Distrifood: Laagste prijs is niet altijd de beste strategie

  • Food-en-retail
  • 16 mrt 2022 @ 08:43
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • MarketingFoodPrijs

Wees eerlijk over prijsstijgingen, zegt Distrifood-hoofdredacteur Peter Garstenveld. 'En gaan voor de laagste prijs is écht niet meer van deze tijd.'

Van Garstenveld vraagt zich af hoe supermarkten met koopkrachtdaling omgaan. 'De eerste reflex is in het redderssyndroom schieten: "Wij houden voor u, onze klant, de prijzen wel laag." Dat is een nobele voorkant richting klant. De keerzijde, het is ook een relatief smerige achterkant. Die achterkant sijpelt door bijvoorbeeld in de berichtgeving van RTL Nieuws. RTL Nieuws over de inkoopruzies: Retailers zouden volgens de econoom (Sebastiaan Schreijen, specialist levensmiddelen bij Rabobank, red.) soms zelfs bewust de boot afhouden, omdat de prijzen onder het oude contract gunstiger zijn. ‘De vertragingstactieken lopen uiteen van telefoons niet opnemen tot boycots. En die laatste halen typisch de krant’, zegt de Schreijen over sommige onderhandelingen. Het brengt me terug naar Super (Unigro), dat ooit besloot in heel Nederland Melkunie te gaan verkopen, dus ook in Coberco-gebied. Wat Unigro over het hoofd zag, was dat Coberco-boeren Coberco-gezinnen hebben en Coberco-vrienden en Coberco-familie: dat leidde tot een massale boycot. De les: niet altijd is het nastreven van de laagste prijs de beste strategie. Uw klant is ook betrokken bij uw leveranciers.'

Transparantie
Volgens de hoofdredacteur gaan de prijzen per boodschappenmandje zowizo omhoog. Hij adviseert hier als retailerformule eerlijk over te communiceren. 'Leg uit dat prijzen stijgen en wat je actieplan is.' Een slogan als van Picnic (‘We knokken voor de laagste prijs’) noemt hij niet meer van deze tijd. Lees hier de complete column.
(bron: Distrifood, foto: Markus Winkler / Unsplash)
 




Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken