Aanbod vleesvervangers het kleinst bij Aldi
- Food-en-retail
- 21 feb 2024 @ 10:30
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - MarketingMVO
- 21 feb 2024 @ 10:30
- Peter van Woensel Kooy
Van de vijf grootste supermarktketens heeft Aldi het geringste aanbod in vleesvervangers, blijkt uit onderzoek van Wakker Dier. Slechts 12 procent van de producten in het versschap met vlees en vis voor het avondeten is bij Aldi een vega(n) vervanger.
Bij Albert Heijn is het aandeel plantaardig met 36 procent volgens WD het grootst.
De onderzochte supermarkten verschillen onderling sterk in de totale omvang van het vers-assortiment en daarmee ook in het absolute aantal dierlijke en plantaardige producten. Het grootste dierlijke aanbod is te vinden bij Jumbo (272 producten). 'Supermarkten kunnen hun klanten helpen om diervriendelijkere keuzes te maken. Helaas kun je bij Jumbo vooral kiezen tussen veel verschillende stukjes dier', zegt Collin Molenaar van Wakker Dier.
Oppervlakte
Wakker Dier vergeleek ook de fysieke schapruimte die dierlijke en plantaardige producten krijgen. Bij Aldi is 91 procent van het versschap gevuld met vlees- en visproducten. Bij Albert Heijn en Jumbo is het aandeel schapruimte met dierlijk het laagst; met respectievelijk 76 en 75 procent. Molenaar: 'Alle supermarkten geven nog te veel ruimte aan dierlijke producten. Maar als Aldi-klant moet je écht goed je best doen als je minder vlees wilt eten.'
Eiwittransitie
Supermarkten hebben veel invloed op wat consumenten kopen, onder meer door de omvang van hun vleesassortiment en de winkelruimte die ze voor deze producten reserveren. Wakker Dier wil daarom dat supermarkten zich actief inzetten voor minder dierlijke en meer plantaardige producten, aldus de organisatie.
Schaponderzoek
Wakker Dier onderzocht het assortiment van de vijf grootste supermarktketens: Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Plus en Aldi. Samen hebben zij een marktaandeel van 82 procent. Per supermarktketen zijn vijf filialen onderzocht. Er is specifiek gekeken naar de koelingen met verse, eiwitrijke producten voor het avondeten: vlees, vis en vleesvervangers. Meer informatie en cijfers over het schaponderzoek zijn te lezen in dit rapport.
(PvWK, beeld: Alexandra Andersson / Unsplash)
Over Wakker Dier
'Wakker Dier komt op voor de dieren in de vee-industrie. We schudden mensen wakker en spreken bedrijven aan op dierenleed. Met onze campagnes tegen kiloknallers en plofkippen boeken we grote successen. Meer dan 38 duizend donateurs en de Nationale Postcode Loterij helpen ons daarbij. Wakker Dier heeft het CBF-Keur en we werken subsidievrij.'
(bron: WD)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- vis
- vlees
- Wakker Dier
- aanbod
- onderzoek
- vleesvervangers
- Plus
- vega(n)
- Jumbo
- AH
- plantbased
- Aldi
- retail
- avondeten
- Lidl
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Intertoys overgenomen door ToyChamp
- Jelle Mul (Patagonia): Marketing is uiteindelijk toch het...
- Brouwerij 't IJ: Amsterdam 750 verdient overdreven iconisch bier
- Column Lego: steen voor steen een succesvolle innovator
- Nieuw onderzoek toont groeiende populariteit van afhaalpunten...
- Huidverzorgingsmerk The Ordinary start anti-Black...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Gratis wassen bij Coolblue Energie05-11-2024
- Er moet er een de eerste zijn:... 05-11-2024
- Ingrid van Kempen (Ohra): 'We gaan... 05-11-2024
- Nieuw foodmerk Jumbo's in Nederland... 04-11-2024
- Blokker krijgt uitstel van betaling 04-11-2024
- Huidverzorgingsmerk The Ordinary... 01-11-2024
MarketingTribune Events
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing