Marga Stehmann van Carhartt: 'Wij werken niet met modellen maar met de mensen die het werk echt doen'

Marga Stehmann van Carhartt: 'Wij werken niet met modellen maar met de mensen die het werk echt doen'
  • Food-en-retail
  • 30 sep 2022 @ 08:00
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • RetailMarketingInterview

Marga Stehmann is Marketing Manager bij Carhartt in Amsterdam en verantwoordelijk voor de marketingactiviteiten in Europa. Voor de rubriek ‘Mijn Marketing’ reageert zij op een aantal steekwoorden.

DOCKERS EN LEVI’S
Ik heb inmiddels zeventien jaar werkervaring op het gebied van marketing in de Europese kledingbranche, waarvan ruim tien jaar bij Dockers en Levi’s en de afgelopen vijf jaar werk ik met veel plezier bij Carhartt.

WERKEN MET JE HANDEN
Bij Carhartt draait alles om ‘hard werken met je handen’. Als merk hebben wij als doel alle hardwerkende mensen te voorzien van passende werkkleding, te dragen tijdens maar ook na het werk
In onze nieuwe campagne laten wij het harde werk van drie karakters zien: op een scheepswerf, een paardenboerderij en een houtbewerkingsbedrijf. Deze en vele andere soms vergeten beroepen eren wij bij Carhartt. Deze harde werkers bouwen immers aan onze toekomst en daarom de titel van de campagne Building Tomorrow Today. Tevens laten wij zien dat onze kleding bestand is tegen dit zware werk en dat het onze werkers helpt hun werk goed uit te voeren. Onze kleding is duurzaam en kan wel tegen een stootje, niet alleen tijdens maar ook na het werk.
Onze producten zijn te koop bij gereedschapswinkels, waar je naast de boormachines, spijkers en hout ook kleding kunt kopen, maar ook bij kleinere winkels, veelal buiten de reguliere winkelstraten, ‘daar waar je vaak makkelijk je auto kunt parkeren’, zeg ik altijd. Ook kun je onze gehele collectie online kopen via carhartt.com. Tevens vind je daar een store locator om het dichtstbijzijnde verkooppunt te vinden.

EVEN UITLEGGEN
Carhartt Inc is het originele, authentieke werkkledingmerk, opgericht in Amerika, Michigan, in 1889 door Hamilton Carhartt.
Carhartt Work in Progress (WIP), een licentie van ons, is een losstaand bedrijf en richt zich al meer dan dertig jaar op een jongere doelgroep, meer modebewust en lifestylegericht. Denk aan de surf en skatekleding waarmee zij groot zijn geworden. Carhartt WIP heeft eigen winkels, Carhartt Inc niet.
In sommige gevallen blijkt het bestaan van beide verwarring te geven voor de consument; Carhartt is immers Carhartt.

GEEN MODELLEN
Ik ben het meest trots op de keuze die wij jaren geleden als merk hebben gemaakt en die ik voortzet hier in Europa, om niet met modellen te werken in onze campagnes, maar met mensen die ook daadwerkelijk het werk doen wat wij laten zien. Wij leren de mensen kennen, vertellen hun verhaal en bouwen zo vaak langdurige relaties op. Onze oprichter, Hamilton Carhartt, luisterde ook altijd goed naar deze mensen en verbeterde zo iedere keer zijn kledingaanbod, om aan de hoge eisen van deze harde werkers te voldoen.

RAMADAN
De meest recente commercial van McDonald’s vind ik geweldig. De zomerliefde tussen een jongen en een doof meisje. Emotioneel en eigentijds, ik vind het heel origineel gevonden. Het raakte mij.
Maar ook die reclame van Calvé-pindakaas met een kleine Lieke Martens vind ik leuk gevonden. De echtheid en ‘het idee dat het zo zou kunnen zijn gegaan’ spreken mij aan.
En niet te vergeten de reclame van Coca-Cola Sunset die gaat over de ramadan met als boodschap: vriendschap, optimisme, inclusiviteit en solidariteit. Zo van deze tijd, I like.



ERGERNIS
Elke reclame uit het buitenland met een Nederlandse voice-over, jammer en niet nodig in deze tijd. Ik ben zeker van een ‘Think global act local’-benadering, maar met dit soort reclames wordt de plank volledig misgeslagen.

MUTS
De beste marketing vind ik de connectie met je doelgroep vinden daar waar het past en het toegevoegde waarde heeft. Denk aan Unox met de Nieuwjaarsduik en de daarbij behorende erwtensoep en Unox-muts, dat is nog eens creatief gevonden, alhoewel die mutsen wat mij betreft ook onze bekende Carhartt-mutsen hadden mogen zijn.

SLECHTE MARKETING
Mooie grote merken die met korting spelen. Dat getuigt van weinig creativiteit en komt je merk zelden ten goede. En eens begonnen met kortingen/acties, betekent vaak geen weg meer terug.

HUMOR
De maatschappij ontwikkelt zich zo razendsnel dat het een hele uitdaging is in je marketingstrategie overal rekening mee te houden. Je hebt je doelgroep waar je je op richt, maar je uitingen zullen een breder publiek bereiken. Als marketeers hebben wij de taak onze boodschap voor welk merk dan ook op een smaakvolle, aantrekkelijke manier over te laten komen, waarbij we iedereen in zijn waarde laten. De juiste humor is hierbij een mooie tool.

LOVE BRAND
Ik heb er meerdere, maar qua merkbeleving staat Apple bij mij op nummer 1. Ik hou ervan dat als je een dure aankoop hebt gedaan, het product met alle zorg en aandacht is verpakt, de ‘unboxing experience’, zoals mijn dochters dat noemen - is wel heel ‘satisfying’ - ook hun woorden.

MEDIACONSUMPTIE
Met Carhartt zijn wij actief op de meeste bekende socialmediakanalen, zoals Facebook, Instagram, YouTube, Pinterest, LinkedIn en TikTok.
Zelf gebruik ik WhatsApp, FB/IG, LinkedIn en nog heel old school Hotmail voor mijn emails.

De nieuwe campagne, ontwikkeld door creatief bureau FJ uit Amsterdam. De Workwear-campagne wordt naast Nederland uitgerold in Frankrijk, Duitsland en Engeland.



Credits

Klant: Carhartt

Bureau & productiemaatschappij: FJ

Director: Daan Groot

Creative Director: Robert Hagendoorn

Executive producer: Fabian Fraikin

Producer: Mira de Steur

Producer post: Annelijn van der Linden

Assistent producer: Quinten Lips

DOP: Christiaan van Leeuwen

Photography: Christiaan van Leeuwen

Styling/Wardrobe: Barbara Dolk and Gaby Wolf

Researcher: Marlice Draijer

Editor:Tom Burggraaff

Motion Designer: Luc Buker

Color grading: Wietse van Bezooijen

Sound Designer: Guns for Hire

Composer: Hans Nieuwenhuijsen

Copywriter: Boy Hulsteijn

Ben je werkzaam in marketing en wil je ook graag meedoen aan deze rubriek? Mail dan naar nanny@marketingtribune.nl. Iemand voordragen die perfect is voor deze rubriek kan ook natuurlijk!

Lees ook:
Mart Vonk van Vandebron
Marieke Schoon-van der Loop van Vrumona
Rene Heemskerk van Wallbox
Mari den Hartog van Odin
Stephan van Ee van Vrumona
Lenny Houwaart van The Good Roll
Martijn Rommertz van Mycosan​

Lore Vanaudenhove van Bristol
Ilse van Loon van Stoov
Bojan Brkić van AutoScout24
Sander van Gelderen van Effectory
Lena Knoerzer van Fairtrade Original
Niels Uiterdijk van Inepro
Karin de Koning van Beiersdorf
Art van der Vorm van Hansgrohe
Steffie van der Velde van Luxaflex
Maura van Styrum van Livekindly Collective​
Melanie Koning van Grolsch
Thomas Luberti van Wijnvoordeel
Marthijn van Oostveen van Houtwarenhuis
Ruby Lee van Hoorn van Lush
Tim Geelen van The Coca-Cola Company
Charlotte Paulus van Talk360
Zoë Snijder van Hooghoudt​
Madelon Altena-Bogers van Etos​
Michiel van Elk van Sublime​
Patricia van Heffen van Do It Organic​
Laurens Miedema van Gamma
Elke Schroevers van Organto
Roelijne Peters van Meetic-Group/Lexa
Ralph Rijks van Zalando
Liane Lens van Unox

Margaret Kreuger van T-Mobile
Akram Bouadli van Keune Haircosmetics

Nanny Kuilboer

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken