Prijsstijgingen leiden tot vraagdaling bij Unilever; aandeel e-commerce omhoog

Prijsstijgingen leiden tot vraagdaling bij Unilever; aandeel e-commerce omhoog
  • Food-en-retail
  • 2 mei 2022 @ 08:26
  • 13877 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • PrijsWinkelen

De verkoop van Unilever via e-commerce is in het afgelopen kwartaal wederom toegenomen. Het omzetaandeel steeg van elf naar veertien procent. Intussen grijpt bij andere aanbieders de 'krimpflatie' om zich heen.

De gehele omzet van Unilever steeg in Q1/'22 met 11,8 procent naar 13,8 miljard euro, zo is te lezen in de kwartaalcijfers. Deze omzetgroei is vooral te wijten aan de prijsstijgingen die werden doorgevoerd in het eerste kwartaal. Dit deed Unilever omdat de grondstoffen een stuk duurder zijn geworden, mede door de oorlog in Oekraïne. De verwachting is dat de inflatie alleen maar blijft stijgen. Volgens Unilever dwingt dat ze tot verdere prijsverhogingen in het tweede halfjaar van 2022.

Unilever zag vooral in de verkoop van huishoudelijke producten een fikse groei (+9,2 procent). Beauty en personal care groeide met 7,1 procent en de voedseltak met 6,5 procent. In het eerste kwartaal werden minder producten verkocht nadat Unilever-merk Dove de prijzen met meer dan 8% had verhoogd, signaleert The Wallstreet Journal. Deze prijsstijging was hoger dan die bij de concurrentie en 'stelde de grenzen van de tolerantie van de consument op de proef stelden', volgens WSJ. 'Fabrikanten van consumentenproducten over de hele linie hebben de prijzen verhoogd omdat ze worstelen met grote stijgingen van de kosten van energie, verpakking en transport. De Russische invasie van Oekraïne heeft de kosten van grondstoffen zoals bakolie en granen, evenals van energie verder opgestuwd.'

Complexe algoritmen
Het bedrijf zei dat hogere prijzen hebben geleid tot een wat afzwakking van de consumentenvraag, waarbij de totale volumes in het kwartaal met 1% daalden. Unilever verwacht dat het winkelend publiek zich verder terugtrekt naarmate de prijzen stijgen. Nestlé meldde vorige week dat de prijzen in het eerste kwartaal met 5,2% stegen, terwijl de volumes met 2,4% stegen. P&G rapporteerde vergelijkbare cijfers en zei dat de prijzen met 5% zijn gestegen, terwijl de verkoopvolumes met 3% toenamen. Luchtvaartmaatschappijen, benzinestations en retailers gebruiken complexe algoritmen om hun prijzen aan te passen aan kosten, vraag en concurrentie.

Krimpflatie
Een ander fenomeen dat momenteel bij vele aanbieders in opmars is, is 'krimpflatie': een andere verpakking om het product heen, minder inhoud en een zelfde prijs. Hiermee zou je kunnen maskeren dat de prijzen stijgen. Tijdens het recente Beter Eten festival van Albert Heijn gaf het aanwezige MT aan dat de AH huismerken zich hier in elk geval niet schuldig willen maken. Volgens de NOS voelen consumenten zich beetgenomen door merken die 'krimpflatie'-taktieken toepassen.
Je kunt ook met open vizier aan dre prijsknop draaien. Chief Executive Alan Jope van Unilever kondigde tijdens een gesprek met verslaggevers van WSJ nog aan: 'Je zult zien dat de prijzen de rest van het jaar sneller omhoog gaan.'
(PvWK, bronnen: WSJ, ANP, Unilever | foto: Mathias Reding / Pexels)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken