[GfK] Consument besteedt 36 procent meer aan biologisch

[GfK] Consument besteedt 36 procent meer aan biologisch
  • Food-en-retail
  • 25 jan 2023 @ 10:36
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • PrijsFood

Consument hebben vorig jaar 36% meer uitgegeven aan biologische producten, zo blijkt uit een nieuwe GfK analyse over 2022, die gepresenteerd werd op de Biobeurs. 'Op bio wordt blijkbaar niet bezuinigd.'

Het aantal huishoudens dat wel eens biologisch koopt, is ten opzichte van 2020 licht gestegen naar 96,4%. Afgelopen jaar eindigde er 33 keer een biologisch product in ons boodschappenmandje, in 2020 was dit nog 29 keer. Ook de gemiddelde besteding per biologische aankoop steeg, van 4,50 euro naar 5,30 euro. De totale biologische omzet is nu goed voor 1,4 miljard euro, 36% meer dan in 2020. Van de biologische omzet komt 73% voort uit verkoop in de supermarkt. Door de inflatie en stijgende leefkosten, zou je kunnen denken dat op bio-producten bezuinigd wordt. Dit is dus niet zo, volgens GfK.

De totale biologische omzet steeg het afgelopen jaar met 36%. De verkoop van biologische versproducten groeide harder (+ 41%) dan de verkoop van biologische kruidenierswaren (+ 25%). Biologische versproducten zijn goed voor 68% van de biologische omzet. Kortom, consumenten kopen meer versproducten dan biologische houdbare producten. 

De impact van de crisis op huishoudens is ook onderzocht: 68,4% van de biologische omzet komt van groepen die (nog) geen last hebben van de crisis. Biologisch wordt vooral gekocht door huishoudens met kinderen met een bovengemiddeld inkomen, tweeverdieners, kostwinners en welgestelde gepensioneerden. Samen zijn zij goed voor 60% van de totale omzet. 

Gezonde ingrediënten blijkt de belangrijkste reden voor de keuze voor biologische voeding (41%). Consumenten die biologisch al belangrijk vinden, hebben een biologisch omzet aandeel dat 5 keer hoger ligt dan consumenten die geen biologische voorkeur hebben. Uitleg over biologisch en het belang van biologisch overbrengen aan de consument lijkt de sleutel tot groei van de biologische omzet. 

De consumentencampagne de Mooiste Boodschap is bio helpt consumenten om vaker voor biologisch te kiezen, onder andere door nudges in de winkel. Als invulling van het Actieplan Biologisch van het Ministerie van LNV,  om voor 2030 naar 15% biologisch te groeien, wordt de campagne komend jaar ondersteund met een TV-Spot, meldt Bionext.
(PvWK, foto: Davide Ragusa / Unsplash)

 

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken