Aldi versimpelt shoppen bij kassaloze Aldi Shop & Go

- Food-en-retail
- 20 jul 2023 @ 10:30
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - MarketingWinkelen
- 20 jul 2023 @ 10:30
- Peter van Woensel Kooy
Supersnel boodschappen doen in Aldi Shop & Go wordt makkelijker, meldt de discountketen. Voorheen had je de Aldi Shop & Go app nodig om er binnen te komen en de boodschappen te betalen. Nu kunnen klanten de testwinkel gewoon binnenlopen en kiezen welke digitale betaalmethode de voorkeur heeft.
Met de kassaloze winkel stelt Aldi 'te investeren in de toekomst van discount'. Aldi Shop & Go opende in 2022 in het centrum van Utrecht met volgens de retailer als doel om boodschappen doen zo makkelijk mogelijk te maken. Sindsdien wordt continu gewerkt aan verdere optimalisatie van het systeem, waarbij feedback van klanten onmisbaar is. ‘We hebben ervaren dat sommige klanten niet graag de app wilden downloaden en gebruiken. Nu kan iedereen de winkel in, zelfs zonder app’, legt projectleider Omar Sadaty uit. ‘Daarnaast is het nu ook mogelijk om de boodschappen met pin te betalen, waarmee we tegemoetkomen aan de wens van verschillende klanten.’
Supersnel boodschappen doen
Tijdens het winkelen kunnen de boodschappen direct in de tas en hoeven niet te worden gescand. De boodschappen worden eenvoudig met een bankpas, Apple Pay, Google Pay of creditcard afgerekend bij een betaalzuil. Na betaling ontvangt de klant een bon met QR-code waarmee de klant de winkel kan verlaten.
Omar Sadaty bij de betaalzuil
Aldi Shop & Go app
Klanten kunnen er nog steeds voor kiezen om af te rekenen met de Aldi Shop & Go app. Het voordeel van de app is dat de boodschappen automatisch worden afgerekend via de in de app gekoppelde betaalmethode en betalen sneller gaat dan via de betaalzuil. Na betaling maakt de app een QR-code aan, waarmee de klant de winkel kan verlaten.
Kunstmatige intelligentie en privacy
Het kassaloze filiaal beschikt over een systeem gebaseerd op kunstmatige intelligentie dat door klantervaringen steeds verder optimaliseert. Intelligente camera’s in het plafond en sensoren in de schappen detecteren de bewegingen van de klant en het gekozen product. Klanten worden op geen enkele manier persoonlijk geïdentificeerd, er worden geen biometrische kenmerken gebruikt en klanten zijn niet herkenbaar. Het systeem is ontwikkeld volgens de strengste Europese voorwaarden op het gebied van privacy.
Met de kassaloze testwinkel onderzoekt Aldi naar eigen zeggen de best mogelijke opties om boodschappen doen zo makkelijk mogelijk te maken. De mogelijkheid om nu zonder app af te rekenen met een bankpas, Apple Pay, Google Pay of credit card, is een belangrijke stap in de technologische ontwikkelingen. De winkel ligt aan de Lange Viestraat 2B in Utrecht.
(PvWK, foto boven: Aldi Shop & Go Utrecht)
Over Aldi
'Aldi is de uitvinder van discount en heeft zo’n vijfhonderd winkels verspreid over heel Nederland. Deze winkels worden beheerd door zes regionale hoofdkantoren. Circa 10.000 Aldi medewerkers vormen het kloppende hart van deze groeiende organisatie. Aldi heeft een zorgvuldig gekozen assortiment vers, houdbaar en non-food. Aldi Nord is één van de meest toonaangevende internationale retailers. De discounter focust op de essentie en biedt zijn klanten in acht Europese landen betrouwbare en hoogwaardige producten tegen de laagst mogelijke prijs. De sleutel tot het aanhoudende succes van Aldi Nord Group zijn de meer dan 86.000 Aldi medewerkers in België, Denemarken, Frankrijk, Duitsland, Luxemburg, Nederland, Polen, Portugal en Spanje.' In Nederland is bureau Indie Amsterdam verantwordelijk voor de marcom-campagne van Aldi.
(bron: Aldi)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Jumbo viert zomer met Jan Smit en ‘Tranquilo’
- [marketeer 227] Ragna Hes en Kees van Dorp - founders Instama
- Wibra groeit stevig door met recordomzet en internationale...
- Sea Water en Flink brengen verkoeling op straat
- Directeur Marketing Jorieke de Vries verlaat Jumbo
- Koninklijke Eru smelt erfgoed en start festival
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Bol lanceert online én fysieke... 16-07-2025
- Campina serveert ontbijt op Lowlands... 15-07-2025
- Balr failliet - focus verschuift... 14-07-2025
- Heinz lanceert Europese campagne... 14-07-2025
- Consument wacht op last-minute... 14-07-2025
- René Repko tijdelijk aan het roer... 11-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers