tot een receptuur op maat. Het resultaat is een shampoo en/of conditioner die specifiek voor de klant is. F N G R P R N T S werkt met een abonnementsmodel waarmee de klant steeds de receptuur, frequentie van levering en/of de volgende leverdatum kan aanpassen. De shampoo/conditioner is volledig gepersonaliseerd, met de naam van de klant op de flacon. De producten bevatten geen onnodige chemische of schadelijke ingrediënten, zijn 100% veganistisch en worden niet op dieren getest.

De oprichters van 'Mr Marvis' (www.mrmarvis.com) stoorden zich aan het geringe aanbod van stijlvolle korte broeken en aan het ‘fast fashion model’ waardoor een favoriete korte broek in een volgend seizoen niet meer beschikbaar is. Mr Marvis combineert de ultieme fit met een iconische stijl, resulterend in de perfecte shorts & broeken. De klant hoeft alleen nog maar zijn favoriete kleuren te kiezen. De details van alle Mr Marvis shorts & broeken worden zorgvuldig gekozen. Van stoffen tot kleuren en van verborgen broekzak tot merkdetails: perfectie is het doel. De broeken worden in Amsterdam ontworpen en geproduceerd in Portugal, in de buurt van Porto. Daar worden de shorts & broeken met de hand gemaakt van de beste materialen.Mr Marvis wil een tegenwicht bieden aan ‘fast fashion’ door een beter en duurzamer product te bieden. Het zit in het DNA van Mr Marvis om slow fashion te creëren: goed doordachte kleding van hoge kwaliteit, bedoeld om jaren te dragen. Mr Marvis hecht dan ook waarde aan tijdloze stijl in plaats van vluchtige mode, en aan productie op kleine schaal in plaats van massaproductie. Omdat de designs niet veranderen, zijn er nooit voorraadoverschotten. De broeken worden direct aan klanten verkocht, online en via twee winkels: een flagshipstore in Amsterdam (P.C. Hooftstraat) en een pop-up store in Antwerpen. Het merk wil verder internationaal expanderen en heeft in Capital A Investment Partners een financiële partner daarvoor gevonden.

Het Nederlandse merk 'Studio Pets' (www.studiopets.com) verkoopt verschillende producten gebaseerd op foto’s van levensechte, schattige baby dieren in snoezige settings. Deze foto’s staan aan de basis van diverse producten die in eigen beheer worden ontworpen waaronder knuffeldieren, cadeauartikelen, tassen en ansichtkaarten. De producten zijn gemaakt van hoogwaardige materialen en gebaseerd op de laatste designontwikkelingen waardoor ze altijd ‘on trend’ zijn. De knuffels kunnen worden gepersonaliseerd door de klant met zijn eigen naam. De producten zijn gebaseerd op verschillende modellen van dieren. Alle informatie over deze modellen is op de site te vinden. Studio Pets verkoopt direct aan klanten, online en via eigen winkels. Er zijn nu twee winkels in Nederland (Amstelveen en Westfield Mall of the Netherlands). Dit najaar komt er naar verwachting een winkel in België (Antwerpen) bij. Het merk wil meer eigen winkels openen en denkt op termijn naar 40 winkels te kunnen groeien.

'Wundermart' (www.wundermart.com) bouwt winkeltjes (mini supermarkten) die aan de voor- en achterkant zelfbesturend zijn. De klant rekent zijn aankopen met een zelfscanner af, en aan de achterkant zorgt de slimme software voor het bijhouden van de voorraden en het doen van de bestellingen. De Wundermart-technologie wordt momenteel op ruim 110 locaties in Nederland, België en Duitsland gebruikt, voornamelijk in hotels en kantoren, maar ook in ziekenhuizen. De technologie zorgt ervoor dat iedereen zonder enige moeite een fysieke winkel kan starten, die direct winstgevend en operationeel is in bijvoorbeeld een kantoor of hotel. Dit is vooral interessant voor partijen die hun niet gebruikte vierkante meters vastgoed willen omzetten in inkomsten. De onderneming heeft onlangs nieuw kapitaal opgehaald om verdere internationale expansie mogelijk te maken. Kees Koolen, medeoprichter van Booking.com en vroege investeerder in Uber, is een belangrijke investeerder.

Gezondheid wordt voor consumenten steeds belangrijker. Mensen willen lekker in hun vel zitten, zich gezond voelen en energiek door het leven gaan. De juiste vitamines en mineralen kunnen daarbij helpen. Met dit uitgangspunt is door 'Yummygums' (www.yummygums.com) een eerste vitamine ontwikkeld: de Multi Plus. Bijzonder is dat de vitamine niet de vorm heeft van een grote pil of een drankje met een vieze nasmaak. Het is een fruitig snoepje, een gummie: een combinatie van ‘snoepen’ en ‘gezond’. De gummies worden ontwikkeld in samenwerking met meerdere experts. Yummygums gebruikt alleen hoogwaardige ingrediënten, vitamines en mineralen die zoveel mogelijk afkomstig zijn van natuurlijke bronnen. Zo bevatten de gummies alleen natuurlijke kleur- en smaakstoffen en worden er geen ingrediënten van dierlijke afkomst gebruikt. Er zijn inmiddels meerdere varianten van de Yummygums, waaronder de ‘Mommy’ (een uitgebalanceerde zwangerschapsformule) en de ‘Hair & Beauty’ (powerboost voor haar, huid en nagels). De producten zijn zowel los te koop als in de vorm van abonnementen. Yummygums mikt ook op de B2B markt, bijvoorbeeld haar- en beautysalons. De producten zijn op verschillende plaatsen te koop, waaronder de eigen webshop en online platforms.

Tot winnaar en meest innovatieve retailconcept 2021 is uitgeroepen: Mr Marvis!
'We waren al heel blij met de nominatie en als je dan ook nog uit een groep mooie tegenstanders wordt gekozen tot winnaar, dan is dat de kers op de taart van alles waar wij de afgelopen 5 jaar aan hebben gewerkt. Het is absoluut een opsteker dat wij op deze manier gewaardeerd worden door andere retailers. Naast de eer brengt het winnen van deze award ons ook een aantal mooie prijzen. Zo mag onze retail manager op inspiratiereis naar New York en krijgen we retail consulting en PR-advies. Al deze prijzen kunnen we goed gebruiken en meenemen in de harde groei die we doormaken', reageert Jules Ruig, Communications Manager bij Mr Marvis. 
(PvWK, bronnen: Vedis en Rabo, foto: Mr Marvis)

Over Vedis
'Vedis Retail Platform is hét platform waar de verschillende disciplines uit de retailsector samenkomen. Voornaamste doelstelling is het verzamelen, vergroten en uitwisselen van kennis over, signalering van ontwikkelingen en het inspireren van het management in de retail branche. Vedis werd in 1963 op initiatief van prof. dr. drs. Anton Dreesmann opgericht en verbind al bijna 60 jaar theorie en praktijk in een doorlopend veranderingsproces dat in de hele bedrijfskolom van producent tot consument in de retail plaatsvindt. Meer info: www.vedis.org.'

(bron: Vedis)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken