Distrifood: Laagste prijs is niet altijd de beste strategie
- Food-en-retail
- 16 mrt 2022 @ 08:43
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - MarketingFoodPrijs
- 16 mrt 2022 @ 08:43
- Peter van Woensel Kooy
Wees eerlijk over prijsstijgingen, zegt Distrifood-hoofdredacteur Peter Garstenveld. 'En gaan voor de laagste prijs is écht niet meer van deze tijd.'
Van Garstenveld vraagt zich af hoe supermarkten met koopkrachtdaling omgaan. 'De eerste reflex is in het redderssyndroom schieten: "Wij houden voor u, onze klant, de prijzen wel laag." Dat is een nobele voorkant richting klant. De keerzijde, het is ook een relatief smerige achterkant. Die achterkant sijpelt door bijvoorbeeld in de berichtgeving van RTL Nieuws. RTL Nieuws over de inkoopruzies: Retailers zouden volgens de econoom (Sebastiaan Schreijen, specialist levensmiddelen bij Rabobank, red.) soms zelfs bewust de boot afhouden, omdat de prijzen onder het oude contract gunstiger zijn. ‘De vertragingstactieken lopen uiteen van telefoons niet opnemen tot boycots. En die laatste halen typisch de krant’, zegt de Schreijen over sommige onderhandelingen. Het brengt me terug naar Super (Unigro), dat ooit besloot in heel Nederland Melkunie te gaan verkopen, dus ook in Coberco-gebied. Wat Unigro over het hoofd zag, was dat Coberco-boeren Coberco-gezinnen hebben en Coberco-vrienden en Coberco-familie: dat leidde tot een massale boycot. De les: niet altijd is het nastreven van de laagste prijs de beste strategie. Uw klant is ook betrokken bij uw leveranciers.'
Transparantie
Volgens de hoofdredacteur gaan de prijzen per boodschappenmandje zowizo omhoog. Hij adviseert hier als retailerformule eerlijk over te communiceren. 'Leg uit dat prijzen stijgen en wat je actieplan is.' Een slogan als van Picnic (‘We knokken voor de laagste prijs’) noemt hij niet meer van deze tijd. Lees hier de complete column.
(bron: Distrifood, foto: Markus Winkler / Unsplash)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Jumbo lanceert 'De lekkerste bakkerij van Nederland'
- Zachtfruitcampagne ‘Een handje zomer’ richt zich op jonge...
- Driehoek is het nieuwe vierkant: Verkade vernieuwt chocoladereep
- [column] Waarom communicatie het verschil maakt in de...
- Alpro helpt met voedingsstoffen in elke hap
- [onderzoek] Consument kiest vaak voor duurzaamheid bij...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Vlaggetjesdag Scheveningen 2025: van... 16-06-2025
- [marketeer 226] Jasper Spaargaren -... 13-06-2025
- Nationaal Jenevermuseum Schiedam en... 11-06-2025
- Bakker Bart speelt in op knorrende... 10-06-2025
- Aldi verleidt pubers met versaanbod10-06-2025
- Jumbo lanceert 'De lekkerste... 05-06-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Dynamic Creative Optimization: de slimste weg naar relevantie en resultaat
- Bouw een wendbaar en toekomstbestendig IT-landschap
- Webcare is meer dan online klantenservice - ontdek hoe je écht klantgericht communiceert
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management
- Building a Data Platform for Analytics & Activation