'Retailers die in 2022 de prijzen laag houden zijn spekkoper'
- Food-en-retail
- 7 feb 2022 @ 11:13
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - WinkelenPrijsKlanten
- 7 feb 2022 @ 11:13
- Peter van Woensel Kooy
De flink hogere grondstofprijzen zorgen er voor dat de boodschappenprijzen in 2022 met 5 tot 6 procent gaan stijgen. Prijsgedreven supers profiteren en winnen marktaandeel dit jaar, voorspelt EFMI Business School.
EFMI voorspelt hardere onderhandelingen tussen retailers en leveranciers, door prijsstijgingen en inflatie op de wereldmarkt. De prijs van koffie ging in november 2021 vergeleken met dezelfde maand een jaar eerder bijvoorbeeld helemaal door het dak (+64 procent). Ook granen (+38 procent), suiker (+32 procent) en plantaardige oliën (+28) zijn grote stijgers. Het ligt dus in de lijn der verwachting dat juist assortiment met deze ingrediënten prijsstijgingen te zien geven in de supermarkten, voorziet Marcel van Aalst, directeur onderzoek van de EFMI Business School, in Distrifood.
P van Prijs wint aan belang
‘Leveranciers hiervan hebben tijdens de jaargesprekken een gepeperde rekening neergelegd bij de handel. Inkopers zullen die prijsstijgingen op hun beurt niet klakkeloos accepteren.’ Gezien de kostenpiek van vooral koffie, maar ook suiker verwondert het Van Aalst niet dat bijvoorbeeld AH en Nestlé, met een grote zoetwaren- en koffietak, een prijsconflict uitvechten zoals MarketingTribune al berichtte.
(bron: EFMI)
10% hogere grondstofprijs = 5% hogere kostprijs
Naaast de stijgende grondstofprijzen spelen ook de groeiende kosten van arbeid, logistiek, verpakkingen en energie een rol bij de omhoog knallende kostprijzen. De inkoopkosten met daarin de grondstoffen maken bij een gemiddelde leverancier 45 procent van de kostprijs uit, gevolgd door arbeid (17 procent), kosten van verpakkingen (12 procent), logistiek (9 procent), energie (8 procent) en overige (9 procent), aldus EFMI Business School. Bij een grondstofprijsstijging van 10 procent neemt de kostprijs dus gemiddeld met 4 tot 5 procent toe, schetst Van Aalst de impact van grondstoffen. Op het Nos Acht uur journaal spraken consumenten zondag nog hun zorgen uit over de toenemende inflatie, waardoor je nog minder kunt kopen in de supermarkt. Retailers die mooie prijzen kunnen handhaven op essentiële producten in deze onstuimige markt, worden daarom naar verwachting de spekkopers, de winnaars onder de supermarkten in 2022. En volgens DNB-voorman Klaas Knot ook in 2023.
Lees hier verder.
(bronnen: Distrifood, EFMI, MT en ANP, beeld: Anna Shvets / Pexels)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- Jumbo stopt met vleesstunts na kritiek Wakker Dier
- Albert Heijn brengt paasassortiment tot leven met AI
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
- Judith Hoogendoorn van Upfield:... 27-03-2024
- [onderzoek] Huismerkverpakking vaak... 27-03-2024
- Goudas Glorie brengt ode aan mensen... 26-03-2024
- Lize Verdegaal van Subway: 'Onze... 26-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing